Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (Mamma)

Jag har frågat honom! Får inget bra svar. Jag säger till honom att det inte är ok och har tagit flera exempel på och lagt fram, förrförra jul gjorde han samma och då sa jag ifrån på skarpen och det gjorde jag på midsommar oxå och ändå blir det såhär, han ber om ursäkt och säger att han inte menar något speciellt och egentligen så tror jag honom. Jag tror bara att han glömmer sig och låter känslorna styra och hans känsla är väl att det inte är lönt om gans äldre barn inte är här. Vilket gör mej ledsen, jag kan dessutom tycka att eftersom vi har pratat om det flera gånger och det är ett återkommande sätt han kör med, så är han ju nu medveten om det men ändå så kan han inte skärpa sig och vara samma som när de är här. Jag känner mej bitter å sur, han kan väl bjuda till precis som jag. Sedan är det ju sårande i sig att han blir så initiativlös i sådana situationer.

• Anonym (Mamma)
    jenny99 skrev 2014-12-09 11:24:59 följande:

Han kanske inte får julkänsla alls om inte alla hans barn är samlade?Jag hade då tyckt det vore jobbigt att fira jul utan alla mina barn,tack och lov har jag aldrig behövt göra det.Jag säger inte att det är rätt eller fel det din man gör eller inte gör.Rätt till sina känslor har man,frågan är bara vilka lösningar skulle passa er för att högtider ska kännas bra för alla.

Jag är absolut för lösningar!! Men lösningarna med bonusarna är mellan barnens föräldrar. Jag tror ärligt att det inte är den otroliga saknaden efter barnen som gör detta. Vi kommer att ha dem ganska mycket under ledigheten. Även om vi gärna har dem under jul. Han har tom uttryckt att det är lite skönt att det bara är vi. Han slappnar av förmycket, han tycker inte vi behöver göra någonting.
    Anonym (empati) skrev 2014-12-09 11:20:48 följande:

Han känner kanske sorg över att fira högtider utan alla sina barn. Att skälla på honom och fråga om han är dum i huvudet på riktigt lär inte göra situationen bättre.

Nja, jag tror inte han är speciellt sorgsen även om det är trevligt att ha alla barnen så är det ibland skönt att inte ha det. Däremot tror jag att han sätter deras högtider med oss lite på en pidestal och är de inte här så kan han slappa.
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-12-09 11:17:15 följande:

Be honom ta hand om julen nästa gång bonus är hos er och gör inte ett skit själv. Eller be honom avlägsna sig denna jul så era barn slipper känna att jul med bara dem inte är så viktigt.

Ja, jag överreagerar kanske, men sånt här gör mig vansinnig! Jag har inga gemensamma med min man och ska heller inte ha, hans båda firar aldrig här heller så problemet uppstår inte. Men ändå, när hans barn kommer hit ska inte det barnet känna sig mindre viktig än mina även om han inte är min.

Det var fasiken inte ett sånt dåligt förslag!! Då får han det som han vill och jag slipper känna mej nyttjad.
    fluu skrev 2014-12-09 12:48:42 följande:

Yes.

Inte ens om ni inte hade några gemensamma barn också så skulle julen försvinna om du inte ville det. Mannen kanske har det klassiska dåliga  "minabarnärskillsmässobarn-samvetet" och inte tycker att han får ha roligt fullt ut utan dem.

Så är det solklart! Men det sitter i ryggmärgen på honom och väldigt svårt att diskutera bort.
  • Anonym (Mamma)

Jag tror inte att han tror att barnen har det illa hos sin mamma, men du har definitivt en poäng med ditt sätt att resonera, jag ska memorera det och fråga honom på det viset, det var ett bra tänk.

fluu skrev 2014-12-09 13:24:19 följande:

Så ni har pratat om det? Kan han ta till sig att de äldre barnen inte har det mindre kul för att de är med sin mamma? Kan han se orimligheten i att han vill vika sig dubbel för att ge de äldre barnen en fantastisk jul medan han inte anstränger sig lika mycket för de yngre? Fråga honom om det är så här han vill att era små ska komma ihåg sina jular?

• Anonym (Mamma)
    Iam skrev 2014-12-09 13:24:45 följande:

Ställ en enkel fråga till honom.

"Är dina äldsta barn värda mer än dina yngsta? "

När han förhoppningsvis svarar: Absolut inte säger du:

" då slutar du agerar som om det vore så NU. Antingen värderar du alla dina barn lika mycket nu, eller så kan du göra det varannan vecka sen, när jag tröttnat på hur du värderar familjemedlemmar och lämnat"

Det gör mig fly förbannad när föräldrar behandlar sina barn olika.. speciellt när dom kräver att andra ska kompensera för deras brister.

Det här med att värdera lika mycket har jag tagit upp och han säger som du skriver att det absolut inte är så, men det är ju inte så han agerar! Och då lovar han att sluta. Men sen nästa gång gör han likadant!! Vilket gör mej mer och mer arg. Han vet ju att han gärna gör skillnad, då borde han väl tänka på det nästa gång, precis som alla andra när man gör något mindre bra. Då får man väl ändra sig. Vet inte hur jag ska få honom att vara lika sprudlande med ideer och aktiviteter som när bonusarna är här?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (empati) skrev 2014-12-09 14:05:55 följande:

Menar du att han inte bryr sig om sina äldsta barn mer än att det är "trevligt" när de firar med er? Om det var så tror jag inte han hade haft problem att ha rejäla firanden de år de inte är hos er. Kanske är det mer hur du ser på saken?

Men snälla, det är klart det är bra när alla barnen är här, men vi som sagt har barnen mycket umder ledigheten och precis som väldigt många föräldrar som är skilda, både män och kvinnor så kan även min man tycka det kan vara skönt när det inte är så mycket barn. Men som jag skrev så sätter han det lite oå en pidestal när de firar med oss, vilket är ok, men det ska inte vara mindre när de är hos sin mamma och firar jul.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(