• frestelsen

15 år dricker

Jag lever med en man som har en dotter på 15 år. I helgen vart hon hemkörd av nattvandrare för hon var full. Mycket full, hon hade druckit sprit. Hur bör man ta snacket med flickan? Hon är allmänt lugn och skötsam, förstår att det ingår i tonåren att pröva men det är INTE okej att dricka som 15. Ni som kan detta får gärna komma med tips

• Svar på tråden 15 år dricker
  • Anonym (Kirri)

Jag är lite mittemellan. Såklart ska man inte dricka som 15 åring men de börjar nog smått bli intressant i den åldern. Att bjuda en 16/17 åring på  en 2.25a eller en öl till maten på fredagkvällen tycker jag inte är hemskt. Det är inga starka saker och får man inte tag på det hemma så kan jag lova att det är ett/två samtal bort så har man det (& ännu starkare saker) i famnen. Dessutom är man ju hemma. Så jag anser ändå att det är bättre barnen dricker hemma med måtta än att de dricker ute och blir redlösa MEN inte när de är 15. Kanske mer ok när barnen är 17-18 men då inte vodka och absint. Försök förklara för henne att hennes kropp inte är byggd för att dricka och att hon ska vara försiktig och stå emot grupptrycket. Det är fegare att faktiskt gå med på att dricka för att polarna gör det än att säga rent upp och ner att "jag vill inte." Sen får polarna tycka man är världens mes om de vill. Sen får ni kanske hota med utegångsförbud så det skrämmer lite. "Vi är väldigt besvikna för att du nu visat att vi inte riktigt kan lita på dig" brukar också gå hem. Dock så tycker jag att ni ska "vänja" henne vid alkohol, då lite mindre starka saker, om två år kanske OM hon vill. Kanske ett halvt glas vin till maten eller en cider. Vissa föräldrar är helstrikta med "18 på krogen, 18 hemma" och det är klart bra men som tonåring själv kan jag säga att jag i vart fall byggde upp ett förtroende för mina föräldrar genom att faktiskt enbart dricka det jag sa att jag skulle dricka och hade mina föräldrar varit hårda med att jag inte skulle fått smaka vin/cider innan 18årsdagen tror jag att det hade varit mer "triggande" att dricka starkare saker när man fick chansen för att "det var förbjudet". Man vet kanske inte heller helt vilka mängder man tåler när man väl fyller 18 och kommer ut på krogen om man inte får smaka innan. Jag hade aldrig något sug att dricka vodka eller så, dels för att jag då skulle brutit förtroendet men samtidigt för jag tycker de är äckligt som f*n. Men det kan klart få motsatt effekt också, att man dricker mer. Det beror på hur ungdomen är och varje familj har sina regler.

• frestelsen

Okej, jag har själv en dotter på 13, hon har inte kommit dit ännu men lär ju göra. Tack för svar:)

• 2pågar

Jag drack när jag var 14, jag var skötsam och det fick bra i skolan :)

Tror att prata allmänt om alkohol så våra ungdomar lär sej att dricka med måtta. Tror inte på skäll och moralpredikningar, då drar ungdomar sej undan.... De gjorde jag.

Men att man prata öppet om allt som kan hända, att ta ett glas vin/öl med vänner är inget fel, men man ska veta vad man gör :)

• Vanillaextract

Prata om konsekvenserna. Allt från sexbrott, bli rånad på hemvägen, hjärnskador, leverskador, alkoholism, hur det påverkar utseendet m.m.

Jag tror inte det kommer förhindra henne att dricka om hon redan börjat men gör ni det rätt kommer hon dricka med måtta och vara försiktig. Jag var löjligt ansvarsfull med mitt drickande när jag var tonåring för att jag tidigt förstod alla risker.

• Anonym (Bjud ej hemma)

Svårt, håller med föregående att det nog är bättre att fokusera på konsekvenserna och att ni är rädda om henne. Däremot hade jag inte bjudit hemma, forskning säger att det är de som bjuds hemma som dricker desto mer.

• frestelsen

Hon är för ung för att dricka så att bjuda hemma kommer inte hända. Det som oroar mig va att de drack sprit och verkar ha gjort förut. Vad gör vi om vi kommer på henne igen?

• volvo142
    frestelsen skrev 2014-12-08 19:00:29 följande:
    Jag lever med en man som har en dotter på 15 år. I helgen vart hon hemkörd av nattvandrare för hon var full. Mycket full, hon hade druckit sprit. Hur bör man ta snacket med flickan? Hon är allmänt lugn och skötsam, förstår att det ingår i tonåren att pröva men det är INTE okej att dricka som 15. Ni som kan detta får gärna komma med tips
    Jag vet inte det känns helt naturligt på nått sätt.. Drack själv första gången när jag var fjorton spydde hade minnesluckor och grejer.. Mitt tips är att inte göra det till en så stor sak och ha lite koll på pengarna som hon har.
  • volvo142
    frestelsen skrev 2014-12-08 20:56:04 följande:
    Hon är för ung för att dricka så att bjuda hemma kommer inte hända. Det som oroar mig va att de drack sprit och verkar ha gjort förut. Vad gör vi om vi kommer på henne igen?
    drar in pengarna. Jag kan förstå att man vill dricka den åldern.
    Jag själv skulle acceptera att mitt barn drack nån helg nu och då. Bara hen kommer hem och inte är as full.
    Så ja kanske är fel person att svara.
  • Anonym (Föredetta tonåring)

Min mamma hadeväldigt strikta regler för mig. Jag fick i princip inte gå någonstans när jag var i den åldern inget dricka, inga fester osv. Det slog bakut totalt dagen jag fyllde 18 drog jag ut på krogen sen såg hon inte röken av mig på 3 månader.

Med min lillasyster körde hon en helt annan teknik. De pratade med henne om alkohol, konsekvenser risker osv. Sen sa hon till varje gång hon skulle på fest. Berättade vart hon skulle och med vilka och en ungefärlig tid hon skulle komma hem. Sen kunde mamma åka och hämta henne om det nu hände något. Hon behövde aldrig känna att hon inte kunde ringa hem. Hon började dock dricka något år innan de hade den här diskussionen och då vågade hon aldrig ringa hem så varje gång någon blev för full eller något hände var det jag och mitt ex som åkte dit och hjälpte till med att skjutsa hem dem osv.

Jag tror på en öppen dialog. Alla gånger jag ljög och smög runt för mina föräldrar för att åka ut och festa hade kunnat sluta riktigt illa och gjorde flera ggr. Då hade jag önskat att jag vetat att jag kunde ringa mina föräldrar för att få hjälp. Dock hade mitt ex fantastiska föräldrar som hjälpte till och redde ut diverse situationer som uppstod.

Det går inte att låsa in tonåringarna och de flesta tonåringar kommer att dricka. Då är det bättre att finnas där som stöd än att stå och skälla var eviga gång. Jag tycker däremot attman kan säga att man är besviken på att den blivit så pass full och säga att det kanske är bättre att låta bli starkspriten. Men för den delens skull ska man ju såklart inte uppmana dem att dricka. Men jag tror att det är bättre att finnas där och låta dem begå sina egna misstag än att ha fulla tonåringar på stan som är rädda för att ringa hem när något går galet.

Svar på tråden 15 år dricker