Varför är Islam bättre än kristendom?
Var finns kärleken i kristendomen? Tortyr i helvetet, homofobi, misogyni, massmord, rasism etc är inte kärlek.
Inom Islam så tror vi på allas lika värde oavsett kön, sexualitet, ras. Islam stödjer inte heller mord, det är en stor synd att döda någon.
I islam finns begreppet öga för öga, tand för tand (som judendom) medans i kristendom gäller det vänd andra kinden till istället. När det gäller mord tycker jag det är väldigt många muslimer i dagens samhälle som mördar folk i islams namn. Jag säger inte att alla muslimer gör detta eller att förövarnas tolkning av koranen är rätt, men ingen rök utan eld. Det finns många kryphål i koranen där man kan tolka att det är okej att döda i vissa situationer.
Däröver är det inte tillåtet med homosexualitet i islam. Även tycker jag det är mycket inom islam som säger att folk inte har lika värde. Det handlar mycket om hur muslimer kommer belönas och icke muslimer kommer straffas. Även existerar kvinnan knappt i koranen. Det jag läst är skrivet för män, vad män kommer få i himlen etc. Och det om något tycker jag slår ut din tes om att alla har lika värde oavsett kön. Om kvinnor hade lika värde, varför är deras arvsrätt mindre än mäns? Varför får männen i islam har sex med andra kvinnor än deras fruar (såsom slavar, krigsbyten etc) och kan göra det utan den andra slaven/krigsbytets medgivande eftersom de äger dem? Fruarna får ju inte ha sex med sina slavar utan detta är en exklusivitet endast för männen. Varför fick inte Aisha växa upp innan hon blev bortgift till Muhammed i 8 års ålder? Listan kan göras lång..
Jag säger inte att någon religion är bättre än den andra, men jag gillar inte när folk argumenterar utan att veta vad de ens pratar om. Jag har själv läst bibeln, koranen och många hadither, så jag kan visa källor på det jag skrivit om det behövs.
Så med andra ord, du borde läsa på mer om din egen religion, likväl andra religioner innan du uttalar dig på detta viset.