• Nova Starlight

Tips på hur man får en valp rumsren

Jag har en valp som är 10 veckor. Jag går långa promenader med henne men hon kissar och bajsar inte ute. När vi kommer in så kan det går 5 minuter och sedan så kissar hon på golvet. Jag tar henne då och sätter ut henne där ute men det hjälper inte. Tycker det är konstigt att hon kan hålla sig så länge vi är ute bara. 

Hon är svår att få med sig. Speciellt utanför dörren och vår tomt. Hon vill bara tillbaka in. Men vi fortsätter att gå. Det går bättre och bättre med att gå med koppel men hon gör inte ute. Har ni några tips?

• Svar på tråden Tips på hur man får en valp rumsren
  • äpplejuice

Hundar är ingen raket forskning.

Bra beteende belönas dåligt beteende skäll.

Du ska vara det intressantaste i värden.

När du säger ifrån kan du inte vara en mes. Det ska vara stor skillnad som natt & dag på belönas/skäll.

• riboflavin

Långa promenader med en 10-veckors valp är inget att rekommendera, nu till en början räcker kissepauser och upptäcktsfärder nära hemmet för att hon ska få upptäcka saker i sin egen takt och känna sig trygg. Att hon kan hålla sig längre när hon är i rörelse eller lite spänd ute är inte konstigt. Prova att låta henne hitta en egen kisseplats ute där hon känner sig trygg och återkom till samma ställe, låt det var lite tråkigt tills hon gjort ifrån sig, annars finns risken att hon spänner sig och då får svårare att kissa eller är i rörelse vilket så att säga blockerar kisseriet lite även på en valp. Beröm när hon kissar ute men ignorera olyckor inne.

Hon är jätteliten ännu så räkna med olyckor ett tag framöver.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nova Starlight

Jag var inne hos veterinären och de sa att det var bra med promenader då hon behöver rastas. Hon har så mycket spring i benen. Vi går även bara ut på gården vissa tider på dygnet och där har hon kissat någon gång. Jag läste att det kan ta upp till hon är 6 månader och jag förstår ju att det kan ta tid. Tack för era råd. 

• Dexter dot com

Hon har precis kommit till er och behöver tid att bli trygg både med er, hemmet och miljön utanför. Det kan vara skrämmande för en valp ute vilket gör att hon inte kan koppla av ute för att göra sina behov. Gå ut några g/ timmen och lek och busa närmast huset och låt henne bli trygg där innan ni går iväg längre.
    Ignorera bara olyckor inne och beröm när hon gör ute och ha tålamod för vissa hundar blir inte rumsrena förren vid 1 års ålder.

• Aniiee

Sluta ta långa promenader. Du förstör hennes leder! Gå Max runt kvarteret. UTE kan ni ju vara hur mycket som helst, men håller hemmavid. Springa av sig får hon göra i lek på hemmaplan utomhus. 

Gå ut var 5e minut om du måste, och lär dig din hunds signaler. Snart kommer du se på henne om hon vill ut.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Cimka

Tycker du fått bra råd här. En valp ska absolut inte gå några promenader. Har du köpt din hund från en seriös uppfödare borde denna upplyst om detta! Ta alltid ut valpen direkt efter sömn, mat och lek. Ge mycket beröm när den kissar ute. INGET skäll om det händer inne!!! Om olyckan är framme inne och du lyckas se detta, lyft upp valpen rakt upp med händerna under frambenen (under armhålan, som du lyfter ett barn) så slutar den kissa. Ut direkt och beröm när det händer något. Lycka till!

• Royalle

Ge maten vid bestämda tider också, och gå ut och lek strax efter. Ge heller inte för sent på kvällen utan att hon har druckit och varit ute innan ni går till sängs. De dricker ju gärna strax efter att de ätit. 

