Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?
Hej!
Jag är gift med en amerikansk man och vi kommer antagligen att föda barn i USA och uppfostra barnet här. Jag är gravid, men vet ännu inte vilket kön det är.
Nu är det så att jag aldrig någonsin tänkt på att omskära mitt barn, men min man tycker att det är ett måste. Inte bara pga hygieniska skäl, utan för att en pojke kommer att bli utstött och anses "äcklig" om han inte är omskuren i USA eftersom nästan alla är omskurna här. Han berättade också om en klasskompis han hade när han var yngre som var jätteledsen för att hans föräldrar inte omskurit honom och att det inte är något man vill göra själv när man är äldre (för att man är rädd för smärtan). Tydligen är det bara hippies som inte omskär sina barn, eller mexikaner.
Det finns ju tillochmed ett sex and the city-avsnítt som handlar om att en av tjejerna träffar en inte-omskuren man och alla tjejerna förfasas över det, så det är väldigt starkt inrotat i kulturen här.
Detta har fått mig att tänka att det kanske är det bästa.. vill inte att min eventuella son ska få ännu en grej att ha komplex över när han når puberteten, finns redan så mycket saker som man kan vara osäker över i den åldern.
Ifall vi skulle flytta till Sverige så skulle inte en omskuren snopp anses lika äcklig som en inte-omskuren i USA. Vad skulle ni göra, med ert barns bästa i åtanke, om ni var i min sits? Förklara gärna varför ni röstar som ni gör också!
Skulle ni omskära er son ifall ni var i den här situationen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-13 05:38
Min kommentar med hippies och mexikaner var mest menat som ett skämt, att det bara är dom som inte gör det... men mexikanerna är ju katoliker och omskär sig inte och hippies.. ja, dom är väl hippies. Självklart tycker jag inte att det är hippieaktigt att inte omskäras eftersom jag själv inte är för det.