Anonym (Lisa) skrev 2014-12-11 17:36:40 följande:
Tack för svar!
Det som är lite snett är att barnet kan bli hit skjutsad av mamma. Har varit hos mamma sedan skolan slutat och mamma skjutsar hit (mamma vecka) det första hen gör är att gå igenom kyl frys skafferi. Brer sig smörgåsar till den milda grad så vi har varken smör eller bröd till dagen efter.
Kanske man kan äta innan?
Mamman är inte fattig för då hade bensinpengarna sagt ifrån.
Hm... jag förstår... och du har ju rätt i det du skriver.
Men om det nu inte funkar så skulle jag ändå testa lite gerillataktik :) på tonåringen (mamman samarbetar ju inte ändå så strunta i henne).
Skippa mjukt bröd i ett par månader och förvara det hårda brödet på dolt ställe, ta bara fram några skivor åt gången. Säg att "vi äter mest hårt bröd de veckorna som du bor hos din mamma" som förklaring. Hur kul är det med två hårda mackor med smör på till middag?
Och belöna istället rätt beteende. Laga god mat när ni är överens om att tonåringen ska komma!
Mina barn går sällan hem till sin pappa de veckorna som de ska vara hos mig, trots att han bor precis bredvid deras skola och jag bor längre bort. För de vet att det inte finns mycket hemma att äta hos honom då. Inte som en strategi från hans sida utan bara att han räknar inte med att de är där och handlar inte hem något då.