Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Pojke är Lucia, så bra!

Varenda jävla tradition. Det är helt jävla otroligt! (När jag skrev "otroligt" rättade telefonen det till "oheligt" så jag skriver det med).

• Anonym (-)

Om man nu ändå ska rucka på traditionerna, så förstår jag inte varför inte alla som vill, ska få vara lucior. Varför ska där bara finnas en lucia?

• Anonym (-)

Traditionerna försvinner mer och mer. Snart ser man inte seriöst på någon tradition längre, och då kommer det att kvitta till slut.

• Anonym (-)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-12 13:06:44 följande:

Jag kan tycka att det är tramsigt när man reducerar jämställdhetsfrågor till luciafirande eller rasistfrågor till pepparkakor och negerbollar. 

Jag antar att det är för att vi inte vill prata om de verkliga problemen.

Problemet är inte om en pojke får ha en luciakrona eller inte. Det har ingen påverkan på löneskillnaderna mellan könen etc. 

Det är ju inte första gången man tar de vuxnas åsikter och applicerar de som praktiska exempel i barnens vardag.

Barn kallas för hen, inte vuxna. Pojkbarn är lucior, inte vuxna. Pojkbarn bär klänning, inte vuxna.
    Jag vet ett exempel på en familj, där mamman och pappan inte talat om för någon vilket fysiskt kön deras barn har. De har döpt dem till könsneutrala namn och de klär dem könsneutralt.
    Det intressanta i kråksången är dock att mamman är väldigt traditionellt kvinnlig och pappan är väldigt traditionellt manlig. Ändå ser dem sig själva som väldigt jämställda och könsneutrala. De har helt enkelt tagit sina värderingar och applicerat dem på barnen, men inte alls på sig själva.

Tycker att det är fel att låta barnen vara experiment för allt som vuxna hittar på.
  • Anonym (-)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 13:54:51 följande:
    För det första, hen används när könet på personen inte är relevant, exempelvis i en berättelse om två personer som slåss om en glass. Det handlar inte om att utplåna könstillhörighet.

För det andra, vad tror du kan hända om barnen växer upp med könsneutrala namn och kläder? För jag ser personligen ingen direkt fara med att inte växa upp som traditionell pojke eller flicka.
    För det första så har du fel i ditt första stycke. Det finns nämligen flera förskolor och organisationer som använder ordet "hen" trots att man känner till det riktiga fysiska könet på en person.
    En förskola på Södermalm i Sthlm har valt att byta ut "han" och "hon" i alla barnböcker och sånger, och sätta dit "hen" istället. De benämnder även barnen som "hen", exempelvis: "Kan du ge den här saxen till Kim, hen behöver den för att klippa ut en bild".

Jag tror inte att något "kommer att hända" om man växer upp som könsneutral. Tids nog kickar östrogenet och testosteronet in, och då går man på drift.
    Vad jag syftade på var ju den specifika familjer (och familjer likt den familjen) som propsar på att deras barn ska vara könsneutrala, samtidigt som de själva är traditionella män och kvinnor. Lite dubbelmoral, kan tyckas.
  • Anonym (-)

Att vara kvinna OCH feminist, är som att skita sig själv i ansiktet.

Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!