Hur mycket julklappar är normalt?
Mina barn som är 2 och 0 år får inte så mycket julklappar. Jag har sedan min äldsta var 1 år gjort en julkalender där hon varje dag får en liten present fram till jul, alltså från 1 dec till 24 dec. Hon har också fått en julklapp på julaftonsmorgon som hon har kunnat leka med innan julfirandet dragit igång. Sedan har hon fått 4-6 julklappar från oss som vi delar på två tillfällen, vi firar på två ställen under julhelgen, så 2-3 julklappar på varje ställe. Vi försöker lära våra barn att man inte behöver så många julklappar, men det är svårt när barnens mormor alltid gett sina barnbarn mycket paket och då blir det svårare. De får dessutom paket från sina kusiner, moster och fastrar så det blir många ändå. Vi försöker ge paket som de verkligen behöver, de har så mycket saker som egentligen bara står och samlar damm. Jag anser att barn inte behöver ha så mycket leksaker, de behöver ha sina föräldrar och tid med dom. Självklart ska de ha saker att leka med, men inte i överflöd. Jag tycker att det låter som ett rimligt antal till dina barn.