• duplicate

    Liten/dålig äggreserv <30

    Hej! 
    Jag söker i första hand dig som är yngre än 30 år och fått reda på att du har dålig eller liten äggreserv.
    Jag kommer delge er min historia men letar febrilt efter någon i liknande situation, eller som har någon solskenshistoria att delge mig. 

    Vi har under 3 år aktivt försökt att bli gravida, de första 2 åren helt utan resultat.
    Bestämde oss för att göra en utredning och för 1 år sedan fick jag beskedet: mitt fsh-värde var högt samt även amh-värdet var dåligt, jag har dock inga siffror men läkaren berättade att jag troligtvis var på väg in i ett tidigt klimakterie och frågade om jag tidigare hade ätit medicin eller fått behandling av cancer?! Ska tilläggas att de också gjorde ultraljud på mina äggstockar och gynekolog nr 1 tyckte de var väldigt små (jag är väldigt liten byggd med), jag fick en remiss och fick träffa gynekolog nr2 som också utförde ultraljud men denna var inte lika chockad utan såg att det fanns äggblåsor och konstaterade även att jag skulle ha ägglossning snart och lugnade mig lite när hon sa att "det räcker med ett guldägg". 

    Med det sagt förstod jag att det såg riktigt illa ut, jag har alltså aldrig behandlats för cancer. Vårt enda alternativ skulle vara äggdonation, men det ville de inte utföra på mig då jag är underviktig enligt deras beräkning. Jag har alltid varit liten och smal, men alltid haft regelbunden mens från 12års ålder, idag är jag 26. 
    Så, som en blixt från klar himmel skulle jag nu försöka ta in denna information. 
    Jag var alltså på väg in i klimakteriet, utan att ha haft något alls på känn med regelbunden mens och ägglossningstest som gett utslag varje månad som jag testat. Ok. 

    Jag var helt förstörd men började förlika mig med tanken, det skulle inte bli några barn för vår del..
    Men så hände det ofattbara för ca 8 månader sedan, jag blev gravid! 
    Kunde såklart inte tro att det var sant, men testet visade det klart och tydligt. 
    Jag fick göra ett tidigt ultraljud i vecka 8, och det visade sig vara en ofostrig graviditet. Sorgen och förtvivlan visste inga gränser hos oss. Hoppet och livsgnistan försvann, men på något sätt tog vi oss igenom det och upp igen. 

    4 månader senare, blev jag gravid igen! 
    Vad händer?! Jag vågade såklart inte hoppas på något, även fast jag innerst inne gjorde det och kunde inte tänka på något annat. Det var 9 långa veckor tills jag fick göra det tidiga ultraljudet. Tyvärr visade det sig att fostret inte hade några hjärtslag, vid beskedet blev jag inte så ledsen utan tyckte snarare att det var ett framsteg. Det FANNS ett foster, storleken stämde i förhållande till veckorna. 
    Men såklart kom sorgen även efter detta besked.... 

    Och nu står jag här och trampar, 3 månader senare.. 

    Har missfallen något samband med den dåliga äggreserven? Kommer jag någonsin få en egen solskenshistoria? Det känns verkligen så mörkt, känns extra påtagligt nu med julen och alla vänner som ska ha barn.. 

    Hoppas att det finns någon därute som har varit/är med om liknande..? Just nu känns det väldigt ensamt! :(

  • Svar på tråden Liten/dålig äggreserv <30
  • Upptaget

    Skulle noga vilja påstå att det är positivt att du faktiskt lyckats bli gravid.

    Jag har inte varit med om exakt det du varit men har misstänkt att jag är på väg in i tidigt klimakterie, är 28 år. Hur kan man kolla sådant?

    För övrigt har jag 3 graviditeter som inte velat gå vägen.. Tyvärr.

    Jag kämpar på jag med och hoppas att vi båda får en solskenshistoria. :)

  • duplicate

    Tack för ditt svar! :)
    Varför misstänker du att du är på väg in i det om jag får fråga? Jag frågar just därför att jag själv inte kan se några tecken... 

    Efter tre missfall på raken är man väl berättigad en utredning om man kan se orsaken till detta väl? Vet inte riktigt hur täta intervallerna är men dock måste ju missfallen vara bekräftade av sjukvården om jag förstått det hela rätt? 

    Jag själv tog upp frågan med min gynekolog eftersom vi hade försökt få barn i över ett år så fick vi göra en utredning kring barnlöshet och det var så de kom fram till det här. Alltså så fick jag lämna diverse blodprover och bla ultraljud för att se hur äggstockarna såg ut. 
    Mitt förslag är väl ändå att du vänder dig till en gynekolog, kanske tar upp de symptom du har som gör att du tror att du är på väg in i klimakteriet.

