Har inte läst igenom alla inlägg, men tänkte berätta lite hur jag tränade min hund att bli rumsren. Funkade finfint för oss och vid 4 månader var han så gott som rumsren. :)
Redan dag ett utsåg jag en gräsplätt nära hemmet som fick bli hans"kissplätt". Valpar finner trygghet att göra sina behov på ett och samma ställe så gå tillbaka till samma gräsmatta varje gång du rastar hunden. [Jag fick höra att man INTE ska gå längre rundor med en valp men att man gärna ska ta ut valpen och leka och busa och låta valpen springa av sig till exempel i skogen eller på en gräsplätt. Du kan då sitta stilla på en filt eller om du vill busa med valpen på gräsplätten. Men inte motionera valpen i form av långpromenader som med vuxna hundar.] I början sprang jag ut med min kille VÄLDIGT ofta. Följde äta, sova, leka riktlinjen: Efter valpen har ätit--> ut, efter valpen har sovit --> ut, efter valpen har lekt --> ut. Sen började jag att gå ut en gång i timmen. När han klarade det fint så höjde jag till 1,5 timma, sen 2 och så vidare. Det hände naturligtvis lite kissolyckor inne emellan (han bajsade bara inne 2 gånger under denna tid) innan han blev rumsren, men då var det bara att torka upp och låtsas om som ingenting hade hänt. Man får absolut INTE skälla ut valpen om den gör ifrån sig inne. Låtsas om som ingenting och torka upp det bara. Jag sprang aldrig ut efter att han hade gjort inne. Såg ingen poäng med det då han redan hade tömt blåsan. Däremot, när valpen väl gör sina behov ute, ge han/hon MASSOR av beröm och gärna en godbit. Gör dig gärna till med ljus röst, lite bus och visa valpen att den var SÅ duktig för att den gjorde sina behov utomhus. Så småningom kommer hunden att hellre vilja göra sina behov ute än inne, just för att den får belöning.
När det kommer till natten så sov min hund i en egenbyggd STOR valphage precis intill min säng, så han inte kunde gå i väg och göra sina behov någon annanstans i lägenheten. I början var det lite kisspölar på morgnarna som jag torkade upp, men då visste jag vart jag skulle titta efter dem. Efter några dagar började jag även ställa klockan och ta ut honom 2 ggr under natten, vilket sedan väldigt snabbt gick ner till 1 gång per natt och då slutade han kissa inne under natten.
Som sagt tog det 2 månader (han var då 4 månader) med denna metod innan min hund blev fullt rumsren, men alla hundar är individer så det kan ta olika lång tid för olika individer. Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att tikar tar något längre tid att rumsrenhetsträna...Vid 10 veckor är valpen ännu en bebis, så ha tålamod, det blir nog bra till slut.
Lycka till med tränandet. :)