• nattwi

Ärligt talat, hur ofta rengör ni...

Ja hur ofta rengör ni dessa ställen?

Micro

Kaffebryggarens vattenbehållare (min var verkligen smutsig)

Golvbrunn

Diskho..

Kom gärna med fler förslag på ställen ni "glömmer" att städa som man borde städa oftare :)

Eller är ni som mig att "jahopp, städa?? Det är väl dammsugning? ? :) "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-09 16:47
    Jag brukar använda microlock då jag värmer mat, men ibland så blir den smutsig å då kör jag utan lock tills den diskas, någon mer som sanerar micron för de kört utan locket??

• Svar på tråden Ärligt talat, hur ofta rengör ni...
  • Gathenhielm
    Åttiotalist skrev 2014-12-08 15:36:48 följande:

Micron - en gång i veckan när städerskan kommer, Vattenbehållaren(vi har espressomaskin) - Kanske efter varannan/tredje användning(mjölkskumkare varje gång), Diskho - Dito som micron, Golvbrunn - Vid behov.

Städar du inför att städerskan kommer?
    Reasons... we all have them, at times.
  • Nyfiken gul
    nattwi skrev 2014-12-08 14:43:45 följande:

Duktig du e.

Ja man kanske skall stanna upp och rengöra efter sig. Förstår inte varför jag bara lämnar allt tilla jag skall städa.

Golvbrunnen tycker jag är svår att rengöra. Brukar gräva med ddiskhandske och slänga det jag får upp. Min brunn är bara ett hål i marken. Förstår inte riktigt hur man skall rengöra den?? Hur gör du?

genom att få rutin på sakerna som görs så behöver jag därför aldrig "städa" på samma sätt som annars.  Jag förstår att folk tycker det är jobbigt att städa om en halv dag går åt till att handskura, trixa, fixa, plocka, damma och dammsuga - innan man ens når golvet.    
    Och att det oftast blir stopp i avloppet eller i värsta fall besök av konstiga insekter i skåpen innan man reagerar på att det borde ha städats för sisådär ett halvår sedan gör att folk drar sig ännu längre för att städa... 

När det egentligen är precis tvärtom som gäller... Ett drag i 5 sekunder med disktrasan över bänken på rutin så är det rent och klart och man behöver inte sanera halva köket tre veckor senare för att flottet rinner över....   (typ) 

Det är inte städning i sig som tar tid och är krångligt - det som tar tiden o krånglet är när man INTE städar... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aniiee
    Micro - Minst en gång i veckan, men säkert 4-5.

Kaffebryggarens vattenbehållare (och vattenkokare, som vi använder mer) - lika som mikron

Golvbrunn - En gång i månaden

Diskho.. - Varje dag

Fler ställen som "glöms av"

Kylskåp - en gång i veckan
    Frys - en gång i månaden
    Rosten - någon gång varannan vecka.
    Ugnen - en gång i månaden
    Tvättmaskinen - en gång i månaden
    Torktumlare - en gång varannan månad
    Torkskåp - en gång varannan månad, dammsuger ur den vid behöv så här års.
    Inuti datorn (stationären) - minst var 6e vecka. Den blir skitdammig.

Finns säkert fler ställen, men jag kommer inte på mer nu.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • emliuled

Vilken lust jag fick att städa nu..

Jag städar ur micron när nått har runnit över eller det blir en fläck i, oftare känns onödigt.

Kaffekokaren diskar jag varje gång jag druckit, men jag dricker bara socialt. Maken som dricker mängder sköljer ur, häller i vatten igen och ställer tillbaka på varma plattan och låter stå tills nästa kopp.

Golvbrunnen har jag nog aldrig rensat senaste året, har inte funnits behov för det.

Diskon drar jag ur med jif spray såfort det är smuts eller rester där, ren vana sen vi hade bananflugekrig i somras.

Det är alltid väldigt undanplockat hos oss fast vi har en vild 1 1/2 åring här hemma. Inga saker på golven eller borden, disken torkas direkt efter diskning och filtarna alltid vikta. Sen gör det mig inget om det är lite dammigt i hörnen.

Dock är jag fruktansvärt dålig på att torka av köksluckor..

• Scoops
    Micro - Efter användning eller typ en gång i veckan.

Kaffebryggarens vattenbehållare - Tror min fästman städar den varannan dag eller så. Han är ganska noga med kaffegrejjerna.

Golvbrunn - En gång i månaden innuti. Torkar den dock på ovansidan efter varje dusch.

Diskho - Varje dag i samband med disk. På "undersidan" typ en gång i månaden eller så.

Min synd är nog Golvlister och just nu är fönstren väldigt otvättade, fast det lär ju vänta nu när det är så kallt ute ändå...
  • 880215

Microvågsugn: Har ingen.
    Kaffebryggare: Har ingen.
    Golvbrunn: Tack för påminnelsen!
    Diskho: Den görs rent cirka tre gången i veckan (i samband med de gånger jag diskar för hand).
    En sak som jag kom på, är facken för tvättmedel och sköljmedel i tvättmaskinen. Hm, och justja, fläkten ovanför spisen... Det var väl nått år sedan sist. Skäms

• Margaux

Allt synligt: 1 gång i veckan, det är en städerska. Diskhon efter varje gång jag har lagat mat....

Micron står på vinden och rengörs inte. Insidan på kylen kanske varannan vecka, ugnen gör rent sig själv när det är behov( eller ja, jag får sätta på programmet.)

Avloppsbrunn när det börjar rinna dåligt. Kanske 3 gånger om året?

• 880215
    880215 skrev 2014-12-08 21:51:07 följande:

Microvågsugn: Har ingen.
    Kaffebryggare: Har ingen.
    Golvbrunn: Tack för påminnelsen!
    Diskho: Den görs rent cirka tre gången i veckan (i samband med de gånger jag diskar för hand).
    En sak som jag kom på, är facken för tvättmedel och sköljmedel i tvättmaskinen. Hm, och justja, fläkten ovanför spisen... Det var väl nått år sedan sist. Skäms

Ja, och så var det ju duschkabinen. Dock är det ingenting jag glömmer (tvärtom; jag blir påmind om det varje dag). Men man kan väl kanske säga att jag...undviker den... - Det är ju så JOBBIGT att göra rent en duschkabin. Skrikandes
  • nattwi
    Scoops skrev 2014-12-08 21:47:15 följande:
    Micro - Efter användning eller typ en gång i veckan.

Kaffebryggarens vattenbehållare - Tror min fästman städar den varannan dag eller så. Han är ganska noga med kaffegrejjerna.

Golvbrunn - En gång i månaden innuti. Torkar den dock på ovansidan efter varje dusch.

Diskho - Varje dag i samband med disk. På "undersidan" typ en gång i månaden eller så.

Min synd är nog Golvlister och just nu är fönstren väldigt otvättade, fast det lär ju vänta nu när det är så kallt ute ändå...
    jo fönster är ju svårt att tvätta. speciellt när de går utåt Gråter
    Funderar starkt på att köpa en självgående fönsterputsare (har för mig att den kostade runt 1-2 tusen...
    Nu skall jag räkna hur mycket fönster jag har.... 31 rutor!!
    Nä fy! Blir nog en fönsterputsare i julklapp, hoppas jag.
    Å golvlisterna, nä fy, orka böja sig ner liksom..
Svar på tråden Ärligt talat, hur ofta rengör ni...