Inlägg från: ninethday |Visa alla inlägg
  • ninethday

Normalt att hallucinera ?

Hej alla glada familjelivare!

Jag har en fundering om mina mystiska hallucinationer (eller vad jag ska kalla det) som kommit och gått sen tonåren och hoppas att någon kanske känner igen sig eller kanske har ett svar på vad det kan vara.

Det var tidigare idag när jag, min sambo och hund vaknade som jag blev påmind om mina såkallade "hallucinationer". Jag lagt märket till hur "plockigt" "yvigt" "krampigt" "hetsigt" och "stelt" både min sambo och min hund rör sig på morgonen. Just idag tänkte jag på hur konstigt det är endå, att de båda rör sig så konstigt när det är tidig morgon och de är nyvakna. Då tändes glödlampan över mitt huvud - Det är ju inte dom som rör sig så, det är jag som "hallucinerar" dessa krampaktiga och yviga rörelser när JAG är nyvaken och trött. Det är som att hjärnan inte hänger med, som att jag inte kan sätta ihop rörelserna ordentligt.

Jag började genast fundera på mina tidigare så kallade 
    hallucinationer, som oftast kommer när jag är trött. Jag har i många år upplevt att marken framför mig har rört sig som vågor, det gungar och guppar. Jag blir inte yr utan skakar lite på huvudet så försvinner det men kommer krypandes tillbaka och efter en stund så är det över. 

En gång för något år sedan på jobbet fick jag ont i huvudet och jag såg på ena ögat ett stark flimmer i alla världens färger, det var som en blixt som blinkade, det gick över när jag åt en frukt.

Jag stör mig dagligen på att jag ser former av det jag tittar på när jag blundar, när jag till exempel tittar på min fot och sen blundar så "ser" jag (bakom mina ögonlock) fotens form i en mörkblå färg när jag blundar, det är värst med skärmar som tv eller andra displayer som ger ett starkare ljus när jag blundar. Detta är ganska jobbigt när jag ska sova då jag får svårt att koppla av. 

När jag tittar på föremål, människor (vad som helst) brukar jag ofta se ett sken runt det jag tittar på, som en "aura". Det är som en skugga (ibland ljus, ibland mörk) som omger det jag tittar på, i samma form som det jag tittar på kanske 5-40 cm i omkrets. Det är ganska jobbigt när jag försöker ha en professionell dialog med någon på jobbet när "skugg-auran" kommer och distraherar!

Jag har kollat upp min syn som inte är helt okej men inte heller jättedålig. Jag behöver inte ha glasögon om jag inte vill men gärna om jag ska läsa längre texter för att inte få huvudvärk.

Jag vill påpeka att jag är drogfri och dricker mycket sällan alkohol. Jag har inte heller några sjukdomar.

Någon som har/har hört om liknande "hallucinationer"?

• Svar på tråden Normalt att hallucinera ?
  • ninethday

Å tack för så snabbt svar! Jag har konstigt nog inte vart hos någon läkare, eftersom det har pågått under så pass lång tid så har jag inte ens tänkt den tanken utan bara blivit van vid det. När jag tänker på det så har jag nog knappt nämnt det för någon. Hm..

Jag ska nog gå till en läkare och se vad dom säger. Jag hoppades nog att det skulle vara en ganska vanlig åkomma.

Tack för att ni läste mitt inlägg!

Svar på tråden Normalt att hallucinera ?