• Fragevis

Utvecklingssamtal i förskolan

Hejsan!

Jag kommer till våren att hålla mina första utvecklingssamtal i förskolan för barn i åldrarna 3-4 år. Är väldigt förväntansfull inför detta och tycker att det ska bli kul, samtidigt som det är lite pirr i magen Glad 

Jag sitter på en hel del frågor till er föräldrar eller pedagoger som har tidigare erfarenhet av utvecklingssamtal i förskolan, oavsett ålder. Dels är jag lite nervös för att jag är inte förskollärare, utan barnskötare. Har alltså ingen universitetsutbildning utan gick barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet . (Men har arbetat inom förskolan i snart 3 år). Vad tror ni, skulle det på något sätt påverka er att samtalet inte är med just en förskollärare? Innehållet är ju fortfarande detsamma men är lite nyfiken på vad andra tycker kring det Glad

Sedan undrar jag lite över hur samtalet brukar gå till? Går ni igenom hur en dag på förskolan ser ut? Hur barnet man samtalar om fungerar vid olika situationer och vad som hänt sen man senast hade ett utvecklingssamtal? Eller hur går det till och vad vill man veta som förälder? 

Berätta gärna, är jätte nyfiken! Bra eller dåliga saker som kan hända eller har hänt vid ett samtal. Vill verkligen engagera mig för att det ska bli så bra som möjligt för både mig och föräldrarna! Skrattande Tack på förhand.

• Svar på tråden Utvecklingssamtal i förskolan
  • Alexi

Varför ska du ha utvecklingssamtalen? Jag har alltid uppfattat att det är något som ska göras av en förskollärare eftersom det är de som har utbildningen att kunna göra sådana bedömningar osv. Så ja, det påverkar så klart om man känner att fel person har samtalet...

Det man vill veta är sånt som man inte ser som förälder när man bara hämtar och lämnar. Hur är mitt barn i gruppen, vilka leker det med, vad tycker barnet om att leka ute och inne, hur tar det för sig, vilken personlighet har barnet i gruppen osv? Sen kanske även lite om ätande och ev sovande och toafrågor, de lite mer praktiska ämnena, men som sagt framför allt personlighetsdragen.

• Fragevis

Eftersom jag är fast anställd på förskolan och känner barnen väl samt att det finns vissa bortfall av förskollärare på avdelningen, så kommer jag att behöva hålla i utvecklingssamtalen då mina två kollegor inte kan ta alla barn. Det finns ingen bestämmelse som säger att barnskötare inte får hålla i utvecklingssamtal utan det är ganska vanligt. Och att bedöma ett barn gör man aldrig helt ensam, i arbetslaget diskuteras det kring alla barn. Jag kommer ju inte enbart sitta och göra mina egna bedömningar. Men att man är barnskötare betyder inte automatiskt att man är "fel" person för samtalet, men jag försöker förebygga genom att samla på mig lite bra information i god tid innan från flera håll Glad men tack för tanken, kan vara bra att jag förklarar det jag just skrivit för dig till föräldrarna kanske.

Men till de andra punkterna du nämnde, stort tack! Var flera intressanta frågeställningar jag kan tänka på att ha bra svar till då det är dags för att samtala Glad

• nozpa

Hej.

Har bara haft ett utvecklingssamtal med min dotter. Det var i våras. Då hade hon gått 6 månader på förskolan.
    Det utvecklingssamtalet var en barnskötare som hade. Hon var inne på ett grav-vik (började samtidigt som min dotter började). Detta var den person som min dotter klickade med direkt. Hon tyckte såååå mycket om henne. Pratade om henne hemma varje dag. Även om de andra, men denna person var verkligen speciell för min dotter. Så för mig var det absolut den bästa personen att hålla i detta.

Hur det gick till? Ja, vi träffades i personalrummet, hon hade med sig en pärm, pratade mycket av sig själv om dottern och kollade av då och då som hon fick med allt hon skulle.
    Nu var det bara en massa positivt och inget konstigt alls. "Hon var det optimala förskolebarnet".  Tog nog 15 minuter ungefär.
    Vi har ganska bra kontakt med förskolan i övrigt, det är en liten förskola och vi har bra kontakt med personalen osv. Så man har ganska bra koll på hur dagarna ser ut. Samt att dottern berättar om ALLT!

