allergiker och mat! tips tack!
Nu är jag visserligen inte allergisk utan äter kost fri från spannmål ändå eftersom jag mår bra av det. Frukost är ägg eller fil med frön och te istället för en massa smörgåsar.
Och eftersom jag även uteslutit socker så är godisbiten per automatik inget problem.
Är inte ens sugen på godis!
Min last är dock nötter, men oftast då rostade och saltade mandlar som jag tar någon gång i månaden och dem går ju lätt att utesluta om jag skulle bli allergisk.
Jag rekommenderar att du googlar LCHF-recept. De innehåller inte spannmål eftersom man utesluter spannmål när man äter enligt LCHF.
Finns en del olika "bröd" även där som är även nötfria - och så klart spannmålsfria!
Och tycker du att recepten är för feta så dra bara ned på det!
Finns en sorts smaklösa nudlar som heter shirataki har jag för mig som säljs i nätbutiker och en del hälsokostkedjor. De är gjorda av konjaksrot och är spannmålsfria.
Man kan även göra egen pasta enkelt, men den ska det vara fiberhusk i och den är jag osäker på hur mycket spår av spannmål det är i den. Den står dock i den glutenfria hyllan, men det är kanske inte bara gluten du reagerar på?
Finns även guarkärnmjöl och en massa andra konstigheter om man vill reda grytor och såser.
Lycka till!