Talförsening
Hej!
Jag tänkte höra med er erfarna hur ni skulle göra med en 1,5-åring som inte säger något.
Min yngsta blir 1,5 om en dryg vecka. Han säger ingenting begripligt. Han är inte tyst (har mycket ljud för sig, men det är ett väldigt begränsat antal ljud). Han kommunicerar tydligt på andra sätt - pekar, knuffar på en, hämtar en etc etc i kombination med sina egna ljud. "Dä", säger han ofta och har gjort länge, vilket kanske skulle kunna vara "där" då det används när han vill visa något men han använder det för det mesta - visa, vill ha etc. Vi upplever att han förstår ok. Följer enkla instruktioner, kan peka ut saker i böcker och blir arg och frustrerad om man benämner något fel.
Vi har 1,5-årskontroll på tisdag. Ska man trycka på för logopedkontakt? Det är ju rätt tidigt och som sagt han förstår och kommunicerar. Men det brukar vara rätt lång kö till logoped och ofta bra att få kontakt och hjälp tidigt.....samtidigt som det beror på vad problemet är.
Hans äldsta bror har en mild uttalsförsening konstaterad. Vi har haft logopedkontakt med honom. Men det var först efter att han fyllt 3. Och ur ren träningssynpunkt så spelade det för hans roll ingen roll att det inte var tidigare......han började inte med mer regelrätt uttalsträning förrän han var drygt 4. Enbart en fråga om uttal för honom, språkligt tidig för övrigt så relativt lättlöst.
Borde kunna detta, har logopedkontakt med mellan också som stammar men annars var tidig med talet, men vet inte. BVC vill ofta gärna vänta och se. Det är ju just det att han inte säger någonting. Äldsta sa inga tio ord vid 1,5, men hade några ord som mamma, pappa, nej, ma = katt. Jag tänker också på att spannet av ljud är så begränsat.....vilket i och för sig har likheter med storebror.
Någon med kloka tankar. Ska man ligga på ordentligt så man får en logopedkontakt redan nu?