Inlägg från: Sommar15 |Visa alla inlägg
  • Sommar15

Första barnet i augusti 2015

Hej,

Kanske inte riktigt passar in i denna tråden då detta är min tredje graviditet, dock har de två första slutat i missfall/missed abortion så det är fortfarande mitt första barn jag väntar och hoppas på.

Går in i vecka sex imorgon (5+0) och hoppas så på att detta är tredje gången gillt!

• Sommar15
    Smartsak85 skrev 2014-12-15 18:59:30 följande:

Jag hänger på här om det går bra? Har BF omkring 16 augusti, första barnet men hade ett MA i augusti i år. Är 29 år från Västra götaland. Hoppas att denna graviditet går bättre.

Då är vi i samma sits, fick också ma i augusti i v13. Hade ett mf i oktober också i v5 och har nu bf 18/8, är 28 år :) håller tummarna för oss bägge! Nu är det vår tur!
  • Sommar15
    HappyAsAHippo skrev 2014-12-15 20:02:16 följande:

Beklagar era missfall! Nu är det eran tur :) och alla vi andra i tråden också såklart!

Ja såklart, vi hoppas på ett stort gäng augustibebisar!
  • Sommar15
    stjärnasomärdin skrev 2014-12-23 18:16:13 följande:

Hörreni, jag behöver er fantasi!

Nästa vecka skall vi åka till fjällen med vänner och jag kommer vara i vecka 6. Jag känner inte att jag vill berätta om graviditeten och undrar då vilken story man diktar ihop för att inte bli påkommen? Någon med bra fantasi? Vi brukar vara i fjällen med dessa vänner varje år och att bara tacka nej till after ski-öl och vinmys på kvällarna vore direkt avslöjande... ;)

Ett annat alternativ är att smussla lite (alkoholfri öl på after ski som du själv beställer när ingen ser t.ex.) och andra tillfällen säga att du försöker leva lite nyttigare och inte vill dricka alkohol varje kväll. Eller att ni börjar fundera på att skaffa barn och att man helst inte ska dricka så mycket då...(en vit lögn men en del gör ju så)
  • Sommar15
    Smartsak85 skrev 2015-01-12 18:44:36 följande:

Hej! 

Hur går det för er alla? Idag var vi på ultraljud och fick se ett pickande hjärta, underbar känsla! Är idag v. 9+1, bara att hoppas att räkan vill stanna kvar!

Grattis! Har man sett hjärtat i v 9 så är det bara 0,5% risk för att ngt ska hända, dvs lika liten som efter v 12!

Jag såg hjärtat i v 8+0 förra veckan, då har man också väldigt goda odds. Så jag försöker att bara tänka på att det kommer gå bra :) men är fortfarande minst lika trött som innan, hoppas bli lite piggare snart igen!
  • Sommar15

Jag ser kub som en chans till en extrakoll, men hade nog inte gjort det om jag inte fått det betalt. Då hade jag i så fall gjort ett "vanligt" extra ultraljud för att se att bebisen mådde bra, om jag var orolig. Jag är 28 år och erbjuds att göra det gratis (bor i Sthlm).

10 dagar kvar tills vi har vårt kub-ul, längtar så tills det är avklarat (och såklart att allt ser bra ut) för då är jag i v13 och ska inte hemlighålla graviditeten längre. Vi tänkte köpa det första lilla plagget efter det som en liten pepp-present till oss själva att vi kommit så långt, då förra gången vi gjorde kub-ul resulterade det i ett upptäckt MA...

Har ni köpt ngt litet än?

• Sommar15
    charlotta1985 skrev 2015-01-25 10:41:35 följande:

Jag fingrade lite på ett par ursöta byxor strlk 50 igår, men hejdade mig. Har ul i samband m kub imorgon 12+2, så efter det... :)

Ja visst kliar det i fingrarna att köpa? :) tänkte inte köpa något förrän efter rul, men något litet kan man ju få tillåta sig :)
  • Sommar15
    Kottex skrev 2015-01-25 21:41:10 följande:

Nu börjat det dyka upp trådar "bf oktober 2015", nu känns det verkligen som det går framåt. 2 veckor kvar till ul och äntligen känner vi att vi då kan berätta för nära och kära

Ja det känns skönt att inte vara i de nyaste trådarna :) vi har 10 dagar kvar till vårt ul, längtar så till att ha det avklarat. Våra närmare vänner o familj vet redan men ska bli så skönt att berätta på jobbet o för fler... :)
  • Sommar15
    Kottex skrev 2015-01-25 22:02:50 följande:

10 dagar kommer gå fort :) Vad roligt, hur berättade ni? Vi har klurat ett tag och vill göra det lite roligt. Funderar på att bjuda över alla på alla hjärtansdagfika och ev köpa någon tårta som avslöjar det.

