25 år - fostervattenprov eller inte?
Hej!
Jag är gravid i v. 16 och kan inte sluta tänka på om barnet är friskt eller inte. Då tänker jag på sådant som man kan upptäcka, framförallt Downs Syndrom. Jag är 25 år och varken jag eller sambon har Downs Syndrom i släkten. Jag vet att risken är väldigt liten men jag kan ändå inte släppa tanken "tänk om". Jag håller på att bli knäpp av allt tänkande, det snurrar i huvudet varje dag. Det är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker påinnan jag somnar. Jag går fram och tillbaka med tanken på ett fostervattenprov men är livrädd för missfallsrisken. Jag har pratat med min barnmorska om Fp, har även pratat med en läkare som har utfört detta i 30 år. Läkaren sa att det är 0,6% missfalksrisk och det är ju inte mycket men det är ju ändå fortfarande en risk. Vad ska jag göra? Bilresan galen.. Någon som har gjort fostervattenprov? Hur kan det bli infektion, om det blir någon? Är det om det kommer in bakterier i underlivet? Läckte ni mycket? Berätta gärna hur ni tänkte och om era erfarenheter.
Och jag menar inte att alla barn inte är lika mycket värda, DS eller inte, självklart är dem det! Det är inte det detta handlar om. Så sådana kommentarer undanbedes, tack!
Mycket tacksam för svar! :)
Kram!