• sandrahed

Sova på mage på mammas/pappas bröst?

Har en bebis på fem veckor som ofta brukar sova på mage på oss på dagarna. Nu blev jag plötsligt jätteosäker om detta kan öka risken för psd, eller om det bara gäller på natten när man inte har uppsikt? På nätterna och när vi lägger ifrån oss henne på dagarna sover hon på rygg, men jag hittar ingenting om vad som gäller om att sova på en vaken förälders bröst. Är det någon skillnad eller gäller samma rekommendationer som annars? Fy vad nojig jag blev.

• Svar på tråden Sova på mage på mammas/pappas bröst?
  • katta82

De säger att det ska vara bra att sova på förälderns bröst just för anknytningen, gärna hud mot hud. Och som du skriver så har du ju uppsikt under dagen. Fortsätt med det tycker jag. :)

• Knäcken

Frågade om detta på bb. Och de sa att det är helt ok att ligga på mage på mamma och pappas bröst.

• nozpa

Klart att bebisen ska sova på er. Ni är ju vakna! BVC sa att dom rekommenderar magläge hellre än ryggläge när bebisen är med en föräldrer. Det är för att motverka platt huvud. Tror absolut inte att dom hade rekommenderat det om det vore farligt för bebisen att sova på mage mot mamma/pappa när föräldern är vaken.

• Anonym (-)
    sandrahed skrev 2014-12-11 08:06:15 följande:

Har en bebis på fem veckor som ofta brukar sova på mage på oss på dagarna. Nu blev jag plötsligt jätteosäker om detta kan öka risken för psd, eller om det bara gäller på natten när man inte har uppsikt? På nätterna och när vi lägger ifrån oss henne på dagarna sover hon på rygg, men jag hittar ingenting om vad som gäller om att sova på en vaken förälders bröst. Är det någon skillnad eller gäller samma rekommendationer som annars? Fy vad nojig jag blev.

Varför?
    Det är ju inte så att hon dör av PSD i efterhand, pga att hon sov på mage i förra veckan.

Mitt barn sov på sida, rygg, mage, med eget täcke, egen kudde, mellan mig och pappan (pappan röker).
    Kände inte till alla varningar.
    Dock tror jag att det bara är vissa barn som har det där i sig - inte alla barn kan dö i PSD.
    Sedan läste jag även att många som dör i PSD egentligen lika gärna hade kunnat dött i magen, då de inte var ordentligt livsdugliga.
    En mamma jag känner, vars barn numera är typ 30 år, hon återupplivade sitt barn från PSD. Resultatet blev syrebristskador på hjärnan, samt andra komplikationer som medföljde av att barnet egentligen inte var levnadsduglig.
    Idag, typ 30 år senare, lever hon knappast ett värdigt liv.
  • Emmask

Vår 12v har sovit varje natt på mitt bröst eftersom hon vägrade sova i egen sång/intill oss. Successivt har jag kunnat söva henne på mig för att efter första amningen lägga henne intill mig i sängen. Vi upptäckte i v 5 att hon sover så mkt bättre på mage även i soffan eller sängen. Hon är en magsovare.

BVC sa att de verkligen rekommenderar oss att ändå ha henne på rygg när hon sover ensam, men att sova på oss fick vi fortsätta med så länge det kändes bekvämt och gav oss sömn.

Vi låter henne sova på mage ändå, även lunchluren, eftersom hon inte sover annars. Det känns inte optimalt men det gör livet drägligt och hon blir utvilad.

• Limaliie

Ska inte vara någon som helst fara. Dottern sov ofta på min mage de första veckorna och de rekommenderade de tom. på BB för närheten. Dock vägrar hon numera fast nu börjar hon bli så stor och tung (4 mån)

• sandrahed

Skönt att så många verkar ha hört samma sak från bvc, jag har för mig att dom sa nåt liknande till mig på bb också men vill ju helst ta det säkra före det osäkra. Men det finns väl gränser för hur mycket man kan tillåta sig själv att oroa sig... Det känns ju som att närheten är mycket viktigare än att helt hysteriskt undvika magläge till varje pris.

• Anonym (-)
    sandrahed skrev 2014-12-11 10:44:56 följande:

Skönt att så många verkar ha hört samma sak från bvc, jag har för mig att dom sa nåt liknande till mig på bb också men vill ju helst ta det säkra före det osäkra. Men det finns väl gränser för hur mycket man kan tillåta sig själv att oroa sig... Det känns ju som att närheten är mycket viktigare än att helt hysteriskt undvika magläge till varje pris.

När jag var barn så var rekommendationerna att man skulle ha barnet liggandes på mage.
    Det var på den tiden då Pluto fortfarande var en planet, ägg var hälsofarligt och Gustav Vasa kunde åka skidor. Idag vet man ju SÅ mycket bättre!...eller?
    Vad du än gör, drick för fan ingen mjölk!
  • sandrahed
    Anonym (-) skrev 2014-12-11 09:55:40 följande:

Varför?

Det är ju inte så att hon dör av PSD i efterhand, pga att hon sov på mage i förra veckan.

