Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Försök att inte bara se problemen och se det possetivt istället. Firar ni aldrig jul med dina föräldrar/syskon? Dina föräldrar kanske skulle tycka det är roligt och fira jul med sina barnbarn? 

Min sambo är lika och de åren hans två stora inte är här packar vi bilen och åker upp till fjällen till mina föräldrar. 

Hur länge har ni varit tillsammans?
    Jag har lärt mig genom våra 7 år tillsammans att hans äldre kommer alltid på ett annat sätt betyda annorlunda för honom än han mindre barn, det är bara att man lär sig leva med det eller separera och låta barnen bli skiljsmässsobarn och det är inte något jag vill även om det svider ibland och se hur han behandlar dom.

• Anonym (Maria)
    Anonym (T) skrev 2014-12-11 11:21:45 följande:
    Men vill man inte ha lite julkänsla hemma också?

Att acceptera att de äldre barnen betyder mer eller att skilja sig säger mkt.

Varför ska gemensamma barnen behöva antingen känna sig som nr 2 mindre viktiga eller annars bli skilsmässobarn? Var finns logiken? Var finns alla barns lika värde?

Att tänka positivt och acceptera detta är att vara medskyldig.

Att ni åker till fjällen och träffar mormor o morfar o firar jul gör ju att dina era barn får julgran julmat och framför allt känna julkänsla o fokus.

Detta är inte ts problem. Hade det varit ett alternativ så hade hon inte startat tråden?!

Att åka o fira fjälljul med familjen är inte i mina ögon att ta ifrån barnen julen, tvärtom.

Här handlar det om en familj där pappan visar att jul inte behöver firas knappt alls om inte de stora barnen är närvarande.

Hade pappan föreslagit en resa till släktingar med gran mat o klappar hade nog ts inte sett något fel. Det är en pappa med ett engagemang för alla sina barn.
    Det vi har som jag fixar är julgardiner i vardagsrummet och lite tomtar ser ingen anledning till att skaffa massa mat och julgran när vi inte kommer vara hemma varsnat år när inte sambons stora barn är här. Men när dom firar med oss har vi julgran, och julmat. Tycker du det är något fel med det?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (T) skrev 2014-12-11 12:26:21 följande:
    Ni har ingen julmat,julgran eller klappar i fjällen heller?
    Jo, min mamma fixar julmat men julgran är bara en gamal plast då min lillebror är alergisk
    Självklart får barnen julklappar
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(