Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

Fertilitetsutredning 2014/2015

Redcat skrev 2015-09-12 19:33:11 följande:

Hej alla här inne jag och min sambo har precis börjat med våran utredning har vart på ett möte med kuraton och dom tog då två blodprov på mig vi har försökt i 1 år och 2 månader ska tilbaka och träffa doktorn nästa vecka min sambo va och lämnade sitt prov veckan efter vi va där eftersom vi va dit på fredagen och då kunde dom inte ta emot han prov burk.

Han va dit förr förra veckan på torsdagen och vi ska dit på tisdag, tror ni att vi kommer även få svar på hans prov då? Dom sa iallafall att vi skulle få svar på blodprovet

Jag har riktigt oregelbunden mens så det va därför dom tog två blodprov sa dom min mens de senaste månaderna har vart 37 dagar i april, 43 i maj, 23 i juni, 16 i juli och 38 i augusti, har en app på mobilen för att hålla koll och enligt den så ligger min cykel i snitt på 26 dagar.

Enligt appen så skulle jag ha mens den 10 sep så jag är nu 2 dagar efter bmi jag försöker att inte ha nå förhoppningar eftersom jag vet att min mens är knäpp, men jag har riktigt ömma bröst (vaknade igår av smärtan för att jag låg på mage), konstig verk i nedre magen och mycket flytningar. Hur tycker ni att jag ska göra?

Då är vi nästan i samma fas av utredning och sånt. Vi har försökt sen aug 2014 och har precis börjat utredning. Har lämnat blodprov och spermaprov och ska på läkarbesök den 29e september. Har bim den 18e men försöker att inte spekulera så mycket i det, mest skönt att veta att nånting händer nu iaf :)

Håller tummarna för att din mens håller sig borta :) om jag var du hade jag tagit ett test innan läkarbesöket eller så får du nog ta ett där kanske? Gör vad som känns bäst för dig :) kram
  • pandoraDiem
    Redcat skrev 2015-09-13 17:58:35 följande:

Va kul ja jag känner de samma jag va jätte nervös innan jag ringde men känner nu att det är kul att det börjar hända saker Hihi ja det bästa är nog att försöka att inte spekulera så mycket men jag tycker det är så svårt när det väl kommer till bim datumet

Tyvärr så kom den idag :-/ mår lite sådär över det men försöker tänka positivt.. Käns lite drygt att den kom nu eftersom det finns stor chans att jag ska lägga mig i stolen på tisdag och den kommer inte hinna sluta tills dess ska ringa dom och fråga hur jag ska göra i morgon :-/ tack för ditt stöd det betyder mycket kram

Tråkigt med mens :( var lite extra snäll mot dig själv idag. På min kallelse till läkarbesöket stod det att jag kunde komma även om jag hade mens (kanske inte så skoj men men), men det kan ju skilja sig mellan landsting så är nog lika bra att ringa och fråga. Lycka till och berätta gärna hur det gått om du vill sen :)
  • pandoraDiem
    Redcat skrev 2015-09-14 17:34:07 följande:

Jag ringde dom idag hon sa att det borde gå att göra testen även fast min mens har börjat hon började först prata om vi skulle flytta på det men då måste vi vänta en månad innan nästa tid så jag kände att jag vill inte vänta så länge på att få svar plus att flyttar vi på tiden så kan inte min sambo följa med på grund utav jobbet så blir att vi åker dit i morgon och hoppas på det bästa hon sa också att om det inte går att göra testen dom tänkt göra så kommer vi ju iallafall få svar på testerna som är tagna och att vi får sitta och prata med våran doktor jag känner mig fortfarande nervös över i morgon men känner mig mer possitiv nu när jag fick prata lite med dom där borta

Skönt att du fick tag på de och massa lycka till imorgon! Det kommer nog att gå bra :)
  • pandoraDiem
    Lilla_lou skrev 2015-09-23 09:34:48 följande:

Jag hoppar in här också Glad.

Jag påbörjar min utredning idag, har en tid klockan 14:30. 

Jag och min sambo har försökt i 2 år utan resultat. Jag har sedan många år, kanske sedan jag var 15 år ätit preventivmedel (är 29 år idag). När jag var ca 20 år gick jag från p-piller till minipiller, då försvann min mens helt. Slutade med mina minipiller i januari 2014. Fick ingen mens. Träffade en gynekolog sommaren 2014 som sa att det kan bero på vikten för allt såg bra ut, att jag skulle gå ner något kilo så skulle den säkert komma igång. Den kom inte igång. 6 månader efter fick jag mens i 4 månader, från januari 2015 till april 2015. Sedan har det varit stopp igen. Ägglossningstest är lönlösa, har jag ingen mens har jag ingen ägglossning enligt gynekologen. Så nu känner jag att det är dags att ta tag i detta, vi vill ju så gärna ha barn. Att i snart 2 år velat bli gravid tär på mig, jag tänker på det varje dag Rynkar på näsan.

