• saandybell

25 år - fostervattenprov eller inte?

Hej!

Jag är gravid i v. 16 och kan inte sluta tänka på om barnet är friskt eller inte. Då tänker jag på sådant som man kan upptäcka, framförallt Downs Syndrom. Jag är 25 år och varken jag eller sambon har Downs Syndrom i släkten. Jag vet att risken är väldigt liten men jag kan ändå inte släppa tanken "tänk om". Jag håller på att bli knäpp av allt tänkande, det snurrar i huvudet varje dag. Det är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker påinnan jag somnar. Jag går fram och tillbaka med tanken på ett fostervattenprov men är livrädd för missfallsrisken. Jag har pratat med min barnmorska om Fp, har även pratat med en läkare som har utfört detta i 30 år. Läkaren sa att det är 0,6% missfalksrisk och det är ju inte mycket men det är ju ändå fortfarande en risk. Vad ska jag göra? Bilresan galen.. Någon som har gjort fostervattenprov? Hur kan det bli infektion, om det blir någon? Är det om det kommer in bakterier i underlivet? Läckte ni mycket? Berätta gärna hur ni tänkte och om era erfarenheter.

Och jag menar inte att alla barn inte är lika mycket värda, DS eller inte, självklart är dem det! Det är inte det detta handlar om. Så sådana kommentarer undanbedes, tack!

Mycket tacksam för svar! :)

Kram!

• Svar på tråden 25 år - fostervattenprov eller inte?
  • Donum

Det finns ju mängder av andra funktionsnedsättningar som ert barn kan få som inte går att upptäcka med fpv (och som är betydligt värre) så jag tycker att du ska fundera över vad som är viktigast för er.

• dagg03

Har du gjort kub? Annars skulle du ju kunna göra kub-test i första hand och sen känna hur det känns.

• Jag är bara jag

D.s går inte i arv-det är ett kromosomfel. Och som ovan säger,det finns massor man ändå inte ser på fvp.

• JazzKermit

Nej, slappna av och tänk positivt, det är ju 1% risk att barnet dör av fvp och den risken är ju större än att det skulle vara sjukt så... Ta det lugnt!

• saandybell
    Donum skrev 2014-12-08 20:44:17 följande:

Det finns ju mängder av andra funktionsnedsättningar som ert barn kan få som inte går att upptäcka med fpv (och som är betydligt värre) så jag tycker att du ska fundera över vad som är viktigast för er.

Absolut finns det det! Men nu är det just Downs Syndrom, trisomi 18 osv som jag tänker pocherade som är min fråga. sedan finns det tusen andrq sjukdomar , jag vet, men jag behöver inte fler att oroa mig för.
  • saandybell
    Donum skrev 2014-12-08 20:44:17 följande:

Absolut finns det det! Men nu är det just Downs Syndrom, trisomi 18 osv som jag tänker pocherade som är min fråga. sedan finns det tusen andrq sjukdomar , jag vet, men jag behöver inte fler att oroa mig för.
  • saandybell
    dagg03 skrev 2014-12-08 20:46:29 följande:

Har du gjort kub? Annars skulle du ju kunna göra kub-test i första hand och sen känna hur det känns.

Det är försent för att göra KUB. Dessutom är det bara en sannolikhet så jag hade inte blivit ett dugg lugnare av det tyvärr :/
  • Donum
    saandybell skrev 2014-12-08 21:48:46 följande:

Jag tänker att du/ni behöver komma fram till vad som är viktigast för er - barnet eller evt sjukdom hos barnet. Vi gjorde ett genetiskt test innan vi skulle försöka få barn, men innan vi hann få resultatet så bestämde vi oss för att barn är viktigare än evt. resultat.

Du är 25. Du ingår inte i någon riskgrupp. Det finns ingen anledning att göra fpv. Inte kub heller eftersom du inte blir klokare av kub. Jag var 33 första barnet, 35 andra och 37 nu. Jag har inte gjort vare sig kub eller fpv med något.
  • saandybell
    Jag är bara jag skrev 2014-12-08 20:47:12 följande:

D.s går inte i arv-det är ett kromosomfel. Och som ovan säger,det finns massor man ändå inte ser på fvp.

Man har större chans att få ett barn med DS om det finns någon i släkten som har det, det är därför man blir erbjuden fpv då oavsett ålder.
  • aanna.a

Tycker du ska fundera över vad ni skulle gjort om ni fick reda på att barnet hade en funktionsnedsättning. Vill du veta för att du ska kunna läsa på och förbereda dig mentalt inför detta eller är det för att du isf inte vill ha barnet?

Personligen anser jag att detta är något man ska fundera över innan en graviditet. Vill man inte ha sitt barn oavsett hur det ser ut eller har för egenskaper så kanske man inte alls är redo för att skaffa barn.

Jag tycker att du inte ska göra något prov. Jag är också gravid, har inte gjort några tester men är helt övertygad om att vi kommer älska våran lilla krabat oavsett ! Och det tror jag att ni också kommer att göra ????

• aanna.a

Oj! Det skulle vara en glad smily efter det sista jag skrev, inte en massa frågetecken!!

• Anonym (NIPT-test)

Det har tagit oss 1 & 1/2år att bli gravida. Och jag har funderat länge och väl över fvp men vågar inte riskera något då jag redan råkat ut för ett MA. Sambons syster, som deras mamma fick när hon var 26år, har Downs syndrom och även fast vi älskar henne oerhört önskar vi inte samma framtid för vårt kommande barn om allt går vägen. Sen går det ju inte sia om framtiden allt kan hända vid t.ex förlossningen och det finns sjukdomar som man inte får svar på men vi vill försöka ge vårt barn de bästa förutsättningarna som går. Vi har istället för fvp valt att göra ett sk. NIPT-test där du endast lämnar ett blodprov.

Ett tips i alla fall! Jag förstår hur du känner dig!

Kram

• Anonym (ja)

Nu fick jag bästa siffrorna vid KUB och känner mig trygg med det. Annars hade jag absolut gjort fvp. DS är inget jag önskar mitt framtida barn. Visst, men kan ju inte se alla eventuella fel, men desto större anledning att undvika de felen man kan tycker jag.

Svar på tråden 25 år - fostervattenprov eller inte?