Nu är tyvärr inte denna tjejen kvar då den ordinarie kom tillbaks i augusti. (Supertrevlig och bra hon också). Men annars hade jag inte haft något som helst emot att ha utvecklingssamtalet med henne igen. Jag föredrar ju att prata med den person som min dotter står närmast.

• Alexi

Precis, du bör informera om det tydligt så blir det ju inga diskussioner. Man vill också få en tydlig bild om att gruppen pedagoger pratat ihop sig, så att den som har samtalet också har koll på sånt den kanske inte ser, tex ätandet om den pedagogen normalt sitter vid ett annat bord än mitt barn.

• glassen

Spelar självklart ingen roll om du är barnskötare eller förskollärare. Jag upplever att några av de bästa pedagogerna är barnskötare.
    Jag har haft ganska många utvecklingssamtal med flera olika pedagoger eftersom kontaktfröken bytts flera gånger för barnen. De bästa samtalen är absolut när pedagogen är väl förberedd, har med sig materal som mitt barn jobbat med, iakttagelser från gruppen, gärna att pedagogen jobbat lite med mitt barn och vet vilka styrkor och svagheter mitt barn har. En pedagog som tycker om och ser mitt barn är det absolut bästa.
    Det optimala vore ju att den pedagog som tycker bäst om barnet också är kontaktfröken, men det kanske inte fungerar i praktiken eftersom vissa pedagoger tycker om alla barn och en del bara gillar några enstaka (eller i värsta fall inga barn).
    Med din inställning tror jag att det kommer gå jättebra på utvecklingssamtalen. Lycka till! 

• StevenDiese

Har inte en aning om vilka som är utbildade och inte på min dotters dagis. Trots att vi haft alla barn där. Har förtroende för alla.

• IsDimma

Hos oss har vi ett utvecklingssamtal per år. Någon gång på vårvintern.

Det vi tar upp då är projektarbetet, del vad vi gjort under året och framförallt vad barnet lärt sig av det, barnets plats i projektet, barnets plats i gruppen.

Sen har vi ett uppföljningssamtal på hösten för våra nya barn som vi skolat in. Där tar vi upp hur en dag på förskolan ser ut för just det barnet. Hur rutinerna ser ut. (Vilket vi också tagit upp på inskolningen) Hur barnet kommit in i gruppen. Hur barnet äter. Hur tiden mellan inskolningen och uppföljningssamtalet varit, både hemma och på förskolan. Diskussion hur barnet reagerat på att börja förskolan. Vad barnet gillar att leka med. Om det är ett äldre barn också vem barnet gillar att leka med. Hur barnet sover.

Men på utvecklingssamtalet så är det som sagt allt fokus på barnets plats i projektet.

Jag jobbar på en regio Emiliainspirerad förskola med 1-2åringar.

Vill föräldrar diskutera sömn, mat osv så får dom antingen ta det i hallen eller så får dom boka in ett annat samtal. Det är inget vi ska ta upp på utvecklingssamtalet längre.

• Hendriette

Har ni verkligen inga riktlinjer för hur ni ska göra? Vi har tydliga riktlinjer för att kvaliteten på samtalen ska var ungefär lika. Det är vansinnigt att du helt utan någon slags riktlinjer eller erfarenhet ska hålla i samtal. Naturligtvis är alla nybörjare någon gång men jag tycker du åtminstone ska få hjälp med hur samtalet ska läggas upp.

• lisaviktoria

Hej! Jag arbetar som förskollärare. Jag brukar utgå ifrån följande punkter under mina utvecklingssamtal:

1. Barnets trivsel

2. Föräldrarnas uppfattning av barnets förskolevistelse

3. Barnets lek/ lärande/ utveckling

- Socialt
    - Språkligt
    - Motoriskt

Samtalen brukar ofta flyta på bra, det viktigaste är att du är dig själv och att du visar stort intresse och engagemang för barnet ni samtalar om, och även för föräldrarna och för deras behov och tankar. Kommer det upp en fråga du inte kan svara på direkt så be om att få återkomma och tala med din kollegor om den för att kunna ge ett korrekt svar. Förskollärarna kan alltid hjälpa dig med detta.

Ofta går mina samtal över lite på tiden pga. att man kommer in i så många givande diskussioner med föräldrarna Glad.   

Svar på tråden Utvecklingssamtal i förskolan