• Pentagram

Gamla skulder

Gladaänkan skrev 2014-12-11 07:37:46 följande:

Tack för svar jag kontaktar en advokat då jag trodde att jag och mitt x hade en muntlig överenskommelse att hon tog det. 

Det kanske ni hade, men det har ingen som helst inverkan mot svärföräldrarna. Det är som när skulder delas upp i en bodelning, det har ingen som helst inverkan på banken och de kan fortfarande kräva båda två.

Anyway, så länge återbetalningsuppgörelsen följs kan inte hans föräldrar kräva att du betalar "din" del. Det finns ingen "din" del, bara en gemensam skuld. (Givet att inte skulduppgörelsen innefattar någon form av klausul om omedelbar återbetalning i händelse av skilsmässa eller annat konstigt).
  • Pentagram

Jag tillägger, om ni gjort en skulduppdelning där uppgörelsen är att ditt x löser den aktuella skulden så kan du som bäst kräva återbetalning från ditt x om du betalar skulden i stället. Du kan inte invända till xsvärföräldrarna att du inte längre är betalningsskyldig.

• Pentagram

Utgångspunkten är ju att exet betalat som avtalat under de tidigare fem åren eftersom exsvärisarna inte hört av sig, så det är ju bara att räkna på vad som borde återstå i så fall enligt återbetalningsavtalet. Det är ju också fullt möjligt att exet slutat att betala nu, så att hela skulden förfaller till betalning (även om TS rimligtvis kan återuppta avbetalningsplanen på egen hand).

Har exsvärföräldrarna angivit något skäl till att de vill ha betalt just nu, TS?

Svar på tråden Gamla skulder