Inlägg från: Lilla_lou |Visa alla inlägg
  • Lilla_lou

Fertilitetsutredning 2014/2015

Jag hoppar in här också Glad.

Jag påbörjar min utredning idag, har en tid klockan 14:30. 

Jag och min sambo har försökt i 2 år utan resultat. Jag har sedan många år, kanske sedan jag var 15 år ätit preventivmedel (är 29 år idag). När jag var ca 20 år gick jag från p-piller till minipiller, då försvann min mens helt. Slutade med mina minipiller i januari 2014. Fick ingen mens. Träffade en gynekolog sommaren 2014 som sa att det kan bero på vikten för allt såg bra ut, att jag skulle gå ner något kilo så skulle den säkert komma igång. Den kom inte igång. 6 månader efter fick jag mens i 4 månader, från januari 2015 till april 2015. Sedan har det varit stopp igen. Ägglossningstest är lönlösa, har jag ingen mens har jag ingen ägglossning enligt gynekologen. Så nu känner jag att det är dags att ta tag i detta, vi vill ju så gärna ha barn. Att i snart 2 år velat bli gravid tär på mig, jag tänker på det varje dag Rynkar på näsan.

När jag är klar och hemma idag återkommer jag med info om vad jag fick göra osv. 

• Lilla_lou

Skulle egentligen ha berättat igår om mitt första tid för utredning, men det kommer nu istället. 

Först fick jag och min sambo träffa en gynekolog för samtal. Vi diskuterade allt ifrån levnadsvanor, relationen mellan mig och min sambo, eventuella sjukdomar eller mediciner och min menstruation. Det blev ganska mycket samtal kring min menstruation då jag inte har haft någon direkt mens på 2 år. Vi gick igenom när detta började, vad jag har ätit för preventivmedel osv. 

Därefter genomfördes en gynundersökning. Det visade sig att jag har cystor i båda äggstockarna, därför tror läkaren att jag har PCO. Då jag inte har någon extra kroppsbehåring utöver vad som är normalt, samt ingen acne eller kraftig övervikt (jag är dock överviktig) så kommer provresultatet få säga mer. Vi diskuterade därefter vad som kommer hända härnäst, vilka undersökningar som väntar. 

Nästa steg var samtal med barnmorska, hon sammanfattade det hela. Bokade in en tid åt min sambo för att lämna spermaprov och förklarade för mig hur jag kommer bli kallad till äggledarspolning, hur detta går till och hur jag ska förbereda mig inför detta. När detta är klart kommer vi att träffa gynekologen igen för sammanfattning och planering om hur vi ska gå vidare. Det lutade åt att jag eventuellt ska börja med pergotime någon månad och om detta inte ger resultat sätta igång med IVF. 

I helhet kändes det som en bra dag, men överväldigande då det hände så mycket på en gång. Att eventuellt ha PCO känns inte heller roligt, det kommer isf. innebära att jag måste anpassa mig efter denna sjukdom. Men, sånt är livet antar jag. Nu håller jag tummarna att allt flyter på. 

Och självklart håller jag även tummarna för alla andra som kämpar på! 

• Lilla_lou

Nu funderar jag på hur lång väntetiden brukar vara för äggledarspolning på Sahlgrenska. Någon som vet här hur lång tid det brukar ta innan man blir kallad?

Nmg: jag håller tummarna!

• Lilla_lou

Till er som är eller har varit i samma situation. Hur hanterar/hanterade ni tankarna kring utredningen? Efter första mötet kände jag mig lugn, men bara några dagar efter kom tankarna och nedstämdheten tillbaks. Hur ska jag orka vänta tills nästa kallelse kommer? Längtan, oro och av någon anledning även sorg tar kål på mig! Jag vill att det ska gå fort, jag vill börja med något, ha en plan. Antar att detta är normala känslor som man lär sig hantera med tiden.

Hur lång tid tog utredningen för er, ni som är klara eller börja närma er slutet på utredningen?

• Lilla_lou
    Åh tack för svaren. Det hjälpte att läsa lite om era berättelser, tack för att ni delade med er. 

Jag är 29 år och har försökt bli gravid sedan januari 2014. Först nu i september påbörjade jag en utredning. Så jag är i början av en utredning. Jag borde nog ha startat utredningen tidigare, men pga. att jag har mått så dåligt över min situation har jag viftat bort det. Nu när jag äntligen satte igång så släppte en sten under första mötet med läkare, barnmorska och efter genomförd undersökning och provtagning. Men bara några dagar senare började det kännas tungt igen. 

Jag får försöka göra som er, PandoraDiem - acceptera min situation och CinnamonGirl -  se det som en resa som i slutändan kan stärka mig. 

Jag önskar så att vi som måste kämpa lyckas, jag håller tummarna för alla i detta forum!
  • Lilla_lou

Jag har snart väntat i 3 veckor på att bli kallad till äggledarspolning. Någon här som vet hur lång tid det tar innan man får genomföra spolningen på Sahlgrenska?

Förstår inte varför man sk behöva vänta så länge mitt i en utredning. Otroligt deprimerande!

Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015