• Anonym

Hjälp! Är gravid, har fått massor ytliga blodkärl & små åderbråck

Jag fick en chock när jag stod i badrummet och kollade mina ben idag. Jag är gravid i v. 26 och det har länge kliat ganska mycket på benen, särskilt under knäna och neråt och idag såg jag att jag hade fått massor med ytliga blodkärl i partier lite överallt och en del åderbråck här och var. Nu har jag några frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. Vad beror det på?? Är det något som är fel? (har hört någon gång att det kan vara levern som krånglar, men har ingen aning om det kan stämma)

2. Finns det något jag kan göra för att förhindra att det blir mer, typ röra mig mer/mindre, massera benen eller smörja med kräm eller dyl.?

3. Brukar det bli mer och mer ju längre in i graviditeten man kommer eller är det kanske som värstrunt den tiden jag är i nu (v.26)?

Vore mycket glad för svar!!

• Svar på tråden Hjälp! Är gravid, har fått massor ytliga blodkärl & små åderbråck
  • puuh83

Hej... Jag hade åxå full med sånna... Fast det var mera på lårena
    Oxå hade jag lite i ansiktet..
    Jag har ingenaning om varför man får dom...
    Men jag vet ju hur du kännder dej... Man får ju en chock
    Men jag lever än sååå dödligt kan det ju inte vara tycker jag...=)
    Men prata med barnmorskan om hon vet vad det är..!!
    Ha det bra..!!! kram kram

• Lin80

Vet inte riktigt, men har för mej att jag hört att stödstrumpor ska hjälpa? Nån mer som vet nåt om detta?

• Splach

haha en stödstrumpa på huvudet

fick med så på låret... inte trevligt alls, men det är nog något som hör till!

• Ejz

jag vet inte alls, förutom att ytliga små blodkärl är latt att behandla med laser. stödstrumpor borde funka lite förebyggande.

Svar på tråden Hjälp! Är gravid, har fått massor ytliga blodkärl & små åderbråck