• Fru Anna

Snälla, snälla, snälla, HJÄLP!

Jag tycker att det är väldigt typiskt att pappan kan åka många gånger till den nya tjejen, men aldrig ha sin son hos sig en enda helg.

Jag tycker inte att sonen ska flytta dit, men om pappan tar upp det kan du föreslå att ni har ett schema med varannan helg.
    Eftersom ni bor såpass långt ifrån varandra, pappan inte har visat större intresse  och sonen i en inte alltför avlägsen framtid ska gå i skolan så tycker jag inte att det är någon vits med att sikta på ett varannan veckas umgänge.

• Fru Anna

Det jag har lärt mig är att ingen annan än du kan ha en aning om vad som är bäst för din son.
    Du kan få tips och råd här på forumet, men ingen av oss har en möjlighet att veta vad som är bäst. 
    En jurist kan svara på det juridiska läget, men inget mer.

Jag har själv barn med en man som alltid ser till sig själv i första hand och barnet i andra. Så det har varit mitt ansvar att se till att umgänget blir så bra som möjligt för vårt barn. Det är skitsvårt! Prata med folk, få tips, råd, infallsvinklar. Men till sist är det du som måste bestämma.

Lycka till!

• Fru Anna

Jag vet precis hur du känner dig. Jag har också känt så.

Det bästa råd jag kan ge dig är att inte ta något förhastat beslut. Låt det ta tid. Låt beslutet mogna fram. Låt pojken prova att vara någon helg då och då hos pappan och se hur det fungerar. Ta försiktiga steg så att det går att backa eller åtminstone stoppa ökningen om det skulle visa sig vara en dålig väg.

• Fru Anna

Pappan kommer säkert att göra sitt bästa för att påverka sonen, något annat har han ju inte visat. Så du måste lita till hur du uppfattar att sonen mår, inte vad han säger.

• Fru Anna

Jag kanske ska passa på att ge mitt råd utifrån vad du har skrivit också.

Att rycka upp sonen från all trygghet han har haft hitintills i livet (dig, hemmet, kompisar, dagis) och skicka honom till en man som inte klarar av att ge honom mat när han är hungrig, en kvinna som han aldrig har träffat och en bäbis som kommer att ta större delen av de vuxnas tid tror jag kommer att bli en katastrof.
    Jag tror att du gör sin son en stor otjänst om du skickar iväg honom till det här.

Däremot tycker jag att du ska jobba för att han ska vara hos sin pappa varannan helg.

Svar på tråden Snälla, snälla, snälla, HJÄLP!