Jag hade en hund som var superlätt att få rumsren och en hund som faktiskt aldrig blev helt rumsren (hon kom till mig när hon var ett år så troligen var det fel från början där) så jag har testat allt. MEN det viktigaste tycker jag är det som Dexter skrev, ignorera olyckor och beröm överdrivet när hon gör rätt. Det ska vara askul att vara ute och kissa och bajsa. Mycket roligare än att göra det inne Att skälla stressar tyvärr bara valpen. 

Och tänk på att det är en liten bäbis än. 10 veckor är ju ingenting. <3

• Gweny

Denna årstiden kan ofta leda till att det tar lite längre tid för valpar att bli rumsrena, då det är lite kallt och blött ute. Nu är dock din valp så liten, så ställ inte för höga krav ännu. Sen ska du absolut inte gå långa promenader med en valp! räcker med att leka lite ute.

Ta ut valpen alltid efter sömn, mat, lek och annars varannan timme på dagen. Ge beröm och när valpen sätter sig och kissar, så säg "kissa", så kan den lära sig vad det betyder, så kan du säga det när den är lite större och då förstår den och sätter sig och kissar.

sen som nämns redan i andra inlägg, så är det så olika för alla valpar, vissa blir rumsrena redan när man får hem dem och andra dröjer till 5-6mån ibland.

Men detta har funkat bra med mina hundar iallafall och dem blev snabbt rumsrena.  lycka till och kämpa på, det lönar sig.

• becca87

Vi skaffade valp i februari i år och när han va 9 månader skulle ja vilja säga att han va helt rumsren- så de kan ta tid!

Vår lilla goding gillade inte kyla så de va lite jobbigt att kissa ute innan vi skaffade en tröja till han!

Sen lärde han sig ganska snabbt att man inte kissar inne - men förstod inte riktigt att källaren också är inne :) han gick ner i källaren och kissade om han inte kunde hålla sig. Svårare för oss att ta han på bar gärning när han smet ner dit , därför tig det nog längre tid!

Va noga med att gå ut när han sovit, ätit,lekt - och kanske köp en tröja/täcke - enklare att kissa om man inte fryser och spänner sig !

Kram och lycka till

• Hopester

Har inte läst igenom alla inlägg, men tänkte berätta lite hur jag tränade min hund att bli rumsren. Funkade finfint för oss och vid 4 månader var han så gott som rumsren. :)

Redan dag ett utsåg jag en gräsplätt nära hemmet som fick bli hans"kissplätt". Valpar finner trygghet att göra sina behov på ett och samma ställe så gå tillbaka till samma gräsmatta varje gång du rastar hunden. [Jag fick höra att man INTE ska gå längre rundor med en valp men att man gärna ska ta ut valpen och leka och busa och låta valpen springa av sig till exempel i skogen eller på en gräsplätt. Du kan då sitta stilla på en filt eller om du vill busa med valpen på gräsplätten. Men inte motionera valpen i form av långpromenader som med vuxna hundar.] I början sprang jag ut med min kille VÄLDIGT ofta. Följde äta, sova, leka riktlinjen: Efter valpen har ätit--> ut, efter valpen har sovit --> ut, efter valpen har lekt --> ut. Sen började jag att gå ut en gång i timmen. När han klarade det fint så höjde jag till 1,5 timma, sen 2 och så vidare. Det hände naturligtvis lite kissolyckor inne emellan (han bajsade bara inne 2 gånger under denna tid) innan han blev rumsren, men då var det bara att torka upp och låtsas om som ingenting hade hänt. Man får absolut INTE skälla ut valpen om den gör ifrån sig inne. Låtsas om som ingenting och torka upp det bara. Jag sprang aldrig ut efter att han hade gjort inne. Såg ingen poäng med det då han redan hade tömt blåsan. Däremot, när valpen väl gör sina behov ute, ge han/hon MASSOR av beröm och gärna en godbit. Gör dig gärna till med ljus röst, lite bus och visa valpen att den var SÅ duktig för att den gjorde sina behov utomhus. Så småningom kommer hunden att hellre vilja göra sina behov ute än inne, just för att den får belöning.

