• Idis

Bebis i vanlig säng bredvid vår?

Vår son, 6 månader, vill inte sova i spjälsängen. Han gjorde det från början, men sedan började vi samsova. Jag orkade inte vara vaken hela amningsstunderna på natten och somnade om under tiden, då blev han kvar i hår säng. Samsovningen är egentligen inget stort problem för oss, vi tänker att han kan få ligga där han är trygg.

Men, sängen är för liten för tre personer. Jag får ont i ryggen av att inte kunna vända och vrida mig på natten. Dessutom behöver jag amma på båda brösten. Nu sover min sambo på soffan och vi saknar att sova tillsammans.

Finns det någon som har något bra förslag? Vi skulle vilja ställa en säng i samma höjd som vår intill våran och låta vår lille pojke sova där. Gärna en säng som han kan fortsätta ha sedan när han blir större. Min plan är då att han somnar med mig/min sambo i sin säng, sedan ammar jag där även under natten. Blir jag kvar är det också ok. Men hur gör vi med risken att vår son kan ramla ut sängen om det inte finns några kanter? Ena långsidan är mot väggen, den andra mot vår säng, den ena kortsidan är också mot en väg men fotänden då? Bygga en egen kant?

Tips på förslag mottages tacksamt! Och vi är inte intresserade av några kommentarer om att han borde sova i spjälsängen för att lära sig etc. Vi tror det kommer med tiden

• Svar på tråden Bebis i vanlig säng bredvid vår?
  • aeae

Jag skulle köpt en större säng eller lägga en vanlig 90 säng bredvid så de blir som en stor säng  

• Alexi

Vill bara tipsa om att det går att lära sig att ligga på samma sida och amma med båda brösten, det gjorde jag när jag samsov med sonen och han sov i en liten bebissäng som stod innanför min och vi alltså inte kunde byta sida.

Fotänden är läskigt när de är några månader äldre än er. Ni har inte funderat på en spjälsäng som man tar bort ena sidan på som kan stå mot er, så kan du liggamma direkt i den.

• Natulcien

Bra idé att skaffa en fullstor 90-säng med en gång och ställa kloss med er. Är det bara fotänden som är öppen så borde det ju inte vara så svårt att antingen höja fotändan rejält med ett par kuddar under madrassen eller skjuta nån möbel mot fotändan, alternativt hemsnickra en "sarg"..?

Vi hade vår son sovande på en 90-madrass på golvet intill vår säng istället. Den var inklämd mellan vår säng och väggen så även där var det bara fotändan som var öppen. Men eftersom det var en madrass direkt på golvet så var det ju ingen fara. Jag liggammade på madrassen och flyttade sen upp i vår säng när han hade somnat. Funkade jättebra.

• Flickan och kråkan

Vi har haft två barn sovandes så sedan de var halvåret gamla och en som snart kommer att göra det. Vi breddade vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng. Yngsta ligger fortfarande mellan oss i dubbelsängen (han är 1,5) men vi ska skaffa en 90-säng att bredda med. Storebröderna sover sedan i somras i samma sängar men nu i sina egna rum. De är 5,5 respektive snart 7. Suveränt att bredda med vanliga sängar. Vi har lärt våra backa ner från soffor och sängar tidigare och på alla år år alla tre barnen har vi haft ett fall vid kortändan. Det gick bra. Vi la alltid kuddar nedanför kortänden till den som var rörlig.

Svar på tråden Bebis i vanlig säng bredvid vår?