• Astilbe

Delamma från första dagen?

Är det någon här som har kunskap om delamning? I mars beräknas vår tjej komma och jag funderar på hur vi ska lösa amningen. Pga sjukdom så måste jag sova på nätterna och lämnar då över nattmatningen till min man. Problemet är att detta måste ske med en gång. Jag kommer alltså inte att kunna starta med att bara amma de första veckorna för att sedan introducera flaskan mer och mer. Överallt som jag läser förstår jag att börja med att amma heltid de första veckorna är det bästa tillvägagångssättet för att lyckas med delamningen. Är det någon som har börjat delamma från start eller har kunskap kring detta? Eller är det kört med amningen?

• Svar på tråden Delamma från första dagen?
  • fluu

Klart att det kan funka, men risken är nog rätt stor att barnet väljer flaskan och att amningen inte kommer igång ordentligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MrsMia

Vi var tvungna att köra med delamning pga att barnen var små när de föddes och behövde ersättning för att gå upp i vikt (tyckte barnmorskorna). Först koppmatades de utöver amningen, men jag minns att vi gick över till flaska (anpassad för så små vad gäller flödet på dinappen) ganska omgående. Det gick fint, de ville ändå ammas.

• frökenelisabeth

Har inte så mycket kunskap, men min erfarenhet är att det är jätteolika från barn till barn, vissa barn fixar perfekt att växla mellan bröst och flaska redan från början, andra barn hittar snabbt en favorit och vägrar annat. Det sägs ju att man ska vänta 2 veckor för att inte äventyra amningen, men vi gjorde ett första försök med flaska när sonen var 3-4 veckor gammal och då vägrade han allt annat än bröstet, varken napp eller flaska fungerade. Så då var det liksom redan "försent" för hans del. 

Det finns några olika flaskor som är "bättre" för den som delammar eftersom de liknar bröstet mer, Tommee Tippee och Medela Calma är två exempel. Men återigen så tror jag att den allra viktigaste faktorn är vad barnet tycker, och det är ju svårt att veta på förhand. .

• Astilbe

Tack snälla för era svar! Då får vi helt enkelt testa och se eftersom det inte verkar helt kört i alla fall Sen har jag börjat titta på bröstpumpar vilket ju är en djungel. Hur ska man egentligen tänka när man väljer det?

• frökenelisabeth
    Astilbe skrev 2014-12-09 12:42:27 följande:

Tack snälla för era svar! Då får vi helt enkelt testa och se eftersom det inte verkar helt kört i alla fall Sen har jag börjat titta på bröstpumpar vilket ju är en djungel. Hur ska man egentligen tänka när man väljer det?

Jag har bara erfarenhet av den som heter Avent som man handpumpar med. Den funkar bra om man bara behöver pumpa litegrann nån gång då och då (jag hade den bara med på jobbet för att pumpa ut när det började göra för ont). Ska man pumpa ut till flera flaskor om dagen så tror jag man vill ha en elektrisk. Men de kostar ju också lite mer, och det kan ju vara svårt (som med ALLT annat när det gäller barn) att veta vad man egentligen kommer att behöva. 

I början av min amning så fick jag massor av extramjölk genom att bara sätta en kopp under det bröstet som barnet inte låg vid. Det kom ungefär lika mycket ur bägge.....  
  • Astilbe
    frökenelisabeth skrev 2014-12-09 16:02:16 följande:
    Jag har bara erfarenhet av den som heter Avent som man handpumpar med. Den funkar bra om man bara behöver pumpa litegrann nån gång då och då (jag hade den bara med på jobbet för att pumpa ut när det började göra för ont). Ska man pumpa ut till flera flaskor om dagen så tror jag man vill ha en elektrisk. Men de kostar ju också lite mer, och det kan ju vara svårt (som med ALLT annat när det gäller barn) att veta vad man egentligen kommer att behöva. 

I början av min amning så fick jag massor av extramjölk genom att bara sätta en kopp under det bröstet som barnet inte låg vid. Det kom ungefär lika mycket ur bägge..... smile1.gif  
    Ok. Det kommer nog bli en elektrisk då. Kanske inte det roligaste att lägga pengar på. Vill få så mycket jag kan i ordning men vissa saker är, som du säger, svåra att veta om man kommer behöva. (Planeringsfreaket i mig kommer inte att få det lätt)

Vet du om kroppen klarar att varken amma eller pumpa på hela nätter? Eller sinar mjölken då?
  • Sagolina

Sonen började koppmatas sitt andra dygn och vid 1vecka började vi med flaska. Hela tiden föredrog han amning, men det gick bra att växla. Dock ammade jag dygnet runt, alltså ingen paus över natten, så hur det påverkar vet jag inte

• Astilbe
    Sagolina skrev 2014-12-09 18:18:19 följande:

Sonen började koppmatas sitt andra dygn och vid 1vecka började vi med flaska. Hela tiden föredrog han amning, men det gick bra att växla. Dock ammade jag dygnet runt, alltså ingen paus över natten, så hur det påverkar vet jag inte

Tack för infon! Är det vanligare att man börjar med koppmatning och använder man någon särskild produkt till det?
  • frökenelisabeth
    Astilbe skrev 2014-12-09 14:33:53 följande:

Ok. Det kommer nog bli en elektrisk då. Kanske inte det roligaste att lägga pengar på. Vill få så mycket jag kan i ordning men vissa saker är, som du säger, svåra att veta om man kommer behöva. (Planeringsfreaket i mig kommer inte att få det lätt)

Vet du om kroppen klarar att varken amma eller pumpa på hela nätter? Eller sinar mjölken då?

Det är nog (tyvärr! ) också individuellt, vissa får ju kämpa jättemycket för att få igång produktionen och då är det kanske ett minus att inte amma på nätterna, men det behöver inte alls vara något problem. Om du ammar som det första och sista du gör på dagen blir det ju bara 7-8 timmars paus, det borde funka tycker jag, men som sagt - svårt att veta säkert innan! Är det viktigt för dig att få amningen att fungera så se till att du har 100% lugn och ro till att fokusera på den dagtid (dvs helst någon som är hemma med dig och kan stå för all service till dig och bebisen), så du kan amma så ofta och länge som det behövs och inte behöva ägna dig åt något annat.

Angående kontrollfreak: tell me about it! Jag är dessutom lite snål så å ena sidan ville jag ha allt fixat på förhand, å andra sidan ville jag inte köpa nåt jag inte skulle komma att behöva. Dålig kombo Blev ju ändå några rätt onödiga inköp och något som jag missat och fick be min mamma köpa på väg till första bebisbesöket. Kan man låna på prov av någon annan i början är det bästa alternativet tycker jag
  • Elmiina

Det har funkat för bägge mina barn, även att växla mellan ersättning och bröstmjölk.

Men ett tips om barnet börjar rata bröstet är att använda amningsnapp i storlek Large och att använda flaskor som liknar bröstvårtor och inte tex märket mam.

Svar på tråden Delamma från första dagen?