• Anonym (Lisa)

Tonåringar o varannan vecka?

Hur gör ni?
    Här skjutsas bonus hit på S.k mamma veckor.
    När vi är på jobbet. På våra sk veckor så kan man ringa på kvällen o undra var bonus är och då är denne hos mamma.
    Vi har vv men det finns inget sådant.
    Klart att barnet är välkommet när som helst men inte så kul när man inte räknar mat mm för tonåring o dess kompis.
    Inte så roligt att biomamman åker skytte trafik hit.
    Ja, vi har ingen bra relation.
    Hur gör ni? Om ni okejar att det går att komma o gå hur som helst hur gör ni med ekonomi o planering?
    Döm mig inte jag säger inte att bonus inte är välkommen hit!

• Svar på tråden Tonåringar o varannan vecka?
  • SupersurasunkSara

Till vanlig hyfs tycker jag det hör att man ringer innan och hör efter om det går bra. Hade det blivit så här att min mans barn dimper in hur som helst så skulle jag bli galen.
    Jag vill ha mitt privatliv också, inte riskera att bonus klampar in mitt i en bjudning,  den romantiska middagen eller sexandet eller så.

Det tycker jag absolut att du kan kräva, att de ringer innan och kan ta ett nej om det inte passar och att de inte hattar fram och tillbaka. Det ska också vara okejat mellan alla vuxna, tänk om bonus sätter det i system sen, säger till mamma att denne är hos pappa och tvärt om fast denne istället är ute och festar.

• Anonym (Lisa)

Här sägs det inte till. Varken att hen ska hit eller hen ska till mamma.

Det rings bara och ber att bli hämtad eller om hen blir hit skjutsad av mamma då ska hen ha skjuts tillbaka.

Ibland droppar mamma av och hämtar upp sen.

Mamman verkar ha all tid i världen att när som helst o hur många gånger som helst att styra bilen hit o härifrån.

Ekonomi verkar heller inte vara någon sakfråga.

Tilliten är inga ? Detta är föräldrar som litar på sitt barn till 100%.

• Anonym (signe)

Då dom är kring 15-16 år brukar detta hoppas av o an ta slut av sig själv o dom brukar vara mestadels hos mamman. Låter ju lite fjantigt att en nästan vuxen ska åka vv. Alla  mina 3 slutade åka varanna helg till pappan då dom gick på nian. Efter det for dom dit ibland o hälsade på, sov sällan över.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (signe) skrev 2014-12-11 16:50:24 följande:

Då dom är kring 15-16 år brukar detta hoppas av o an ta slut av sig själv o dom brukar vara mestadels hos mamman. Låter ju lite fjantigt att en nästan vuxen ska åka vv. Alla  mina 3 slutade åka varanna helg till pappan då dom gick på nian. Efter det for dom dit ibland o hälsade på, sov sällan över.

Det är barnet som vill ha vv.

Vi har sagt att barnet får bestämma vv eller vh bara så att vi vet men detta verkar numer inte gälla.

Det är flackandet hit o dit som blir lite konstigt.

Det innebär en jäkla massa skjutsande + att detta med mat? En tonåring kostar ju en del när det gäller mat.

Spelar i och för sig ingen roll egentligen bara att man vet.
  • Anonym (inte enkelt)

Tonåringars boende är inte någon enkel nöt att knäcka, särskilt inte när föräldrarna inte kan diskutera och samsas om det.

Mina barn är alltid välkomna hit. Och makens barn. Tonåringar.
    Men - jag skulle bli galen om de gjorde till en vana att åka hem till "fel" förälder utan att stämma av.

Att de hör av sig och kollar att det funkar är en förutsättning för att de ska "få" åka till den andra föräldern. Det handlar om respekt, jag respekterar att de vill träffa den andra föräldern (mig eller deras pappa) och de respekterar att jag vill att de hör av sig och kollar av i förväg.

Om jag vore du så skulle jag säga åt din sambo att ta ett allvarligt snack med tonåringen om just detta.

Annars demonstrera några gånger. När tonåringen dyker upp hos er på fel vecka och förväntar sig middag, kanske med en kompis: "oj då, och vi som ska äta ute ikväll! Men du hittar säkert något i kylen som du kan laga åt er. Hej då, vi kommer nog hem rätt sent, vänta inte uppe på oss". Eller "oj då, och vi som bara har middagsmat hemma åt två personer! Vill ni springa ner och handla något som ni kan laga åt er? Annars kan jag koka havregrynsgröt åt er."

Men du och sambon måste vara överens i detta. Annars kommer du snabbt som ögat ses som "styvmamman från hell".