När det kommer till natten så sov min hund i en egenbyggd STOR valphage precis intill min säng, så han inte kunde gå i väg och göra sina behov någon annanstans i lägenheten. I början var det lite kisspölar på morgnarna som jag torkade upp, men då visste jag vart jag skulle titta efter dem. Efter några dagar började jag även ställa klockan och ta ut honom 2 ggr under natten, vilket sedan väldigt snabbt gick ner till 1 gång per natt och då slutade han kissa inne under natten.

Som sagt tog det 2 månader (han var då 4 månader) med denna metod innan min hund blev fullt rumsren, men alla hundar är individer så det kan ta olika lång tid för olika individer. Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att tikar tar något längre tid att rumsrenhetsträna...Vid 10 veckor är valpen ännu en bebis, så ha tålamod, det blir nog bra till slut. 

Lycka till med tränandet. :)

• Valp

Tålamod. Det enda som funkar. Haft tre valpar på en tvåårsperiod så vet vad jag talar om.

Det viktigaste är att lära dig se varningstecknen. Ett gny, att hunden sneglar på dörren, den puffar på dig. Det kan vara vad som helst. Efter ett tag så förstår hunden att man ska göra ifrån sig ute. Men det tar oftast långt mer än 10v.

Sen är bättre med korta promenader oftare än långa sällan. Den lilla blåsan behöver tömmas ofta. En gång o halvtimmen är ingen överdrift. Och alltid efter lek, sömn eller mat. Det är när en exalterad valp börjar slappna av som det kommer kiss inomhus.

• Nova Starlight

Tack för era svar. Vi tar ut hunden på gräsmattan här ute där hon springer fritt. Där busar hon rundor med. Hon kissar och bajsar där. Det kan vara så att vi är ute med henne. Sen när vi kommer in så kissar eller bajsar hon. Hon blir snart 3 månader så hon är ju ff liten. 

• Ebbagr

Det man kan tänka på att hunden vill kissa/bajsa direkt efter hen sovit så om hen sovit ett tag och du ser att hen vaknar ta ut hen direkt och bara var nära hemmet. du kan också vakta hen och när du ser att hen är påväg att göra något säg nej på skarpen och bär ut hen. Hahah blev mycket hen men gillar inte och säga den til en hund för det är in en den utan en varelse xd.

Jag har själv ingen hund men ska skaffa till sommarn och varit med och uppfostrat min mammas fd killes hund som idag är 8 månader typ. Och direkt han pinka så var det ba " NEJ" sen snabbt ut.

Lycka till med att få hen rumsren! :D

• Ebbagr
    Hopester skrev 2014-12-22 22:04:43 följande:

Har inte läst igenom alla inlägg, men tänkte berätta lite hur jag tränade min hund att bli rumsren. Funkade finfint för oss och vid 4 månader var han så gott som rumsren. :)

Redan dag ett utsåg jag en gräsplätt nära hemmet som fick bli hans"kissplätt". Valpar finner trygghet att göra sina behov på ett och samma ställe så gå tillbaka till samma gräsmatta varje gång du rastar hunden. [Jag fick höra att man INTE ska gå längre rundor med en valp men att man gärna ska ta ut valpen och leka och busa och låta valpen springa av sig till exempel i skogen eller på en gräsplätt. Du kan då sitta stilla på en filt eller om du vill busa med valpen på gräsplätten. Men inte motionera valpen i form av långpromenader som med vuxna hundar.] I början sprang jag ut med min kille VÄLDIGT ofta. Följde äta, sova, leka riktlinjen: Efter valpen har ätit--> ut, efter valpen har sovit --> ut, efter valpen har lekt --> ut. Sen började jag att gå ut en gång i timmen. När han klarade det fint så höjde jag till 1,5 timma, sen 2 och så vidare. Det hände naturligtvis lite kissolyckor inne emellan (han bajsade bara inne 2 gånger under denna tid) innan han blev rumsren, men då var det bara att torka upp och låtsas om som ingenting hade hänt. Man får absolut INTE skälla ut valpen om den gör ifrån sig inne. Låtsas om som ingenting och torka upp det bara. Jag sprang aldrig ut efter att han hade gjort inne. Såg ingen poäng med det då han redan hade tömt blåsan. Däremot, när valpen väl gör sina behov ute, ge han/hon MASSOR av beröm och gärna en godbit. Gör dig gärna till med ljus röst, lite bus och visa valpen att den var SÅ duktig för att den gjorde sina behov utomhus. Så småningom kommer hunden att hellre vilja göra sina behov ute än inne, just för att den får belöning.

