sandrahed skrev 2014-12-11 08:06:15 följande:
Har en bebis på fem veckor som ofta brukar sova på mage på oss på dagarna. Nu blev jag plötsligt jätteosäker om detta kan öka risken för psd, eller om det bara gäller på natten när man inte har uppsikt? På nätterna och när vi lägger ifrån oss henne på dagarna sover hon på rygg, men jag hittar ingenting om vad som gäller om att sova på en vaken förälders bröst. Är det någon skillnad eller gäller samma rekommendationer som annars? Fy vad nojig jag blev.
Varför?
Det är ju inte så att hon dör av PSD i efterhand, pga att hon sov på mage i förra veckan.
Mitt barn sov på sida, rygg, mage, med eget täcke, egen kudde, mellan mig och pappan (pappan röker).
Kände inte till alla varningar.
Dock tror jag att det bara är vissa barn som har det där i sig - inte alla barn kan dö i PSD.
Sedan läste jag även att många som dör i PSD egentligen lika gärna hade kunnat dött i magen, då de inte var ordentligt livsdugliga.
En mamma jag känner, vars barn numera är typ 30 år, hon återupplivade sitt barn från PSD. Resultatet blev syrebristskador på hjärnan, samt andra komplikationer som medföljde av att barnet egentligen inte var levnadsduglig.
Idag, typ 30 år senare, lever hon knappast ett värdigt liv.