• Anonym (Ångest)

Svår ångest över ekonomin, är det meningen att det ska vara så här för resten av livet?

Hej

Har aldrig någonsin mått så här dåligt över ekonomin. Jag är på väg ner i en djup depression pga detta.
    Förra helgen fick jag exempelvis ljuga för en av mina vänner när hon skulle ha en liten fest hemma med en massa tjejer för att sen gå ut. Jag tyckte det lät såååå kul i och med att vi ses så sällan men jag fick avböja. Jag sa att jag skulle bort men jag ljög för jag hade inte råd.

Sen är det annat jag har fått säga nej till då jag inte har råd. Jag jobbar inom hotell- och restaurangbranschen just nu på 65 % och fick en chock när jag öppnade min lönespec för en stund sen. Endast 9500 kr kommer jag få nu i december. Det är knappt så ekonomin går runt för mig och det värsta är att jag aldrig vet hur mycket jag kommer få i lön varje månad.

Jag har månadslön MEN det spelar ingen roll ifall jag jobbar fler timmar ena månad och mindre andra månaden. Jag får i alla fall alltid i princip samma lön varje månad ändå. Timmarna utöver som man inte får i lön, får man istället som mertid som man kan ta ut i ledighet istället för att företaget ska spara pengar.

Från januari-februari kommer jag gå upp i 75 % tjänst men det är väl bara en tusenlapp mer i månaden. Sen har jag bara vikariat till nästa jul typ så efter det är ovisst.

Mår också dåligt över att det är så extremt svårt att få jobb. Jag är intresserad av att måla canvas tavlor och att skriva. Jag funderar på om jag kan jobba extra med dessa sysslor men inser att det också är svårt.

Jag har även funderat på att börja plugga men jag vill ju hellre ha familj inom några år än att leva som en fattig student. Jag är 28 så det är inte för sent för att börja plugga men min sambo är 38 så han kan ju inte vänta hur länge som helst på att skaffa barn. Men om det ska fortsätta så här med min ekonomi så måste jag nog tyvärr ge upp min dröm att skaffa barn då jag inte har råd.

Mina föräldrar har alltid tjänat bra. Dom har fått 50 000 tillsammans nästan varje månad när jag växte upp så jag har aldrig oroat mig över detta förut. Jag har ju tänkt att "jag kommer få det som mamma och pappa när jag blir vuxen" men det är ju inte lika lätt att få jobb idag så här står jag nu och är olycklig och fattig.

Min sambo vet inte om att jag mår så här dåligt över ekonomin. Han har inte heller det jättebra ställt men han tjänar betydligt mer än mig. Han har eget företag ihop med en annan så han fokuserar ju väldigt mycket på det.

Jag skriver inte för att jag tycker synd om mig själv utan jag är RÄDD eller skräckslagen över att jag ska ha det så här för resten av livet. Jag kommer ju inte ha råd att skaffa barn! Om man har 10 000 kr i månaden när man jobbar. Vad ska man då få ut i mammapenning liksom? 4000?

Vart kan jag börja förändra mitt liv? Hur kan jag tjäna mer pengar? Vilka jobb kan jag söka där det är chans att få jobb? Jag vill inte ha ett extrajobb som servitris eller som städare eller något slitsamt jobb för det sista jag vill är att slita ut mig både fysiskt och psykiskt utan jag vill ha en vardag som går ihop! Utan stress utan en som är trygg och bekväm och som funkar för kroppen. Jag kollar dagligen på jobbannonser men dom som finns är ju mest provisionsbaserade jobb.

Vi ska snart flytta också och i januari börjar jag betala tillbaka min csn-skuld. Så bara för att jag börjar jobba 75 % så får jag ju inte mer pengar utan det blir ändå plus minus noll i och med mer utgifter efter årsskiftet.

Vad ska jag göra? Är det någon som känner igen sig? Tips och råd mottages mer än gärna! Den som säger att man inte blir lyckligare av mer pengar är en stor lögnare! Det underlättar ju extremt mycket med PENGAR!

• Svar på tråden Svår ångest över ekonomin, är det meningen att det ska vara så här för resten av livet?
  • Anonym (hyper)

Olika alternativ:

1) Flytta till en storstadsregion där jobben (och lönerna) finns.

2) Byt till en mansdominerad bransch. Du skulle minst dubbla din lön genom att bara stå och montera bilar på volvo. Ta lastbilskörkort. Eller väktarcertifikat. Korta utbildningar och högre lön.

3) Skaffa dig ett jobb med mycket ob-tider OCH bra löneavtal gällande ob. Handels är nog bäst. Typ ica och åhlens.