När det kommer till natten så sov min hund i en egenbyggd STOR valphage precis intill min säng, så han inte kunde gå i väg och göra sina behov någon annanstans i lägenheten. I början var det lite kisspölar på morgnarna som jag torkade upp, men då visste jag vart jag skulle titta efter dem. Efter några dagar började jag även ställa klockan och ta ut honom 2 ggr under natten, vilket sedan väldigt snabbt gick ner till 1 gång per natt och då slutade han kissa inne under natten.

Som sagt tog det 2 månader (han var då 4 månader) med denna metod innan min hund blev fullt rumsren, men alla hundar är individer så det kan ta olika lång tid för olika individer. Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att tikar tar något längre tid att rumsrenhetsträna...Vid 10 veckor är valpen ännu en bebis, så ha tålamod, det blir nog bra till slut. 

Lycka till med tränandet. :)

Det var en som sa till mig att det kommer ta en evighet för mig att få min valp rumsren och kunna klara sig ensam hemma! Skrattade ba åt dem som sa så! Hade och kommer göra precis som du nu sagt med min lilla valp som jag troligen kommer få till sommarn :D
  • Ebbagr
    Cimka skrev 2014-12-09 17:18:11 följande:

Tycker du fått bra råd här. En valp ska absolut inte gå några promenader. Har du köpt din hund från en seriös uppfödare borde denna upplyst om detta! Ta alltid ut valpen direkt efter sömn, mat och lek. Ge mycket beröm när den kissar ute. INGET skäll om det händer inne!!! Om olyckan är framme inne och du lyckas se detta, lyft upp valpen rakt upp med händerna under frambenen (under armhålan, som du lyfter ett barn) så slutar den kissa. Ut direkt och beröm när det händer något. Lycka till!

Jag har hört att man ska säga till hunden om den är påväg att pinka inne och sen direkt ta ut hen. ?
  • Ebbagr
    Ebbagr skrev 2014-12-27 15:42:25 följande:

Det man kan tänka på att hunden vill kissa/bajsa direkt efter hen sovit så om hen sovit ett tag och du ser att hen vaknar ta ut hen direkt och bara var nära hemmet. du kan också vakta hen och när du ser att hen är påväg att göra något säg nej på skarpen och bär ut hen. Hahah blev mycket hen men gillar inte och säga den til en hund för det är in en den utan en varelse xd.

Jag har själv ingen hund men ska skaffa till sommarn och varit med och uppfostrat min mammas fd killes hund som idag är 8 månader typ. Och direkt han pinka så var det ba " NEJ" sen snabbt ut.

Lycka till med att få hen rums

Eller ja du kanske inte behöver säga åt hen om hen är 10 veckor för då är det ganska så normalt men om det börjar gå längre tider

• Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2014-12-27 15:47:58 följande:
    Jag har hört att man ska säga till hunden om den är påväg att pinka inne och sen direkt ta ut hen. ?
    Eftersom en valp inte kan kontrollera blåsa/tarm förren runt 6 månaders ålder finns det ingen anledning att säga till valpen eftersom den inte gjort något "fel". Blir det olyckor inne beror det helt enkelt på att man som ägare inte läst valpens signaler och tagit ut den i tid.
Svar på tråden Tips på hur man får en valp rumsren