• Anonym (en ledsen vän)

Nära vän behandlar mig som att jag inte finns

Jag började studera på universitet och blev vän nästan från första dagen med en trevlig och bra tjej (trodde jag då) som blev en nära vän till mig. Nånstans i mitten av utbildningen så började hon plötsligt ignorera mig helt och började behandla mig som luft. Jag förstod ingenting då jag varken varit elak mot henne eller gjort något dumt mot henne eller snackat skit om henne etc. När hon träffar mig (på väg till universitet exempelvis) så väljer hon snabbt att springa ifrån mig, om hon ser att vi kommer ta samma väg så tar hon en annan och har vi någon seminarie ihop så behandlar hon mig som att jag inte finns i rummet alls även om jag sitter en meter ifrån henne. Jag mår riktigt dåligt över detta, dels för att jag har väldigt få nära vänner (och få vänner överhuvudtaget men många bekanta) och en vän betyder mycket för mig och dels för att jag har ALDRIG fått ett sådant bemötande av en vän förut under mina 26 år här på jorden. Jag värdesätter vänskap mycket högt då jag inte har så många människor omkring mig. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-12 21:55
    Hon fyller år nästa vecka och jag vet inte om jag ska gratta henne eller inte, förra året gjorde jag det för då var vi fortfarande vänner...

• Svar på tråden Nära vän behandlar mig som att jag inte finns
  • Anonym (M)

Oj, vad märkligt! Jag tänker att antingen har hon gjort, sett eller hört något som gjort att hennes bild av dig eller er vänskap förändrats drastiskt, eller så var aldrig vänskapen det du trodde att den var. Kan hon ha känt sig låst av dig och känt att hon behövt slita sig loss?

• Anonym (en ledsen vän)
    Anonym (M) skrev 2014-12-12 21:30:29 följande:

Oj, vad märkligt! Jag tänker att antingen har hon gjort, sett eller hört något som gjort att hennes bild av dig eller er vänskap förändrats drastiskt, eller så var aldrig vänskapen det du trodde att den var. Kan hon ha känt sig låst av dig och känt att hon behövt slita sig loss?

Jag tycker också att det är jättekonstigt! Jag tror inte hon har sett eller hört något dåligt om mig för jag är en ganska tråkig person som lever ett vanligt liv dvs. har inte t.ex. kriminellt förflutet etc. Jag tror inte att hon kan ha känt sig låst av mig, hon har hört av sig oftare än vad jag har gjort t.ex. osv.

Det har varit så här under ett par månader nu och jag vågar inte gå fram och fråga för varför det är som det är när jag inte ens existerar för henne.
  • Anonym (en ledsen vän)
    Tines skrev 2014-12-12 21:41:08 följande:

Fråga henne vad som har hänt.

Jag vågar inte göra det då hon inte ens vill se mig eftersom hon undviker mig. Om hon inte ens vill se mig är jag helt säker på att hon inte vill prata med mig.
  • Anonym (en ledsen vän)

Jag är tjej om det gör nån skillnad...

• Kampsportsfanatiker

Skapa konto bara för att säga såhär.

Om du frågar henne så kan det bli så att du ej kommer förstå varför hon sårar dig.

Om du inte frågar henne så BLIR det så att du ej kommer förstå varför hon sårar dig.

Vänskap är något som testas med tiden. Om du genuint hittar människor du har roligt med så testas eran lojalitet med tiden.

Fuck alla människor som får än att må sämre oavsätt vem de verkade va innan.

Ta reda på om hennes vänskap hade nån gnutta värde genom att fråga henne om du förolämpat henne och varför en sån nära vän gör så.

Va ej rädd att avsluta vänskapen annars sårar du bara dig själv, människor kan va manipulativa

• Kampsportsfanatiker
    Anonym (en ledsen vän) skrev 2014-12-12 20:41:29 följande:

Hon fyller år nästa vecka och jag vet inte om jag ska gratta henne eller inte, förra året gjorde jag det för då var vi fortfarande vänner...

Fråga henne innan hon fyller år ju längre du väntar desto värre blir det att fråga henne.
  • lindalicious

Skriv ett sms och fråga vad du gjort enligt henne om du inte vågar gå fram. Och var inte alltför trevlig i messet utan var rak. Jag hade skrivit typ "vad fasen har jag gjort dig som gör att du springer när du ser mig?! Vi är vuxna människor och vi skulle dessutom föreställa vänner. Du borde kunna säga direkt till mig om jag gjort något fel så att jag åtminstone får en ärlig chans att be om ursäkt innan vi avslutar vänskapen och sen kan bete oss som folk igen. Detta är ju löjligt." eller nåt liknande.

Nej du ska INTE gratta henne eller försöka vara trevlig, hon behandlar ju dig som en påse skräp. Hon springer när hon ser dig, ignorerar dig, väljer en annan väg, vad fan?! Jäkla barnsligt löjligt beteende. Oavsett OM du gjort något eller inte är det inte okej att bete sig som hon gör.

Jag förstår att du kanske känner dig ensam och inte vill förlora henne, men förlora inte din stolthet istället. Och det kommer nya vänner. Och med kompisar som beter sig sådär istället för att ta upp eventuella problem är inget att ha heller, tycker jag.

Nä gå rak i ryggen och känn dig stolt över att du är den vuxna av er. Du ska inte behöva lägga nån energi på henne sålänge hon inte SÄGER vad det handlar om istället för att springa runt som en fjortonåring och fjanta., och DU förtjänar en bättre vän!

Herregud du tror/vet ju inte ens vad du gjort! Ähh skitkompis verkar hon va! Blir ledsen för din skull för jag vet hur ledsen jag hade blivit i din sits.

Hoppas du får träffa nya ÄKTA vänner, som inte drar ÄVEN om man skulle råka gjort ett (litet) misstag. Då ber man om ursäkt sen är man vänner igen.

Jag är också ensam med massa bekanta men 2 nära vänner. Skulle bli både besviken och förbannad om en kompis gjorde sådär.

Stå på dig TS!

Don't get mad, get even.
  • Kampsportsfanatiker

Om du vill va ha ett bråk istället för att snabbt se om missförstånd funnits så lyssna på lindalicious.

Offensiv handling ger alltid offensivt svar.

Om du talar med respekt kan du se magi, men sen måste inte respekten va där o du kan själv ignorera människor.

Lindalicious har säkert ett minne från svek själv och därför minns ilskan utav sveket. De har jag med, men ja har också gjort värsta fiender till största beskyddare genom respekt när de ej förväntar det.

+ om man nu ska hämnas på någon så ser de inte det komma lika lätt o de brukar misstänka dig sist hehe

Svar på tråden Nära vän behandlar mig som att jag inte finns