Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

Allergisk hund, hyposensibilisering

Hej
    Jag tänkte att det kunde vara skönt för oss som har allergiska hundar att stöta och blöta tankar och funderingar runt behandlingar och dylikt. 

Min hund är allergisk mot i princip allt; kvalster, pollen, sporer, mögel, blommor, you name it.Dock inte foder, vilket är skönt, men eftersom det finns kvalster i de flesta foder så måste jag ändå ge specialfoder till henne. Hon får en mängd olika mediciner, och efter jul ska hon börja få sprutor också för att testa hyposensibilisering. 

Är det någon mer som testat hyposensibilisering och hur gick det?

• Svar på tråden Allergisk hund, hyposensibilisering
  • Royalle

Hej

Vad skönt att höra att det finns fler med dessa problem.

Min hund fick rinnande ögon redan som ettåring men det var inget vi reagerade på men sedan har det bara eskalerat.

Mitt försäkringsbolag täcker allt inkl.mediciner men det är en dyr försäkring och en dyr självrisk på 2500kr. Jag har IF. Totalt har jag nog lagt ut 5000-10000 om året på henne så billigt är det inte. Hon är världens snällaste barn och familjehund, annars hade hon nog tyvärr inte fått vara kvar men jag vill ge henne alla chanser jag kan, förutsatt att hon inte lider för mycket...

Nu mår hon lite bättre, förmodligen för att det blivit kallt. Det är inte roligt när det är fuktigt inte för då känner hon av mögel.

Hon blir bara marginellt bättre av bad med medicinskt schampo men det är ju bättre än ingenting...

• Royalle

Vi har inte beställt sprutor än tror jag. Ska prata med vet.efter helgen nu. Jag har en väldigt bra vet. vilket jag är mycket tacksam för.

• Royalle

Nu är det svåra beslutet taget och idag har min hund somnat in. Hon blev inte bättre av medicinerna och hela julen har hon varit dålig. Hon ville inte komma fram till mig för att få medicin och hon har kräkts och matvägrat. Jag kände att när hunden inte längre vill vara med, så vill inte jag det heller. Så idag har det verkligen varit en svart dag för mig och min dotter.

Veterinären sa att det var helt rätt beslut. Hon hade själv aldrig varit med om en så komplicerad och omfattande allergi hos hund tidigare och förstod mig när jag tyckte att det inte längre var rätt mot hunden att kämpa. 

Hoppas det går bättre med era vovvar.

Svar på tråden Allergisk hund, hyposensibilisering