4) Utbilda dig. Det absolut smartaste. Och vad spelar det för roll om du skaffar dig barn mitt i studierna om du ändå har en ekonomiskt ljus framtid framför dig.

• Anonym (Tghil)

Vad har du gjort för att få en bra inkomst? Det är ju inget man bara får.

Sök ett till arbete?

• Anonym (hyper)

Glömde:

5) Acceptera bara en heltidssanställning. Sök vidare tills du hittar det.

• MEE83

Du lever ju som en fattig student nu, lån+studiebidrag+extra jobb så skulle du ha bättre ekonomi än du har nu och med rätt utbildning i bagaget så kan du tjäna minst lika mycket som dina föräldrar.

• Tow2Mater
    Anonym (Ångest) skrev 2014-12-11 15:08:21 följande:
     Jag vill inte ha ett extrajobb som servitris eller som städare eller något slitsamt jobb för det sista jag vill är att slita ut mig både fysiskt och psykiskt utan jag vill ha en vardag som går ihop! Utan stress utan en som är trygg och bekväm och som funkar för kroppen.
    Men oj vilka krav man kan ha då. Vem vill inte detta, utan utbildning?

Du har CSN-lån men ingen utbildning?

Ta busskörkort och börja kör buss?
  • Anonym (Tänk om)

TS

Du måste ändra din inställning. När jag gick ut i vuxenvärlden tänkte jag precis tvärtom. Jag kommer nog aldrig få det så bra som mina föräldrar om jag inte jobbar aktivt för det. Ledde till studier i flera år och samtidigt skitjobb vid sidan av. Det fina är att det lönar sig. Nu har jag det bra ekonomiskt och kul och tryggt jobb. Valt att inte jobba heltid för jag inte har lust att göra det längre. Har man inte tur får man ta 4-6 hundår. Barn får du skaffa före eller efter detta.

• ITpappan

Jag uppfattade det först som att du hade barn, men det har du inte?

Då är ju 9-10 papp netto en inkomst man kan leva på. Studenter har mindre.

Annars kan du alltid byta yrke. Jag rekommenderar civilingenjör i Datateknik. Bra lön (snitt 43 000kr) och god tillgång på jobb.

• Lejonhierta

Sluta gnäll och gör något åt det. Jag har förvisso heltidsjobb, men behöver och vill byta till ett mindre fysiskt arbete i längden pga av en kronisk progressiv bindvävssjukdom. Vems ansvar är det då? Jo mitt, medan jag kan. Jobbar heltid och studerar heltid och är om bara några veckor klar efter 3,5 års studier. Jag väntar även mitt femte barn. Det gäller att se möjlighterna och komma ihåg att man alltid har ett val....

• Anonym (J)

Det jag reagerar på i ditt inlägg är att det låter som om du ensam ska försörja ert gemensamma barn?

• Ramborg

Utbilda dig till något jobb där det är brist på folk, kolla statistiken noga först. Heltid är nyckeln till en vettig inkomst.

42.
  • Anonym (Lycka till)

Ja tycker nog utbilda dig nu. Är du ambitiös kan du läsa någon 3årig utbildning och läsa lite strö kurser vid sidan om. Försök få in en fot genom sommarjobb på något företag där du skulle kunna tänka dig jobba när du är klar.

Barn kan du skaffa innan du är klar och sen avsluta tex sista året. Då är du redo för arbetslivet och har en fräsch examen.

Ni är väl 2 i förhållandet så ni får ju stötta varandra med föräldraledigheten och inkomst bäst det går.

• Anonym (svårt)

Det är inte fel på dig. Du är inte konstigt. Det är helt enkelt fruktansvärt svårt att få ett bra, välbetalt okvalificerat yrke idag. Utbildning är bästa vägen till en vettig lön. I annat fall får du acceptera att dina föräldrar levde i en tid när det var lätt att få bra jobb och att vi 80-talister tyvärr inte hat det lika lätt.

• Monkii
    Anonym (Tänk om) skrev 2014-12-12 05:52:26 följande:

TS

Du måste ändra din inställning. När jag gick ut i vuxenvärlden tänkte jag precis tvärtom. Jag kommer nog aldrig få det så bra som mina föräldrar om jag inte jobbar aktivt för det. Ledde till studier i flera år och samtidigt skitjobb vid sidan av. Det fina är att det lönar sig. Nu har jag det bra ekonomiskt och kul och tryggt jobb. Valt att inte jobba heltid för jag inte har lust att göra det längre. Har man inte tur får man ta 4-6 hundår. Barn får du skaffa före eller efter detta.

Exakt så
Svar på tråden Svår ångest över ekonomin, är det meningen att det ska vara så här för resten av livet?