Du måste logga in för att svara i en tråd.

• CFly

Serviceintervall?

Hur räknar man ut serviceintervall på en bil?

Om man t.ex. har 3000 mil mellan varje service. Innebär det då att bilen ska servas vis 3000, 6000, 9000, 12000 osv. 

Men så sker ju sällan, första service kanske sker vid 3300 mil innebär det då att det blir kotare till nästa service eller ska man plussa på serviceintervallet på det milantal då bilen sist blev servad. 3300 + 3000 = 6300 mil. ?

Om den går över till t.ex. 4000 mil då blir det ju bara 2000 mil till nästa? Eller hur räknar man?

• Svar på tråden Serviceintervall?
  • Rabarbapuppa

Normalt ska man försöka få till en service per år. En så kallad mellanservice med byte av framförallt olja och filter. 

Egentligen är det ju inte jätteviktigt att följa miltalen slaviskt, utan det är vettigt att ha en regelbundenhet i serviceintervallen så att inte bilen far illa.
    Om din bil ska in vid 3000, så är det ingen direkt panik att den lämnas vid 2500 eller vid kanske 3500 - men du får ju fundera på vad det signalerar i serviceboken om din bil kontinuerligt lämnas in för sent, eller överlag verkar ha en ganska skum eller dåligt följd servicehistorik. 

Du har ju aspekten att bilen skulle må direkt dåligt av att dels inte få någon mellanservice vid säg 1500, och dels lämnas in för sin 3000-mila först vid 4000 mil. På detta har du ju även aspekten att detta kommer reflekteras i din bils historik, och om du en dag skall sälja din bil och en köpare har två likvärdiga bilar att välja mellan, så kommer denne att välja en bil som har en väldokumenterad och regelbunden servicehistorik, framför en bil där det verkar vara ganska "hattigt" mellan intervallen. 

Nu svarar ju detta inte exakt på din fråga kanske, men ja, serviceverkstaden kommer som regel att "plussa på" 3000 mil till nästa serviceintervall.
    Man sätter detta i bilens dator och man sätter två värden, dels tid och dels miltal. Och bra verkstad ska också fylla i boken, miltalet för nästa service, så du kan kolla om du glömmer. 

Sen är det ju så här att vissa servicetillfällen innebär extraåtgärder och de är ofta tänkta till vissa fasta miltal.

Ett praktexempel är ju byte av kamrem och vattenpump. Det är inte orimligt att detta skall ske vid säg 12.000 mil.

Om det då är så att ditt serviceschema liksom förskjutits på grund av att bilen lämnats in för sent eller på annat sätt varit oregelbunden, så går det inte att resonera som att bara för att det är noterat att nästa service skulle infalla vid 14.000 mil, så sitter du ju inte o väntar (och kör) ända till 14.000 mil med en bil som skulle fått remmen bytt vid 12.000. Det är rent av dumdristigt.

Likadant är det om man kör väldigt lite, som min gamla farmor. Hon nådde inte ens 10.000 mil, och även om kamrem kanske skulle bytas vid 12.000 så var det ju egentligen år och dar sedan den skulle bytts med tanke på ålder. 

Så även där handlar det ju om att om man t.ex bara kört 1500 mil på två år, så skulle jag absolut lämna in på service senast efter dessa två år (och 1500 mil) även om det inte rimmar med ett exakt "3000-milaintervall"

Jag snubblade över den här länken, kan vara lite intressant info för dig:

tinyurl.com/m7fp5n5

/Puppa.

• Rabarbapuppa
    CFly skrev 2014-12-10 13:04:02 följande:

Ok tack!

Tror jag förstår hur du menar.

Det är ju inte superenkelt att förklara när vi har att göra med något som är högst dynamiskt enligt inte bara en, utan två parametrar. D.v.s dels miltal, dels tid.

Kul att du förstod lite i alla fall.

Men med anledning av din fråga, har du kanske ett verkligt exempel det härstammar från? Någon speciell situation du befinner dig i med din bil och därför frågar, eller?

(bästa svaret är väl kanske egentligen från din serviceverkstad om du ringer, men jag blir ju nyfiken)

/Puppa
  • CFly
    Rabarbapuppa skrev 2014-12-10 13:20:11 följande:
    Det är ju inte superenkelt att förklara när vi har att göra med något som är högst dynamiskt enligt inte bara en, utan två parametrar. D.v.s dels miltal, dels tid.

Kul att du förstod lite i alla fall.

Men med anledning av din fråga, har du kanske ett verkligt exempel det härstammar från? Någon speciell situation du befinner dig i med din bil och därför frågar, eller?

(bästa svaret är väl kanske egentligen från din serviceverkstad om du ringer, men jag blir ju nyfiken)

/Puppa
    Jo det är en egen bil. Där det står serviceintervall 1500mil eller 1 år. Det jag inte förstod förut var om det var fasta punkter såsom 1500, 3000, 4500, 6000 osv. eller om man räknade 1500 plus den senaste servicen. 

Den tidigare ägaren ser jag har gått över flera servicar upp till 2000 mil. Det felet skulle ju i så fall öka på sig vilket gör (2000, 4000 osv) så om jag var på 4000 så skulle det bara vara 500mil kvar till en service igen på 4500. Då hamnar två servicar nästan på varandra om du förstår hur jag menar.

Men när du säger att man tar den senaste servicen t.ex .4000 och sen lägge rpå 1500 så blir det 5500 mil eller 1 år då.
  • Rabarbapuppa

Okej. Ja, serviceintervallet som angivits för bilen i fråga, d.v.s vart 1500'e mil, eller en gång om året, låter alldeles utmärkt.

Citat: "Men när du säger att man tar den senaste servicen t.ex .4000 och sen lägge rpå 1500 så blir det 5500 mil eller 1 år då."

Precis!

Om du kikar i serviceboken så ser du när senaste servicen var gjord.

Om det är mer än ett år sen relativt det datum som skrevs in då - serva bilen.
    Om det är mer än 1500 mil du kört utöver det miltal som skrevs in i samband med att förra servicen gjordes - serva bilen.

/Puppa

• CFly
    Rabarbapuppa skrev 2014-12-10 21:49:55 följande:

Okej. Ja, serviceintervallet som angivits för bilen i fråga, d.v.s vart 1500'e mil, eller en gång om året, låter alldeles utmärkt.

Citat: "Men när du säger att man tar den senaste servicen t.ex .4000 och sen lägge rpå 1500 så blir det 5500 mil eller 1 år då."

Precis!

Om du kikar i serviceboken så ser du när senaste servicen var gjord.

Om det är mer än ett år sen relativt det datum som skrevs in då - serva bilen.
    Om det är mer än 1500 mil du kört utöver det miltal som skrevs in i samband med att förra servicen gjordes - serva bilen.

/Puppa

Kanon då har jag nog koll på läget. 
    Tack!
  • Rataxes

Skönt att bilens dator håller reda på servicedags Det brukar bli 2-3 ggr/år för mig.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
Svar på tråden Serviceintervall?