• stinamaräng

Vill inte åka till Pappan

Min underbara son på 6 år var jätteledsen idag. Vi skiftar på måndagar..
    Han vill verkligen inte vara hos sin pappa just nu. Går ej in på detaljer men det brister hos pappan med aktiviteter och TRIST var ordet som kom upp gång på gång och jag vet att det stämmer. Han grät och var arg och allt som han kände kom ut. Och sen, Säg inget till pappa,lova lova.. Hans far lägger inte två strån i kors för att göra det mysigt eller fint för grabben, och bryr sig sällan om att hitta på nåt kul.. Tycker så synd om min levnadsglada pojke som är lätt att roa och inte har några stora krav. Pappa är snäll och det funkar skapligt med mat och övriga rutiner men pojken har det så tråkigt.. Usch, ville väl mest skriva av mig lite.. Mår skit just nu..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-14 22:48
    Till saken hör att ha aldrig har klagat förut utan accepterat att det är pappavecka..

• Svar på tråden Vill inte åka till Pappan
  • MammaÄrJag

Du kanske skulle prata med pappan och berätta att sonen verkar vara i en fas där han behöver dig mer och att det alltid ska vara för barnets bästa, därav låta sonen stanna hemma hos dig denna veckan. Barnets röst väger tyngst och det är ju för deras Skull som umgänget med föräldrarna finns. Alltså vill inte barnet så ska det respekteras.

• stinamaräng

Tack för ditt svar.. Tyvärr sitter jag i den jäkliga sitsen att jag jobbar en massa obekvämt varannan vecka. Är undersköterska och har turen att jag när jag har sonen kan jobba dagtid men all obekväm arbetstid på pappaveckan.. Jag får gå och prata med chefen, eller begära omplacering så jag kan vara tillgänglig även den andra vecka. Det här funkar inte. Vill bara att grabben ska ha det bra..

• Penida

Hur är din och pappans relation? Kan ni tala med varandra? Tror du han vet hur pojken känner?

Avskyr CIO-metoder
  • MammaÄrJag

Ja det är klart att det blir en svår sits just när det kommer plötsligt. Men kolla om det går att ändra lite. Klart sonen ska må bra och att man ska ta sådant på allvar. Det är ju inte vi föräldrar som hat rättigheter utan barnen. Det viktigast är ju att dom känner Sig trygga. Man kan ju börja så att låta han vara mer hos dig när han känner så. Sedan om det fortsätter så måste man kanske trots att pojken inte vill, prata med pappan om hur han känner och se hur man kan lösa det. Jag har också en del bekymmer med mina barn och deras relation med pappan. Allt man vill är att barnen har det bra och att deras åsikter ska räknas lika mycket som våra i vissa lägen.

• Maddi

Som e frågade innan, kan ni 2 prata med varandra utan större problem? Skulle du kunna gå bakom ryggen på din son och säga de till pappan? Det känns ju samtidigt fel, men om de kommer fram kanske de blir någon ändring.

• stinamaräng

Jag måste prata med pappan, här handlar det om vårt barns mående.. Vi kan väl prata sådär, inte lätt lägga fram sånt här utan att det tas negativt det hajjar jag ju..

• Oklok

Men kan du inte försöka tvärtom, tror det kan vara fel att låta bli pappa veckan innan man gett pappan chansen att åtgärda.

Du kan ju säga till pappan utan att lägga fram vad son en sagt till en början och se vad som händer: " sonen är i fas just nu där jag tror han behöver dig mycket. Han behöver känna sig sedd, just nu mår han dåligt. Kanske kan ni hitta på saker tillsammans, spela spel, åka till badhus"

• stinamaräng

Tack för era svar, känns så skönt bara prata av sig lite.. ;) Jag har pratat med pappan idag och han blev både bestört och ledsen över sonens reaktion inför veckan hos honom.. Jag tror och hoppas det kanske var en väckarklocka för honom. Ibland måste man bryta ett löfte för att nåt ska bli till det bättre..

• Penida
    stinamaräng skrev 2014-12-15 23:25:17 följande:

Tack för era svar, känns så skönt bara prata av sig lite.. ;) Jag har pratat med pappan idag och han blev både bestört och ledsen över sonens reaktion inför veckan hos honom.. Jag tror och hoppas det kanske var en väckarklocka för honom. Ibland måste man bryta ett löfte för att nåt ska bli till det bättre..

Ja, i det här fallet tror jag att det var bra. Måste kännas skönt?
    Avskyr CIO-metoder
  • stinamaräng
    Penida skrev 2014-12-15 23:27:25 följande:
    Ja, i det här fallet tror jag att det var bra. Måste kännas skönt?
    Ja det känns mycket skönt idag. :)
  • padelin

Hej

Det verkar som om pappan inte riktigt har förstått att pojken har det lite tråkigt på pappaveckan. Det är inte alla som är lika aktiva och påhittiga som föräldrar och du kanske kan hjälpa till lite.
    Finns det inte någon fritidisakaktivitet du kan anmäla sonen till, t ex fotboll eller någon kampsport etc. Det är ju återkommande varje vecka och då kan ni föräldrar följa med på respektive vecka. Du kanske kan boka in några lekdejter efter förskolan med pojkens kompisar till den veckan som han är hos pappa..
    Bara två förslag som jag hade försökt med.

• Grus grus

Tycker inte alls som någon skrev att ni skulle föreslå att pojken är mer hos dig. Alla barn har perioder när de bråkar eller de föredrar en förälder före en annan, även om man bor ihop. Men den föräldern slutar ju inte vara förälder ändå. Att ge den makten till ett barn kan vara väldigt farligt om man tänker på framtida konflikter. Speciellt eftersom detta inte hänt innan. Om det skulle hålla på en längre period, då skulle man kanske reflektera över vad det kan bero på.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Vill inte åka till Pappan