  • Upptaget

    Mycket började med svettningar jag fick som kom plötsligt, sen just detta med mina graviditeter. Känns som kroppen inte riktigt är som den ska. Sen minns jag för några år sedan då min mamma påpekade detta med att skaffa barn, hon berättade att kvinnorna i vår släkt kom tidigt in i klimakteriet.

    Jag har haft ett missfall och två utomkveds. Ett i äggledaren (har bara en kvar), samt ett i bukhålan. Samt tog flera år mellan varje graviditet.

    Jag har tagit de prover som tas vid utredning, inga märkbara konstigheter. Hade förr stul med sköldkörteln men den ligger på normala värden idag. Det hade nog synts om jag var på väg in i klimakteriet va? Är ju så rädd för detta.

    Vi har bestämt oss för att försöka på egen hand till sommaren annars be om att få hjälp.

    Hur ska ni göra? Men måste ju återigen säga att det är positivt att du lyckats bli gravid och dessutom så pass tätt.

  • duplicate
    Upptaget skrev 2014-12-11 13:40:55 följande:

    Mycket började med svettningar jag fick som kom plötsligt, sen just detta med mina graviditeter. Känns som kroppen inte riktigt är som den ska. Sen minns jag för några år sedan då min mamma påpekade detta med att skaffa barn, hon berättade att kvinnorna i vår släkt kom tidigt in i klimakteriet.

    Jag har haft ett missfall och två utomkveds. Ett i äggledaren (har bara en kvar), samt ett i bukhålan. Samt tog flera år mellan varje graviditet.

    Jag har tagit de prover som tas vid utredning, inga märkbara konstigheter. Hade förr stul med sköldkörteln men den ligger på normala värden idag. Det hade nog synts om jag var på väg in i klimakteriet va? Är ju så rädd för detta.

    Vi har bestämt oss för att försöka på egen hand till sommaren annars be om att få hjälp.

    Hur ska ni göra? Men måste ju återigen säga att det är positivt att du lyckats bli gravid och dessutom så pass tätt.


    Hm, skrev ett långt svar till dig tidigare men tydligen hade det inte gått iväg.. skumt! :)

    Ok, då förstår jag att du misstänker det.
    De borde ju ha sagt något till dig för om det hade varit så hade säkert dina fsh och amhvärden varit dåliga, tror jag åtminstone.
    Men jag tror verkligen att de hade sagt något om det var något som var tokigt.
    Ta upp det med din gynekolog annars om du är orolig. 

    Hoppas att ni lyckas, ska hålla tummarna!
    Vi kommer fortsätta försöka, jag får ju som sagt ingen hjälp av sjukvården pga min vikt, så jag försöker förlita mig på min kropp i nuläget. 
    Försöker se det positiva i att jag har regelbunden mens å troligtvis ägglossning eftersom jag lyckats bli gravid. Jag försöker hålla modet uppe, annars känns det som jag ska gå under.... suck..

    men det känns skönt att kunna ventilera med någon
  • Upptaget

    Ja det hade dem ju gjort. Men visste inte om just dem ingick i utrednings proverna? Fast det borde de iofs göra. Konstigt annars.

    Men det finns inte en chans att dina värden varit tillfälliga? Jag tänker lite som så att kroppen är så jäkla skum. Men oavsett så kan du bli gravid. Jag hade verkligen värdesatt att kunna bli gravid så tätt. ????

    Nu är det 13 månader sen senaste graviditeten. Inte nog med att det blir missfall m.m utan det ska ta tid också, grrr.

    Sen vikt kan ju påverka. Jag hade garanterat också blivit tillsagd att gå ner för att få hjälp. Men bli gravid och få missfall har jag fått när jag varit tjock, medel, smal.. Typ.

    Men håller iaf på att gå ner igen till min normala vikt, tror inte det påverkar graviditeten men är kravet så, så är det bra att vara förberedd ????

    Du får gärna skriva meddelande istället så kan vi snacka vidare där ????

  • duplicate

    Jag har skickat privat meddelande men vet inte om det funkade? Prova att skriva privat till mig annars :)

  • mère de R

    När togs amh-värdet? Jag tog mitt i februari 2012 och hade då 0,4. Tog ett nytt i oktober i år och hade 1,3. Min läkare sa att det var mycket felresultat mellan 2010-2013. Så mitt råd är att ta ett nytt prov.

  • duplicate

    Tack för tanken, men tror tyvärr inte att så är fallet Tog om mina värden vid två olika tillfällen, och det här var nog 2013 som jag tog det senaste.

Svar på tråden Liten/dålig äggreserv <30