• Palle C

    Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn

    Inte trodde jag livet skulle ta slut före 40, men så är det fn och har varit i 1.5 år.

    En helt typisk dag:
    8TIM arbete
    2.5TIM gå igenom dagens post och mail och besvara den samt försöka ringa upp och lösa saker snabbare
    1.5TIM matinköp, tillagning, diskning. 
    3 TIM barntillsyn och umgänge

    Hur mycket tid lägger NI? Dagens post och mail? tar ni det på jobbet på arbetstid eller när blir det av? För mig är det en kamp varje dag när det ska ske. Om jag ska smyga hem och jobba med det innan jag hämtar på dagis.
    Eller om hela kvällen ska bli en lång förhoppning om att sätta igång med posten?

    Jag försöker hålla posten på helgerna för jag hinner inte med så mycket av det i veckorna. I lördags skulle jag få mycket gjort när barnet lagt sig tänkte jag. Vi försökte från 20:30 - 01:55 då han slutligen somnade. Sedan orkade jag inte med post. Nu har jag dragit igång med all post to,fr,lö,sö,må och kommit 25% på 2,5tim 

    hur hinner alla med och inte jag? börjar tro att jag har ett begåvningshandikapp av något slag.

    Vissa saker tar sån tid. Tex drog Norwegian 1100 kr och även 850 kr på ett annat kort för en resa. Nu har mitt konto legat back i en vecka med 850 kr och bankenb börjar bli sur, Norwegian ber mig inhömta faxnr och auktorisationsnr av banken och här sitter jag mittemellan och kämpar på. Ingen av dem har kontor här i stan heller så man kan traska dit och lösa det även om man iofs inte skulle hinna det ändå. Bank1 Danske Bank, Bank 2Skandiabanken och flygbolaget Norwegian.

  • Svar på tråden Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn
  • ssa123

    Har bara läst ts!

    Men allvarligt! Lägger jag totalt en timme på post och mail PER VECKA så är det bra.

    Hur många brev får du per dag?

  • Palle C
    Fläderblomster skrev 2014-12-15 21:07:27 följande:
    Antar att du också är den som skrivit om att dom jävlas med dig på Ica också?

    Strukturerad? Tänk själv, du har 9-10 kreditkort som du maxat, har inte råd att föra över 850 kr till dig själv och får 4 brev från polisen på en vecka.

    Tror att du behöver gå till nån och prata om det här faktiskt. Dela någon som hjälper dig med det psykiska för det här är inte normalt.

    Sen verkar du nästan vara ett fall för lyxfällan också. Du vill leva Stureplansliv i din småstad skriver du och det är väldigt viktigt för dig att hävda dig.

    Jag har hög iq och läser ett svårt program på universitetet men det gör mig inte per definition till världens mest välorganiserade. Dock så veckopendlar jag i princip, har abonnemang, försäkring, gymkort, massa plugg, och jag söker ny lägenhet. Men det tar inte upp någon större tid av min vardag, tex så har Coop, SJ och västtrafik dragit för mycket pengar och haft sig men det har löst sig med ett telefonsamtal eller mejl. Jag tror faktiskt att det här ligger mycket på dig.
    men du lilla fläderblomster när du blir så stor att du ska köpa villa och inser att du inte får låna så mkt av den pga att du har eget företag kanske du också väljer att använda några kreditkort för att nå upp till kontantinsats + bolån 61% som jag. Eller så fortsätter du leta hyresrätter i 2a hand och kallar såna som mig för ostrukturerade som har lite fler kreditkort.

    Jag visst är det enklare med 1 betalkort och 1 konto men då hade familjen fått bo så mycket enklare och jag tror det vart värt en del att få ett fint hus mot att pappa sköter några kort till en tid. men det är ju fritt land så var och en får ju välja hur de ska göra.

    Dock får man inte välja att svara eller inte svara på sin post. Det går bara inte och då r det lite trist att det är sådana hemska flöden för mig nu och har varit en tid. Men eftersom ingen verkar kunna säga något smart så lägger vi väl ner den här tråden.

    Jag VET att flera känner igen sig men vet att det inte finns något svar inom räckhåll och varför diskutera något som är så svårlöst och som inte går att påverka mycket. 