När jag är klar och hemma idag återkommer jag med info om vad jag fick göra osv. 

Åh massa lycka till idag! Ja visst tär det på en att gå runt och längta men inte direkt kunna påverka. Det är nog en av anledningarna till varför iaf jag tycker det känns skönt att påbörja utredning - att äntligen få göra något konkret och inte bara gå runt och hoppas.

De kommer förhoppningsvis kunna hjälpa dig, finns ju mediciner som kickar igång kroppen :)
  • pandoraDiem
    Redcat skrev 2015-09-14 23:39:27 följande:
    Tack jag ska försöka sova nu så jag kommer upp tack så mycket för allt stöd kram
    Hur har det gått för dig?
  • pandoraDiem
    Redcat skrev 2015-09-23 10:16:00 följande:
    Mötet med doktorn gick inge bra... Hon hade bestämt sig för att försöka övertala oss att vänta med barn innan vi kom dit. Hon pratade mycket om att vi är ju så unga och att vi kan ju vänta några år m.m... Tror det värsta hon sa till mig va "du vet vell att skaffa barn inte kommer lösa dina problem", jag är just nu sjukskriven men har planer på att börja plugga om ett tag. Jag är sjukskriven på grund utav mitt psyke men jag börjar bli mycket bätte. Mina blodprov såg bra ut men hon visste inte varför min mens va oregelbunden..

men även om hon va lite dryg mot mig så va hon riktigt elak emot min fästman. När hon pratade med han så vart hon kall och spydig i rösten. Hon hade kollat upp om saker som hänt när han åkte in (tror att de va runt 5år sedan) men hon hade inte kollat upp om att han hade opererat sig där nere när han va ung. Han opererade ner en kula, när han sa det till henne så frågade hon lite fråger och han svara och sen så frågade hon om den han tog ner va minder än den andra och då svarade han att han tror det men är inte säker då säger kärring jävulen "då är den död" och tittar in i datorn!! Jag vart så arg den dagen.. Hon knäckte min fästman så han ville inte fortsätta.. Nu är det lite lugnare, ska byta läkare och min sambo har börjat smälta det som hänt hur går det för dig?
    Oj, vad tråkigt :( Hoppas det blir bättre när ni får byta läkare. Händer inte så mycket för mig än, vi väntar på det första läkarbesöket nästa vecka.
  • pandoraDiem
    Redcat skrev 2015-09-23 14:33:30 följande:
    Jag hoppas på det med

Just ja det va den 29 som ni skulle dit va? hoppas det går bra för er är du nervös?
    jepp, den 29e :) är faktiskt inte jättenervös, får vi dåliga nyheter så får vi hantera det då, försöker att inte spekulera för mycket nu innan.
  • pandoraDiem
    Lilla_lou skrev 2015-09-24 10:30:50 följande:

Skulle egentligen ha berättat igår om mitt första tid för utredning, men det kommer nu istället. 

Först fick jag och min sambo träffa en gynekolog för samtal. Vi diskuterade allt ifrån levnadsvanor, relationen mellan mig och min sambo, eventuella sjukdomar eller mediciner och min menstruation. Det blev ganska mycket samtal kring min menstruation då jag inte har haft någon direkt mens på 2 år. Vi gick igenom när detta började, vad jag har ätit för preventivmedel osv. 

Därefter genomfördes en gynundersökning. Det visade sig att jag har cystor i båda äggstockarna, därför tror läkaren att jag har PCO. Då jag inte har någon extra kroppsbehåring utöver vad som är normalt, samt ingen acne eller kraftig övervikt (jag är dock överviktig) så kommer provresultatet få säga mer. Vi diskuterade därefter vad som kommer hända härnäst, vilka undersökningar som väntar. 

Nästa steg var samtal med barnmorska, hon sammanfattade det hela. Bokade in en tid åt min sambo för att lämna spermaprov och förklarade för mig hur jag kommer bli kallad till äggledarspolning, hur detta går till och hur jag ska förbereda mig inför detta. När detta är klart kommer vi att träffa gynekologen igen för sammanfattning och planering om hur vi ska gå vidare. Det lutade åt att jag eventuellt ska börja med pergotime någon månad och om detta inte ger resultat sätta igång med IVF. 

