• Valkyria75

Fotografering av luciatåg

Vad gäller egentligen när det kommer till fotografering och filmning av luciatåg på förskolor?

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen? Är det förbjudet? Eller är det bara om det läggs ut på nätet? Är det någon skillnad om andra barn står i fokus på bilden, jämfört med om de bara finns i bakgrunden?

Vad säger lagen?

• Svar på tråden Fotografering av luciatåg
  • Anonym (En mamma)

Du får självklart filma ditt barn och barnen bredvid ! Har gjort det i 10 år .

• Litet My
    Valkyria75 skrev 2014-12-13 00:16:00 följande:

Vad gäller egentligen när det kommer till fotografering och filmning av luciatåg på förskolor?

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen? Är det förbjudet? Eller är det bara om det läggs ut på nätet? Är det någon skillnad om andra barn står i fokus på bilden, jämfört med om de bara finns i bakgrunden?

Vad säger lagen?

Det verkar bero lite på vilken förskola det handlar om. Dock hör det väl till hyffs och fason att inte lägga ut andras barn på nätet utan hålla sig till fotoalbumet hemma då det är på nätet problemen börjat med att barn med skyddad identitet röjts och att föräldrar ofta inte uppskattar att andra lägger ut deras barn på nätet.
  • Studentpappa

Här får du bara fota ditt eget barn efter tåget är slut.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • fannybk

Vi fick inte fota eller filma själva tåget, det gjorde förskolan efter som det ingick i förskolans dagliga aktiviteter. Efteråt var det fritt fram att fota sitt eget barn men inte så att några andra syntes. Jag ser inga problem alls med det. Dessutom, minnesbilden är den bästa bilden! :)

• fannybk

Hos oss sa de vad som gällde innan tåget kom så det borde ju bara vara att fråga förskollärarna. Men det blir väl till nästa år...

• Valkyria75

Tack för svaren!

Men jag undrade mer generellt vad lagen säger. Är det förbjudet att fotigrafera eller filma andras barn (vilket det ju i princip blir)?

Är det förbjudet att lägga ut foton av andras barn på internet? Och spelar det i så fall någon roll om man begränsar vem som är tillåtna att se fotot?

• Kjell2
    Valkyria75 skrev 2014-12-13 17:31:00 följande:

Tack för svaren!

Men jag undrade mer generellt vad lagen säger. Är det förbjudet att fotigrafera eller filma andras barn (vilket det ju i princip blir)?

Är det förbjudet att lägga ut foton av andras barn på internet? Och spelar det i så fall någon roll om man begränsar vem som är tillåtna att se fotot?

Nej, finns inget generellt förbud i lagen att fotografera eller publicera bilder  på andra personer.

Finns några speciallagar som kan användas i vissa fall, t ex förtal/kränkning, kamerövervakning, upphovsrätt, skyddsobjekt.

Vad som däremot kan finnas är en bestämmelse, på t ex en förskola, att fotografering inte är tillåtet. Det är dock inte ett lagbrott att då fotografera och publicera och ej staffbart via polis/domstol.Däremot kan det vara ett brott mot de regler som gäller på förskolan och kan i extremfall leda till att man förlorar sin plats.
  • Gert

Anledningen till att man inte får fota och filma på många luciatåg där barn finns är att det kan finnas papperslösa barn där. Sjukt, men sant. Hur lagen säger är en annan fråga. 

Det finns fotografier när jag var med i luciatåg på 80-talet, fast det fanns ju inte så många papperslösa på den tiden. Drömmer

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Litet My
    Gert skrev 2014-12-13 17:50:35 följande:

Anledningen till att man inte får fota och filma på många luciatåg där barn finns är att det kan finnas papperslösa barn där. Sjukt, men sant. Hur lagen säger är en annan fråga. 

Det finns fotografier när jag var med i luciatåg på 80-talet, fast det fanns ju inte så många papperslösa på den tiden. Drömmer

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Nej, inte papperslösa utan barn med skyddad identitet. Dvs oftast barn till kvinnor som förföljts och misshandlats grovt. De senaste jag träffat/vetat om har alls varit helsvenskar som flyttat långt bort och bytt namn, hemlig adress osv.
  • Gert
    Litet My skrev 2014-12-13 17:59:03 följande:
    Nej, inte papperslösa utan barn med skyddad identitet. Dvs oftast barn till kvinnor som förföljts och misshandlats grovt. De senaste jag träffat/vetat om har alls varit helsvenskar som flyttat långt bort och bytt namn, hemlig adress osv.
    Barn med skyddad identitet är den officiella förklaringen. Det finns säkert barn med skyddad identitet, men att det bara skulle handla om det tror jag inte på. Har barn med skyddad identitet exploderat i antal det senaste decenniet? Nä, jag tror inte det.

Det handlar om papperslösa barn först och främst. Det tror jag. Men det skulle vara mycket lättare att få klarhet i det hela om myndigheterna faktiskt berättar hur det ligger till.
Svar på tråden Fotografering av luciatåg