• Anonym (Lisa)
    Anonym (inte enkelt) skrev 2014-12-11 17:14:36 följande:

Tonåringars boende är inte någon enkel nöt att knäcka, särskilt inte när föräldrarna inte kan diskutera och samsas om det.

Mina barn är alltid välkomna hit. Och makens barn. Tonåringar.
    Men - jag skulle bli galen om de gjorde till en vana att åka hem till "fel" förälder utan att stämma av.

Att de hör av sig och kollar att det funkar är en förutsättning för att de ska "få" åka till den andra föräldern. Det handlar om respekt, jag respekterar att de vill träffa den andra föräldern (mig eller deras pappa) och de respekterar att jag vill att de hör av sig och kollar av i förväg.

Om jag vore du så skulle jag säga åt din sambo att ta ett allvarligt snack med tonåringen om just detta.

Annars demonstrera några gånger. När tonåringen dyker upp hos er på fel vecka och förväntar sig middag, kanske med en kompis: "oj då, och vi som ska äta ute ikväll! Men du hittar säkert något i kylen som du kan laga åt er. Hej då, vi kommer nog hem rätt sent, vänta inte uppe på oss". Eller "oj då, och vi som bara har middagsmat hemma åt två personer! Vill ni springa ner och handla något som ni kan laga åt er? Annars kan jag koka havregrynsgröt åt er."

Men du och sambon måste vara överens i detta. Annars kommer du snabbt som ögat ses som "styvmamman från hell".

Tack för svar!

Det som är lite snett är att barnet kan bli hit skjutsad av mamma. Har varit hos mamma sedan skolan slutat och mamma skjutsar hit (mamma vecka) det första hen gör är att gå igenom kyl frys skafferi. Brer sig smörgåsar till den milda grad så vi har varken smör eller bröd till dagen efter.

Kanske man kan äta innan?

Mamman är inte fattig för då hade bensinpengarna sagt ifrån.
  • Anonym (Lisa)

Då mamman har det väldigt svårt för samarbete och många gånger talat om vad denne tycker om oss så förvånar det mig att hennes intresse över att åka hem till oss ibland flera gånger om dagen.

Är man tonåring kan man ta cykel,buss eller gå. Tonåringen har ju fått busskort ifrån skolan.

• Anonym (inte enkelt)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-12-11 17:36:40 följande:
    Tack för svar!

Det som är lite snett är att barnet kan bli hit skjutsad av mamma. Har varit hos mamma sedan skolan slutat och mamma skjutsar hit (mamma vecka) det första hen gör är att gå igenom kyl frys skafferi. Brer sig smörgåsar till den milda grad så vi har varken smör eller bröd till dagen efter.

Kanske man kan äta innan?

Mamman är inte fattig för då hade bensinpengarna sagt ifrån.
    Hm... jag förstår... och du har ju rätt i det du skriver.
    Men om det nu inte funkar så skulle jag ändå testa lite gerillataktik :) på tonåringen (mamman samarbetar ju inte ändå så strunta i henne).

Skippa mjukt bröd i ett par månader och förvara det hårda brödet på dolt ställe, ta bara fram några skivor åt gången. Säg att "vi äter mest hårt bröd de veckorna som du bor hos din mamma" som förklaring. Hur kul är det med två hårda mackor med smör på till middag?

Och belöna istället rätt beteende. Laga god mat när ni är överens om att tonåringen ska komma!

Mina barn går sällan hem till sin pappa de veckorna som de ska vara hos mig, trots att han bor precis bredvid deras skola och jag bor längre bort. För de vet att det inte finns mycket hemma att äta hos honom då. Inte som en strategi från hans sida utan bara att han räknar inte med att de är där och handlar inte hem något då.

• Anonym (Fiskmås)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-12-11 17:39:40 följande:

Då mamman har det väldigt svårt för samarbete och många gånger talat om vad denne tycker om oss så förvånar det mig att hennes intresse över att åka hem till oss ibland flera gånger om dagen.

Är man tonåring kan man ta cykel,buss eller gå. Tonåringen har ju fått busskort ifrån skolan.

Varför all denna aversion mot m a m m a n ?

H o n är inte hemma hos er. H a n s barn är det!

Har du problem med att han låter sitt barn komma när barnet vill till h o n o m så bör du säga det till h o n o m .
  • Anonym (-)
    Anonym (Fiskmås) skrev 2014-12-11 18:30:10 följande:

Varför all denna aversion mot m a m m a n ?

H o n är inte hemma hos er. H a n s barn är det!

Har du problem med att han låter sitt barn komma när barnet vill till h o n o m så bör du säga det till h o n o m .

Men ellerhur!?
Svar på tråden Tonåringar o varannan vecka?