I helhet kändes det som en bra dag, men överväldigande då det hände så mycket på en gång. Att eventuellt ha PCO känns inte heller roligt, det kommer isf. innebära att jag måste anpassa mig efter denna sjukdom. Men, sånt är livet antar jag. Nu håller jag tummarna att allt flyter på. 

Och självklart håller jag även tummarna för alla andra som kämpar på! 

Vad bra att det kändes bra :) Ni verkar ha fått bra med information också. 

Ja, alla dessa kvinnosjukdomar som jag inte ens hade hört talas om innan jag började denna resa, så många kvinnor som går runt och lider i tystnad :( Hoppas det ordnar sig för er och det verkar ju som att ert första besök var ett steg i den riktningen :)
  • pandoraDiem
    Lilla_lou skrev 2015-10-01 09:07:39 följande:

Till er som är eller har varit i samma situation. Hur hanterar/hanterade ni tankarna kring utredningen? Efter första mötet kände jag mig lugn, men bara några dagar efter kom tankarna och nedstämdheten tillbaks. Hur ska jag orka vänta tills nästa kallelse kommer? Längtan, oro och av någon anledning även sorg tar kål på mig! Jag vill att det ska gå fort, jag vill börja med något, ha en plan. Antar att detta är normala känslor som man lär sig hantera med tiden.

Hur lång tid tog utredningen för er, ni som är klara eller börja närma er slutet på utredningen?

Jag var på mitt första möte i tisdags (innan det hade vi lämnat blod- och spermaprov). Vi fick då reda på att ivf är vägen framåt för oss, så förhoppningsvis kan vi sätta igång med det i början på nästa år, typ feb/mars kanske. Jag tror att alla hanterar sin längtan och sorg på olika sätt eftersom vi har hamnat där vi är idag på olika sätt.

Om jag har förstått rätt så har ni fortfarande en del kvar av utredningen innan den är klar? Kanske kommer det kännas lite bättre när ni har suttit er ner tillsammans med era läkare och diskuterat hur ni ska gå vidare.

För mig så släppte en stor del av min stress när jag accepterade min situation, innan dess stressade jag upp mig en massa på att det måste bli ett plus just nu, just denna gång. Tänkte hela tiden, "snart är det över", vilket bara gjorde det jobbigare när det inte var över denna gång heller. Det är ju fortfarande så att jag inte vill något hellre än att bli gravid, men nu har jag accepterat att det kan ta tid och att det är så här mitt liv ser ut just nu. Men jag tror att det kommer att hända på ett eller annat sätt till slut.

Så nu har jag nog svamlat klart :) Lycka till med resten av utredningen, jag tror helt säkert att ni kommer att göra upp en bra plan med era läkare :)
  • pandoraDiem
    SecretlyMe skrev 2015-10-04 11:21:49 följande:

Hoppar gärna in här med er andra, skulle vara skönt att få ventilera med andra i samma situation. :)

Jag ringde kvinnokliniken innan sommaren i år då vi hade försökt över ett år. I september fick vi tid och hade första mötet den 17e. Fått remisser för prov innan mötet, men var osäker på om vi skulle bli beviljade hjälp då jag ligger över bmi-gränsen så jag väntade med att ta dom. På mötet fick jag som mål att fortsätta gå ner i vikt samt att vi pratade om levnadsvanor, menscykel och gjorde vul. Vid vul såg man många och fina ägg på båda äggstockarna, vilket jag fick veta var positivt.

Därefter har jag nu lämnat progesteronprov samt de andra som tas i början på cykeln. På onsdag 7/10 ska jag göra äggledarspolning och är livrädd. Sambon tar blodprov på fredag nästa vecka och vi väntar på tid för spermieprov. Någon som vet hur det går till? Kan man göra det hemma, eller görs det på kliniken? Jag förstår att man "gör" en vanlig ejakulation men skulle gärna vilja veta mer info i väntan på brev :)

Vi har försökt i 17 månader och är inne på 18e, första barnet. Jag är 24år och sambon 28, inga barn sedan tidigare men jag har varit gravid två ggr förut för fyra och fem år sedan (missfall och abort), men inte med min nuvarande partner.

Hoppas på att hitta gemenskap här inne, det är inte lätt att gå igenom denna resa ensam!

