• AnnaHarrysson

Händer det att era barn har Pekplatta/surfplatta i bilen?

Vid långresor får barnen ha sina pekplattor i bilen. De brukar hålla dem själva. Jag har velat köpa hållare till dem men då kommer pekplattorna högt upp vilket känns sämre ur krocksynpunkt. De där hållarna ser ju inte ut mycket ut för världen så jag tror de släpper plattan vid en krock. Inte känns det bra att de håller i dem heller men vad är bäst? Jag har googlat men inte hittat någonstans där de tar upp säkerheten med surfplattor i bilen alls alls. Betyder det att det inte är någon fara eller att folk inte tänker på att ta upp det? Är jag bara nojig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att era barn har Pekplatta/surfplatta i bilen?
  • fluu

Händer inte eftersom vi inte har någon, har aldrig förstått grejen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Penida

Vi äger ingen längre så nej. Det var mest en onödig pryl här, jag har min dator och telefon. Sambon sin dator och telefon (som han är totalt ointresserad av). Våra barn är kanske ovanliga, tycker det är tråkigt nån längre stund. Vi har olika resspel och dotter pysslar helst om vi åker längre sträckor. Nån gång har sonen lånat min telefon och tittat på musik.

Avskyr CIO-metoder
  • Kira2

Det är nog lika farligt som en lös handväska i bilen. Finns ju integrerade!

• pigglet

Nej, än har det inte hänt att de haft surfplattan i bilen. Men det kan visst hända i framtiden.

Den är ju inte så tung, finns säkert mycket annat i bilen som är tyngre emellanåt. Vi har vattenflaska ibland. En ficklampa. En bilstol som ingen sitter i och inte heller är fastspänd. Vi äter ofta i bilen vid långresor, då finns maten kanske i en termos. En påse äpplen. Om barnen har en tjockare typ av bok att läsa osv.

• Alexi

Våra barn har varsin surfplatta i bilen på långresor och sen också vid bilåkning på kvällen hem från någon aktivitet om det är en liten bit att åka, för att framför allt fyraåringen inte ska somna vid fel tidpunkt. Ser inte minsta problem med detta. När vi åker på långresa sätter vi dock ofta på film till yngsta som sitter bakåtvänd, då sitter den i hållare och därmed bättre ergonomi för honom än att sitta och titta ner på en surfplatta.

• Shorona

Nej. Vid långresor tittar de på dvd. Dessa plattor är jag innerligt trött på.

• Maddi

Vi har en ipad han håller själv och den används endast på långresor efter att han tröttnat på leksakerna, eller om jag åker själv 8 mil som jag brukar göra pga att det inte är roligt att köra dom sista 3 milen med ett barn som skriker och de hjälper heller inte att ta ut honom då han skriker igen när vi åker vidare. 

• Minniemousemommy
    Shorona skrev 2014-12-13 23:35:05 följande:

Nej. Vid långresor tittar de på dvd. Dessa plattor är jag innerligt trött på.

Du vet att man kan se på filmer på surfplattor precis som på dvd va? :)
Svar på tråden Händer det att era barn har Pekplatta/surfplatta i bilen?