Serviceintervall?
Normalt ska man försöka få till en service per år. En så kallad mellanservice med byte av framförallt olja och filter.
Egentligen är det ju inte jätteviktigt att följa miltalen slaviskt, utan det är vettigt att ha en regelbundenhet i serviceintervallen så att inte bilen far illa.
Om din bil ska in vid 3000, så är det ingen direkt panik att den lämnas vid 2500 eller vid kanske 3500 - men du får ju fundera på vad det signalerar i serviceboken om din bil kontinuerligt lämnas in för sent, eller överlag verkar ha en ganska skum eller dåligt följd servicehistorik.
Du har ju aspekten att bilen skulle må direkt dåligt av att dels inte få någon mellanservice vid säg 1500, och dels lämnas in för sin 3000-mila först vid 4000 mil. På detta har du ju även aspekten att detta kommer reflekteras i din bils historik, och om du en dag skall sälja din bil och en köpare har två likvärdiga bilar att välja mellan, så kommer denne att välja en bil som har en väldokumenterad och regelbunden servicehistorik, framför en bil där det verkar vara ganska "hattigt" mellan intervallen.
Nu svarar ju detta inte exakt på din fråga kanske, men ja, serviceverkstaden kommer som regel att "plussa på" 3000 mil till nästa serviceintervall.
Man sätter detta i bilens dator och man sätter två värden, dels tid och dels miltal. Och bra verkstad ska också fylla i boken, miltalet för nästa service, så du kan kolla om du glömmer.
Sen är det ju så här att vissa servicetillfällen innebär extraåtgärder och de är ofta tänkta till vissa fasta miltal.
Ett praktexempel är ju byte av kamrem och vattenpump. Det är inte orimligt att detta skall ske vid säg 12.000 mil.
Om det då är så att ditt serviceschema liksom förskjutits på grund av att bilen lämnats in för sent eller på annat sätt varit oregelbunden, så går det inte att resonera som att bara för att det är noterat att nästa service skulle infalla vid 14.000 mil, så sitter du ju inte o väntar (och kör) ända till 14.000 mil med en bil som skulle fått remmen bytt vid 12.000. Det är rent av dumdristigt.
Likadant är det om man kör väldigt lite, som min gamla farmor. Hon nådde inte ens 10.000 mil, och även om kamrem kanske skulle bytas vid 12.000 så var det ju egentligen år och dar sedan den skulle bytts med tanke på ålder.
Så även där handlar det ju om att om man t.ex bara kört 1500 mil på två år, så skulle jag absolut lämna in på service senast efter dessa två år (och 1500 mil) även om det inte rimmar med ett exakt "3000-milaintervall"
Jag snubblade över den här länken, kan vara lite intressant info för dig:
tinyurl.com/m7fp5n5
/Puppa.