• Anenina

Beteendevetare- vad gör ni?

Hej!

Jag skall skola om mig är tanken och är intresserad av psykologi och beteende. Funderar på att söka till beteendevetarprogrammet men ser att det mest innehåller pedagogik?!

Vad arbetar ni med ni som är beteendevetare? Vill ni berätta lite om vad ni läst, vad ni jobbar med möjliga yrkesroller osv?

Tack??

• Svar på tråden Beteendevetare- vad gör ni?
  • Anonym (Beteendevetare)

Har läst beteendevetenskap m huvudämnet organisation och ledarskap. Har jobbat som arbetsförmedlare och som organisationscoach.

• Anenina

Vet du om det är en grundutbildning fortfarande om man vill bli terapeut?

• Ragnar

Känner fyra beteendevetare. En jobbar på pizzeria, en halvtid på bibliotek/ arbetslös på halvtid, en jobbar som turistguide och den sista i klädesaffär. Ingen av dem är nöjda med sina jobb och ser dem som tillfälliga medans de letar efter drömjobbet. Men jag har inte riktigt förstått vad för sorts jobb de är ute efter.

• MEE83

Jag har en ytligt bekant som är beteendevetare och han jobbar för FOI. Det verkar ganska så intressant. Senaste jag träffade honom var han mitt uppe i ett testprojekt med missionsintegrerad simulering i Arvidsjaur med Arméns jägarbataljon. Han bor ju och jobbar här i Stockholm i vanliga fall. Han forskar alltså. 

• Anonym (Beteendevetare)

Beteendevetare är ju ett rätt vitt begrepp. Du kan jobba med i stort sett vad du vill. Ett tips innan du väljer inriktning är att gå in på yrkeskompassen på Arbetsförmedlingens hemsida och kolla prognoser för att få jobb i de olika yrkena. Kolla sen upp på SCB.se vad löneläget ligger på. Det är viktigt att välja utbildning som ger jobb och förhoppningsvis en bra lön.

• Anonym (svårt)

Beteendevetare kan jobba på många olika ställen. Det beror väl lite på hur man nischar sig. Man kan jobba liknande en socialsekreterare men även de som läser HR, typ personalprogram får ofta en beteendevetarexamen.