    Ja, jag är Stockholmare och lever det liv jag vill ok?! frågor på det. Vem vill inte hävda sig? Vem sitter och talar ner sig själv? Gå till naturen och se hur fråglarna bygger bo. De gillar att hävda sig. Jag med ibland. Inget viktigt men klart jag inte ogillar när andra hävdar sig heller bara det inte går ut över någon individ.
  • Aniiee
    Palle C skrev 2014-12-15 21:32:33 följande:
    men du lilla fläderblomster när du blir så stor att du ska köpa villa och inser att du inte får låna så mkt av den pga att du har eget företag kanske du också väljer att använda några kreditkort för att nå upp till kontantinsats + bolån 61% som jag. Eller så fortsätter du leta hyresrätter i 2a hand och kallar såna som mig för ostrukturerade som har lite fler kreditkort.

    Jag visst är det enklare med 1 betalkort och 1 konto men då hade familjen fått bo så mycket enklare och jag tror det vart värt en del att få ett fint hus mot att pappa sköter några kort till en tid. men det är ju fritt land så var och en får ju välja hur de ska göra.

    Dock får man inte välja att svara eller inte svara på sin post. Det går bara inte och då r det lite trist att det är sådana hemska flöden för mig nu och har varit en tid. Men eftersom ingen verkar kunna säga något smart så lägger vi väl ner den här tråden.

    Jag VET att flera känner igen sig men vet att det inte finns något svar inom räckhåll och varför diskutera något som är så svårlöst och som inte går att påverka mycket. 

    Ja, jag är Stockholmare och lever det liv jag vill ok?! frågor på det. Vem vill inte hävda sig? Vem sitter och talar ner sig själv? Gå till naturen och se hur fråglarna bygger bo. De gillar att hävda sig. Jag med ibland. Inget viktigt men klart jag inte ogillar när andra hävdar sig heller bara det inte går ut över någon individ.
    Du behöver inte vara så jävla nedlåtande för att andra tar smartare beslut än du. Gör det ont att inse att du varit korkad eller?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Dixie
    Palle C skrev 2014-12-15 21:32:33 följande:
    Dock får man inte välja att svara eller inte svara på sin post. Det går bara inte och då r det lite trist att det är sådana hemska flöden för mig nu och har varit en tid. Men eftersom ingen verkar kunna säga något smart så lägger vi väl ner den här tråden.
    tyvärr kommer du nog inte att få så många tips eller råd - för jag tror inte någon kan sätta sig in i den mängd med post du måste överösas med - så antingen får du mer post än 99% av Sveriges befolkning - eller så gör du allt så komplicerat och omständigt att det tar sådan tid. 

    Strukturar upp en plats där du sorterar post - en hög för räkningar - dessa behöver du ju inte ens titta på mer än en gång i månaden när det är dags att betala - en hög för saker som ska åtgärdas - en gång i veckan går du igenom denna hög - en hög att spara - tex vykort - inbjudningar. reklam och annat som inte är av intresse slänger du med en gång! 

    Sen förstår jag inte varför du skickar en massa mail till dig själv om saker att göra - gör sakerna med en gång så slipper du skriva och gå igenom dessa mail! 
  • Palle C

    TO FR MÅ fick jag 23 st

    så 23/3*5= 38 i veckan med de dagarna som exempel. Nu ska jag snart börja med dem. Brukar ta halva mailen, sen breven sen resten av mailen varje dag.

    Därefter börjas andra behandlingsomgången de man måste undersöka, ringa till eller jobba vidare med och se om några äldre mail och brev kan arkiveras.

    Arkivet försöker jag hålla under 4GB resp. 6000 filer och inscannade brev senaste 24 mån samt olika telefoninspelningar som räddat mig då och då.Tungan ute

    Men så här ser det väl ut hos alla?! eller är jag lite fartblind kanske?

