• sparrisss

Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?

Hej!

Jag är gift med en amerikansk man och vi kommer antagligen att föda barn i USA och uppfostra barnet här. Jag är gravid, men vet ännu inte vilket kön det är.

Nu är det så att jag aldrig någonsin tänkt på att omskära mitt barn, men min man tycker att det är ett måste. Inte bara pga hygieniska skäl, utan för att en pojke kommer att bli utstött och anses "äcklig" om han inte är omskuren i USA eftersom nästan alla är omskurna här. Han berättade också om en klasskompis han hade när han var yngre som var jätteledsen för att hans föräldrar inte omskurit honom och att det inte är något man vill göra själv när man är äldre (för att man är rädd för smärtan). Tydligen är det bara hippies som inte omskär sina barn, eller mexikaner.

Det finns ju tillochmed ett sex and the city-avsnítt som handlar om att en av tjejerna träffar en inte-omskuren man och alla tjejerna förfasas över det, så det är väldigt starkt inrotat i kulturen här.

Detta har fått mig att tänka att det kanske är det bästa.. vill inte att min eventuella son ska få ännu en grej att ha komplex över när han når puberteten, finns redan så mycket saker som man kan vara osäker över i den åldern.

Ifall vi skulle flytta till Sverige så skulle inte en omskuren snopp anses lika äcklig som en inte-omskuren i USA. Vad skulle ni göra, med ert barns bästa i åtanke, om ni var i min sits? Förklara gärna varför ni röstar som ni gör också!

Skulle ni omskära er son ifall ni var i den här situationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-13 05:38
    Min kommentar med hippies och mexikaner var mest menat som ett skämt, att det bara är dom som inte gör det... men mexikanerna är ju katoliker och omskär sig inte och hippies.. ja, dom är väl hippies. Självklart tycker jag inte att det är hippieaktigt att inte omskäras eftersom jag själv inte är för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?
  • audio

Men herregud, förhud är normalt och fullt naturligt.

• viseversa

Jag skulle ALDRIG låta någon skära bort en del av mitt barn oavsett vad "alla andra" gör.

• sparrisss
    sparrisss skrev 2014-12-12 07:26:28 följande:

Men hur tänker ni om han växer upp och får det som sitt största komplex?

Av vad jag förstått så är det inte direkt något som man vill göra i vuxen ålder..
  • Babyfeber

Det börjar bli vanligare att inte omskära även i USA så jag hade inte gjort det.

• Vokalissan

Hade svarat go for it om det var en farlig knöl eller liknande men en ofarlig sak som lite hud? Nja. Knappast. Den finns av en anledning och jag skulle vägra göra ett dylikt ingrepp på mitt barn utan medicinska skäl.

• Iarwain

Antingen är detta ytterligare en trolltråd i denna fråga, eller så har din man ingen koll på allmäna diskussionen pågående i USA angående omskärning av pojkar.

Hur som helst är varken kultur eller religion en orsak till att göra onödiga kirurgiska ingrepp på ett barn.

Att noja för framtida eventuella komplex hos ett barn är heller ingen anledning. Du bidrar bara till en eventuell stigmatisering av olikheter.

• Natulcien

Nej, naturligtvis skulle jag aldrig skära bort vitala delar av mitt barns kropp för att "alla andra gör det". Idiotiskt.
    Om du flyttade till ett land där "alla andra" agade sina barn, skulle du också göra det då, för det är ju samma sak?

• 880215

Om han blir utstött pga sin förhud, så kan han ju omskäras då. Då är det ju hans val (även om han blir mobbad till beslutet). Han är iaf medveten om vad som gäller.

• 880215
    Natulcien skrev 2014-12-12 10:00:15 följande:

Nej, naturligtvis skulle jag aldrig skära bort vitala delar av mitt barns kropp för att "alla andra gör det". Idiotiskt.

Om du flyttade till ett land där "alla andra" agade sina barn, skulle du också göra det då, för det är ju samma sak?

Nu är väl knappast förhuden en vital del, men jag håller med dig; man klipper inte i sitt barns könsorgan!
Svar på tråden Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?