Det låter som en fin idé! :) Vi har tyvärr haft ett flertal missfall innan denna graviditet så att de som visste om dem fick veta om denna ganska tidigt pga det. Så tyvärr fick vi ingen möjlighet att göra det på ngt speciellt sätt. Själv fyller jag år veckan efter vi gör ultraljudet så jag tänkte bjuda över mina vänner på födelsedagsfika helgen däremellan och berätta det för dem i samband med det i alla fall, lite samma tema som din idé :)
  • Sommar15
    Selis33 skrev 2015-01-29 18:28:43 följande:

Jag kommer att lämna denna grupp då det idag kom fram att fostret inte lever längre.. MA i v 10+3 missfall i juli -14 v 7+0 ... Suck jag orkar snart inte kämpa

Fy vad tråkigt! Vet hur det känns, har varit med om samma sak. Vila och ta hand om dig! Önskar er lycka till framöver! <3
  • Sommar15
    Sara 7 skrev 2015-03-12 15:46:04 följande:

Hur går det för alla?

Själv är jag lite orolig för att jag börjar lägga på mig för många kilon...

Jag går in i v.17 imorgon och har sedan jag blev gravid gått upp 7 kilo. Inte så att jag känner att jag gått upp jätte mycket i vikt, förutom runt magen då...

Försöker intala mig att de mest kilona kom i början då jag tvärt sluta röka. Barnmorskan sa vid inskrivningen att man vanligen går upp ca 12-13 kilo. Känns som att jag snart redan är där, och då har inte ens bäbisen börjat väga något ännu!

Jag räknar ner till RUL om en vecka nu, enda jag tänker på :)

Jag tror inte du behöver oroa dig för vikten så länge som du äter bra mat. Det kan ju vara så att du inte går upp lika mycket mot slutet, eller så går du upp lite mer än 12-13, det är är ju så väldigt individuellt.

Jag har ätit som en häst verkligen men inte gått upp så mycket, men fortsätter jag äta i samma takt kommer jag också gå upp betydligt mer :)
  • Sommar15
    Fiffi24 skrev 2015-03-13 23:00:16 följande:

Ja absolut jag förstår att man inte får gå upp för mycket redan när man är övervikt men jag tyckte att runt 5 kilo va lite för lite men sen finns det självklart de som inte går upp för mycket heller trots att de vill. Jag vill ju typ inte banta samtidigt som jag vill njuta av graviditeten men rätt kost och bra motion är målet och vi får se vad det bli av i slutet. Jag kommer nog vara försiktigt men unna mig det jag gillar ibland.

Ja det där är ju så individuellt. Tycker också att fyra kg är väldigt lite, då måste du ju gå ner i vikt liksom och det rekommenderas väl inte vad jag har hört. Bebis plus moderkaka och extra blod och allt vad man får till väger upp mot 10 kg enl en bok jag fick av min barnmorska. Men har en kompis som bara gick upp 8 kg trots att hon är väldigt smal och både hon och bebisen mådde prima så de där siffrorna får man nog verkligen ta med en stor nypa salt. Tror också att bra mat och motion är klokt och gäller för alla oavsett "startvikt". :)
  • Sommar15
    Sara 7 skrev 2015-03-21 16:27:32 följande:

I vilken vecka gjorde ni RUL? Jag kommer vara v. 20 (19+5) när jag gör RUL och det känns sent! Kan vara så att jag håller på att längta ihjäl mig, men det känns som om de flesta jag känner fått göra i v. 18 som jag är i nu... :(

Jag gjorde RUL i torsdags, 18+5, alltså vecka 19. Allt mellan 18-20 är normalt och tror det beror lite på landsting vad de har för "standard" för det där. Min allra första graviditet som tyvärr slutade i missfall hade jag RUL inbokat i v 20+nånting så det är också inom tiden så att säga. Men ju senare desto mer kan de ju se! Även om det är segt att vänta...
  • Sommar15

Skriver mest i en annan tråd så denna är lite bortglömd :)

Jag är nu i v 23 och var på RUL för ett par veckor sedan. Allt såg fint ut och det är en liten tjej där inne som jag nu börjar känna mer och mer. Börjar må riktigt bra nu efter att ha varit så sjukt trött och haft många sammandragningar pga stress, så det känns skönt att få några veckor nu där jag mår bra innan man blir alltför tjock :)

Precis som charlotta85 var jag på ett bm-besök för nån vecka sen där de tog prover (äter levaxin), fick välja bb, fick papper om blodgrupp mm samt moderskapsintyg, och så fick vi lyssna på hjärtat. Nästa gång efter 25 fulla veckor börjar de mäta magen.

Svar på tråden Första barnet i augusti 2015