Utvecklingssamtal i förskolan
Hejsan!
Jag kommer till våren att hålla mina första utvecklingssamtal i förskolan för barn i åldrarna 3-4 år. Är väldigt förväntansfull inför detta och tycker att det ska bli kul, samtidigt som det är lite pirr i magen
Jag sitter på en hel del frågor till er föräldrar eller pedagoger som har tidigare erfarenhet av utvecklingssamtal i förskolan, oavsett ålder. Dels är jag lite nervös för att jag är inte förskollärare, utan barnskötare. Har alltså ingen universitetsutbildning utan gick barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet . (Men har arbetat inom förskolan i snart 3 år). Vad tror ni, skulle det på något sätt påverka er att samtalet inte är med just en förskollärare? Innehållet är ju fortfarande detsamma men är lite nyfiken på vad andra tycker kring det
Sedan undrar jag lite över hur samtalet brukar gå till? Går ni igenom hur en dag på förskolan ser ut? Hur barnet man samtalar om fungerar vid olika situationer och vad som hänt sen man senast hade ett utvecklingssamtal? Eller hur går det till och vad vill man veta som förälder?
Berätta gärna, är jätte nyfiken! Bra eller dåliga saker som kan hända eller har hänt vid ett samtal. Vill verkligen engagera mig för att det ska bli så bra som möjligt för både mig och föräldrarna! Tack på förhand.