Välkommen hit :) min man var tvungen att lämna spermaprov på kliniken, vet inte om det silver sig mellan olika ställen. Han fick inte heller ha haft utlösning de senaste två dygnen. Jag har aldrig gjort äggledarspolning så kan tyvärr inte hjälpa dig där men har hört att det ska gå rätt snabbt så kommer nog går bra. Lycka till i veckan!
  • pandoraDiem
    SecretlyMe skrev 2015-10-04 14:03:21 följande:

Tack! :)

Min sambo är orolig över just att behöva lämna på kliniken, just pga prestationsångest. Kan tänka mig att det känns något udda.

Hur långt har du kommit i er utredning? :)

Jo min man var inte heller överförtjust, konstig situation antar jag. Vi väntar på cellprovsvar för att kunna ställa oss i ivf kö. Anledningen att det inte gått för oss är en kombination av att jag bara har en äggledare och mannens spermier hade något avvikande form. Så lite dåliga odds att lyckas själva, det är tur att det finns hjälp att få :)
  • pandoraDiem
    SecretlyMe skrev 2015-10-04 15:23:29 följande:

Hoppas ni lyckas via ivf istället :) Hur länge har ni försökt nu?

Tack så mycket :) vi har försökt sen aug 2014, har varit gravid en gång men det slutade i utomkvedes (därav min förlorade äggledare). Känns som en livstid sen vi började försöka samtidigt som det känns som att tiden springer ifrån oss.

Lycka till i veckan!
  • pandoraDiem
    Nmg skrev 2015-10-06 19:27:15 följande:

Mensen kom som vanligt suck. Så nu blir det nog ivf. Nån som ska höra det i november?

Usch och blä för mens :(

Vi ska också göra ivf, men det blir först till våren då jag måste vänta på cellprovssvar innan remiss kan skickas. Lycka till med din ivf!
  • pandoraDiem
    TheKitten skrev 2015-10-07 18:20:47 följande:

En fråga till er som har/ska göra ivf. Hur lång tid tog det innan ni fick ivf?

Vad var era bekymmer som gjorde att det inte gick?

Vi började vår utredning i aug (då vi försökt ett år) och fick veta i slutet av september att ivf är planen för oss. Jag har opererat bort en äggledare och mannens simmare hade lite avvikande form så våra chanser att lyckas själva är inte lika stora.
  • pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2015-10-10 13:59:18 följande:

Vad menas med avvikande simmare. Typ långsamma, svaga och få spermier eller?

Formen var tydligen lite avvikande. Han hade fler antal spermier än genomsnitt men eftersom en större procentandel än normalt hade lite konstig form så minskar det chanserna något
  • pandoraDiem
    Eviga väntan skrev 2015-10-14 21:07:13 följande:

Hejsan! Hoppar in jag med. Jag o min fästman har försökt bli gravida sen juni 2013, lyckades i november samma år men fick MF i januari.. Sen dess har det varit ett evigt försökande. Hoppet har toppat o dalat varje månad tills jag i våras sa att nu får det vara nog, till hösten ska vi utredas! Så nu står vi här o ska till Hermelinen på fredag o jag är jätte nervös!!!! Dels för att vi båda två är överviktiga..... Och dels för vad provresultaten kommer att visa i slutändan.. Är det någon här som gör en utredning i Luleå hos den på hermelinen och kan berätta om ni varit nöjd med dem...?

Hoppas det ska gå bra för er alla som genomgår utredningar o behandlingar o för hoppningsvis så har ni ett litet gryn i magen som längtar efter att få komma ut till er<3

Hej och välkommen hit! Vi är ungefär i samma fas som ni verkar vara i. Började försöka förra sommaren med ett utomkvedes i december och utredning precis avslutad.

Lycka till på fredag, jag var också nervös inför provsvar och allt sånt men nu känns det mest skönt att ha fått det gjort och ha fått en plan för att gå vidare. Har ingen erfarenhet av hermelinen tyvärr men de kommer säkert ta väl hand om er :)
  • pandoraDiem

Man kan ha mens utan att ha haft ägglossning (däremot inte tvärtom, alltså om man inte har mens så har man heller inte ägglossning). Sen visar äl-tester bara att lh-hormonet höjs och säger egentligen inget om att ägget verkligen släpper även fast det är troligast. Tyvärr kan jag inget om tomma äggblåsor, men ändå bra att de har kommit fram till vad som är problemet så det går att rätta till. Förhoppningsvis tar det inte lång tid tills du är gravid nu :)

Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015