• Flickan och kråkan

Talförsening

Hej!

Jag tänkte höra med er erfarna hur ni skulle göra med en 1,5-åring som inte säger något.

Min yngsta blir 1,5 om en dryg vecka. Han säger ingenting begripligt. Han är inte tyst (har mycket ljud för sig, men det är ett väldigt begränsat antal ljud). Han kommunicerar tydligt på andra sätt - pekar, knuffar på en, hämtar en etc etc i kombination med sina egna ljud. "Dä", säger han ofta och har gjort länge, vilket kanske skulle kunna vara "där" då det används när han vill visa något men han använder det för det mesta - visa, vill ha etc. Vi upplever att han förstår ok. Följer enkla instruktioner, kan peka ut saker i böcker och blir arg och frustrerad om man benämner något fel.

Vi har 1,5-årskontroll på tisdag. Ska man trycka på för logopedkontakt? Det är ju rätt tidigt och som sagt han förstår och kommunicerar. Men det brukar vara rätt lång kö till logoped och ofta bra att få kontakt och hjälp tidigt.....samtidigt som det beror på vad problemet är.

Hans äldsta bror har en mild uttalsförsening konstaterad. Vi har haft logopedkontakt med honom. Men det var först efter att han fyllt 3. Och ur ren träningssynpunkt så spelade det för hans roll ingen roll att det inte var tidigare......han började inte med mer regelrätt uttalsträning förrän han var drygt 4. Enbart en fråga om uttal för honom, språkligt tidig för övrigt så relativt lättlöst.

Borde kunna detta, har logopedkontakt med mellan också som stammar men annars var tidig med talet, men vet inte. BVC vill ofta gärna vänta och se. Det är ju just det att han inte säger någonting. Äldsta sa inga tio ord vid 1,5, men hade några ord som mamma, pappa, nej, ma = katt. Jag tänker också på att spannet av ljud är så begränsat.....vilket i och för sig har likheter med storebror.

Någon med kloka tankar. Ska man ligga på ordentligt så man får en logopedkontakt redan nu?

• Svar på tråden Talförsening
  • Åsa

Jag antar att du reagerar för att du har syskonets talförsening i tanken? Min yngste sade knappt mamma och pappa före två års ålder, för att sedan börja tala mycket rätt så snabbt, och jag minns inte att jag oroade mig särskilt över det.

Frågan är kanske vad ni vinner på logopedkontakt nu. Har ni ett äldre barn med talstörning vet ni väl redan lämpliga förhållningssätt, lekar, sagoberättande etc och kan tillämpa det. Även om barnet skulle ha en talstörning, till och med vid intellektuell störning, är det väl inte mycket mer man kan göra i den åldern? Hörseln kommer ju att testas på BVC. En annan fråga är logopderna på er ort tar emot barn i den låga åldern. Här har jag för mig att de har 2,5-årsgräns. Gissningsvis har ni vårdgaranti på orten och då är det max tre månaders väntan som ska gälla om det blir aktuellt med kontakt.

• nozpa

Med anledning av storasyskonen så hade jag nog varit väldigt tydlig med att jag ville träffa en logoped snarast.

Men min ena tjej är lite drygt 1½ och hon säger heller inget begripligt. Hon förstår, visar, lyssnar och har ju egna ord. Men det är väl det ungefär.

Storasyster hade 4-5 ord innan hon ens var året. Men jag har inte börjat oroa mig för 1½ åringen ändå. Och på kollen på BVC sa dom inget heller. Det viktiga är ju att dom förstår i den åldern.

Men som sagt, iom syskonen i ditt fall hade jag ändå tagit upp det och varit bestämd med att vilja ha en logopedkontakt.

Är det inget så är det ju inte, så ingen skada skedd ändå tänker jag.

Svar på tråden Talförsening