Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Biomamman härmas:(

Ja, det låter ju märkligt. Men varför stör det dig? Är det förresten helt otänkbart att barnen tyckt att ni gjort något mysigt och sedan ber om att få göra det också ihop med mamman? 

Hur som helst så tycker jag att du (och din man om det även gäller honom) borde jobba på att ändra ditt (och eventuellt hans) sätt att tänka kring vad något speciellt är och känslan av att det förminskas bara för att någon annan också gjort samma sak och helt sluta att försöka få mamman att ändra sig. 

Det där med jämförelserna med kroppen förstod jag förresten inte. Menar hon att hon är snyggare och du menar att du är snyggare? 

• Påven Johanna
    Anonym (Orginalet) skrev 2014-12-09 18:52:53 följande:
    Jag har inte skrivit något om att någon är snyggare än den andra. Utan att hon jämfört kroppar, att hon pratar antingen negativt om mitt utseende eller att hon låtsas vara likadan på saker hon inte är det ex låtsas vara lika lång när barnen berättade min längd.

Ja jag får väl ta det som en komplimang, men det är ju inte jättekul att ha lagt upp en tradition som min familj gjort och att hon ex precis innan se ska komma gör en exakt kopia. Jag kan inte fatta att man som 45 åring inte har egna traditioner med sina barn.
    Fast det har hon ju säkert. Och en sak som du gör med deras barn är ju inte densamma som när hon och barnen gör den. Det finns alltid skillnader, inte minst i hur det känns. 

Jag förstår inte riktigt varför det inte känns kul? Jag förstår faktiskt inte varför det känns alls? Om du och barnen har mysigt och trevligt och går på julotta iförda tomteluvor och har knäckstrutar i fickorna så förstörs inte det myset av att barnen upplever något liknande eller exakt samma sak med deras mamma. Det är en feltanke från ditt håll. 

Det är, som jag skrev, märkligt av henne, men det är i mitt tycke ännu märkligare av dig att du tycks lägga tid och energi åt att både tänka på detta och dessutom bli störd av det.

Det där med kropparna förstår jag fortfarande inte, berättar barnen vad deras mamma sagt då, eller? Och det skiljer så mycket i längd på er två att det blir absurt om hon sagt att ni är lika långa? 

Säger barnen att hon sagt att du är ful så är det väl bara att berätta för dem att du själv är nöjd och att mamman får tycka som hon tycker. Berätta också att du tycker att det är ofint och onödigt att påpeka saker som rör utseendet negativt och att det inte är något som du själv vill ägna dig åt att göra. Lämna det sedan bara. 
Svar på tråden Biomamman härmas:(