Mitt barn sov på sida, rygg, mage, med eget täcke, egen kudde, mellan mig och pappan (pappan röker).

Kände inte till alla varningar.

Dock tror jag att det bara är vissa barn som har det där i sig - inte alla barn kan dö i PSD.

Sedan läste jag även att många som dör i PSD egentligen lika gärna hade kunnat dött i magen, då de inte var ordentligt livsdugliga.

En mamma jag känner, vars barn numera är typ 30 år, hon återupplivade sitt barn från PSD. Resultatet blev syrebristskador på hjärnan, samt andra komplikationer som medföljde av att barnet egentligen inte var levnadsduglig.

Idag, typ 30 år senare, lever hon knappast ett värdigt liv.

Nej absolut, jag förstår att det inte är nån fara i efterhand. Men jag har fortsatt ha henne på bröstet och stressar upp mig samtidigt. Egentligen resonerar jag väl själv som så att det inte är nån fara, men samtidigt kan jag inte lita på mig själv och låter oron ta över, därav nojigheten..
  • Anonym (-)
    sandrahed skrev 2014-12-11 10:53:41 följande:
    Nej absolut, jag förstår att det inte är nån fara i efterhand. Men jag har fortsatt ha henne på bröstet och stressar upp mig samtidigt. Egentligen resonerar jag väl själv som så att det inte är nån fara, men samtidigt kan jag inte lita på mig själv och låter oron ta över, därav nojigheten..
    Chilla. Du märker ju om andningen upphör. Du lär ju märka av det bättre om hon ligger PÅ dig (på mage eller ej), än om hon ligger själv i spjälsäng eller vagn.
  • Emmask
    Anonym (-) skrev 2014-12-11 10:49:30 följande:
    När jag var barn så var rekommendationerna att man skulle ha barnet liggandes på mage.
    Det var på den tiden då Pluto fortfarande var en planet, ägg var hälsofarligt och Gustav Vasa kunde åka skidor. Idag vet man ju SÅ mycket bättre!...eller?
    Vad du än gör, drick för fan ingen mjölk!
    Fast om du kollar statistiken för psd så sammanfaller den enorma nedgången med förändrade rekommendationer till ryggläge och det är enl forskarna den absolut mest sannolika orsaken till förändringen. Vissa rekommendationer är inte flyktiga utan riktiga. Sen behöver inte det betyda att man ska offra sin sömn och sitt förstånd till förmån för barnets ryggsovande, men rent statiskt är det tydligt mindre riskfyllt med rygg än mage.
  • fluu

Hud mot hud är snarare bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (-)
    Emmask skrev 2014-12-11 14:13:50 följande:

Fast om du kollar statistiken för psd så sammanfaller den enorma nedgången med förändrade rekommendationer till ryggläge och det är enl forskarna den absolut mest sannolika orsaken till förändringen. Vissa rekommendationer är inte flyktiga utan riktiga. Sen behöver inte det betyda att man ska offra sin sömn och sitt förstånd till förmån för barnets ryggsovande, men rent statiskt är det tydligt mindre riskfyllt med rygg än mage.

Faktum kvarstår dock att det faktiskt inte är alla barn som ens KAN dö i PSD. Och problemet med att rädda spädbarnen ifrå

PSD med hjälp av larm osv, är ingen slutgiltig räddning då det finns något som kallas för "PLÖTSLIG DÖD". Exakt samma som PSD, men drabbar barn som lämnat spädbarnsspektrat.

Jag har en vän som, tack vare eller pga ett andningslarm, lyckades rädda sin dotter. Dessvärre dog barnet istället vid 3 år och några månaders ålder. Läkarna sa att hennes kropp bara gått och väntat. Hon var inte livsduglig. Därför försökte hennes kropp stänga av flera ggr, men mamman "räddade" henne med hjälp av larmet.
  • sandrahed
    Anonym (-) skrev 2014-12-11 18:06:43 följande:

Faktum kvarstår dock att det faktiskt inte är alla barn som ens KAN dö i PSD. Och problemet med att rädda spädbarnen ifrå

PSD med hjälp av larm osv, är ingen slutgiltig räddning då det finns något som kallas för "PLÖTSLIG DÖD". Exakt samma som PSD, men drabbar barn som lämnat spädbarnsspektrat.

Jag har en vän som, tack vare eller pga ett andningslarm, lyckades rädda sin dotter. Dessvärre dog barnet istället vid 3 år och några månaders ålder. Läkarna sa att hennes kropp bara gått och väntat. Hon var inte livsduglig. Därför försökte hennes kropp stänga av flera ggr, men mamman "räddade" henne med hjälp av larmet.

Det som är mest skrämmande med psd är väl just att man inte riktigt vet vad det beror på. Visst kan det vara så att vissa helt enkelt är extra känsliga men det är ju inget man kunnat bevisa. Jag tycker man ska ta den forskning som finns på allvar och följa råden, men samtidigt kan man ju inte gå omkring och oroa sig hela tiden (som jag......).
Svar på tråden Sova på mage på mammas/pappas bröst?