  • Dixie
    Palle C skrev 2014-12-15 19:19:58 följande:
    Jag kanske tar 1-2 glas vin för att trösta mig och går och lägger mig, sen börjar en ny dag.
    Jag brukar ändå inte vara klar förrän vid 21-22 tiden och fast jag bara har barnet halva tiden så hinner jag inte med något annat än jobb, posten, barntillsyn och matlagning. Några gymbesök blir det också i veckan. jag känner liksom att jag kan ju inte vara misslyckad på alla fronter samtidigt, inte säkert jag skulle kunna hantera det.
    men vad gör du de veckor du inte har barnen - den veckan måste du ju ha massor av extra tid!? 
  • Dixie
    Palle C skrev 2014-12-15 21:44:25 följande:

    Arkivet försöker jag hålla under 4GB resp. 6000 filer och inscannade brev senaste 24 mån samt olika telefoninspelningar som räddat mig då och då.Tungan ute


    varför scannar du in brev och har en massa telefoninspelningar?! 
  • Palle C
    Dixie skrev 2014-12-15 21:41:02 följande:
    tyvärr kommer du nog inte att få så många tips eller råd - för jag tror inte någon kan sätta sig in i den mängd med post du måste överösas med - så antingen får du mer post än 99% av Sveriges befolkning - eller så gör du allt så komplicerat och omständigt att det tar sådan tid. 

    Strukturar upp en plats där du sorterar post - en hög för räkningar - dessa behöver du ju inte ens titta på mer än en gång i månaden när det är dags att betala - en hög för saker som ska åtgärdas - en gång i veckan går du igenom denna hög - en hög att spara - tex vykort - inbjudningar. reklam och annat som inte är av intresse slänger du med en gång! 

    Sen förstår jag inte varför du skickar en massa mail till dig själv om saker att göra - gör sakerna med en gång så slipper du skriva och gå igenom dessa mail! 
    visst bra tips. jag är 38 så jag har redan testat och lärt mig mkt

    Ja det verkar som jag har större flöde än 99%, undrar varför. Dock är det ändå 100 000 personer i min grupp då och jag tror iofs inte många av dem skriver om det här

    räkningar befinner sig i en egen kökslåda som tas fram sista veckan i månaden, dock är ett problem med den högen att vissa måste jobbas med under månaden och de har en tendens att inte komma tillbaka i lådan exakt rätt dag och tid. nåja sorteringen går rätt bra

    Reklam har jag Nej tack på brevlådan. jag har en liten åtgärdas hög också. Dock försöker jag när jag öppnar posten att åtgärda det mesta som går på en gång.

    jag har slutat maila mig själv nu. slutat helt med todo lists. det var så jag levde 76-06 och det gick oerhört bra med allt vad to do lista hette i huvudet samt en fungerande kalender. Kanske fick hjärnsläpp som 30 årspresent/30årskris då detta system upphörde vid 30 års ålder :(
  • Palle C
    Dixie skrev 2014-12-15 21:48:57 följande:
    varför scannar du in brev och har en massa telefoninspelningar?! 
    det gäller att ha bra koll på sitt s-it Tungan ute jag har tjänat flera hundra tusen senaste 18 mån på min arkivering då jag kunnat påvisa att jag har haft rätt.

    Inspelningar är faktiskt ett trevligt inslag som blivit vanligare nu när det är autorecord i iPhonen på alla samtal. Folk har en tendens att lova vitt och brett muntligt för att bli av med en kanske men sedan när de ska leva upp till vad de lovat händer inget. Då plockar jag bara fram några inspelningar som ligger snyggt sorterade i respektive av 234 leverantörers mapp de senaste 24 mån el ännu äldre och vips får de ge med sig och jag kan inkassera Cool

    Nog många som gör så!
  • Dixie
    Palle C skrev 2014-12-15 21:50:33 följande:
    visst bra tips. jag är 38 så jag har redan testat och lärt mig mkt

    Ja det verkar som jag har större flöde än 99%, undrar varför. Dock är det ändå 100 000 personer i min grupp då och jag tror iofs inte många av dem skriver om det här
    jaha - så du vet och kan redan allt - vad ville du då har hjälp med?! 
    för att leva ett så ostrukturerat och rörigt liv verkar du vara ganska självbelåten och säker på att du gör rätt - kanske det är här ditt problem ligger? dålig självinsikt? 

    vad är det för grupp med 100 000 personer? 
Svar på tråden Hjälp! mitt liv består bara av 3 saker. Öppna och hantera dagens post,matlagning och barntillsyn