• Anonym (Undrande)

Bodelning, räknas pensionsväxling in?

Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?

• Svar på tråden Bodelning, räknas pensionsväxling in?
  • Maria 434

Det har jag mycket svårt att tro att den gör, den bör endast tillhöra försäkringstagaren

• Anonym (Undrande)
    Maria 434 skrev 2014-12-16 09:27:48 följande:

Det har jag mycket svårt att tro att den gör, den bör endast tillhöra försäkringstagaren

Stämmer då följande exempel...
    Gemensamt sparande 500 tkr 
    Traditionellt pensionssparande 100 tkr
    =Totala tillgångar 600 tkr

Den med traditionellt sparande får då 200 tkr av gemensamma sparandet eftersom pensionssparandet så klart är låst och den som pensionsväxlar får 300 tkr av det gemensamma sparandet plus har kvar sina pensionsväxlade pengar på 100 tkr. För mig personligen låter det lite skumt.
  • Maria 434
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-16 10:31:19 följande:
    Stämmer då följande exempel...
    Gemensamt sparande 500 tkr 
    Traditionellt pensionssparande 100 tkr
    =Totala tillgångar 600 tkr

Den med traditionellt sparande får då 200 tkr av gemensamma sparandet eftersom pensionssparandet så klart är låst och den som pensionsväxlar får 300 tkr av det gemensamma sparandet plus har kvar sina pensionsväxlade pengar på 100 tkr. För mig personligen låter det lite skumt.
    Alltså jag tror inte man delar pensionssparandet om det är personligt. Notera TROR :)
    Tror man bara delar det gemensamma sparandet.
    Tycker det skulle bara mycket konstigt att dela på det personliga pensionssparandet, det är ju upp till var och en i förhållandet att ha ett sådant
  • Anonym (M)

Yes. Ett pensionssparande är personligt. Det går inte att ha ett gemensamt pensionssparande om det sitter på ett pensionssparkonto t.ex. IPS eller motsvarande. 

Ett sådant sparande står bara på ett namn och det kan aldrig delas. Bara saker som står som gemensamma på pappret kan delas. 

• Maria 434
    Anonym (M) skrev 2014-12-16 10:35:32 följande:

Yes. Ett pensionssparande är personligt. Det går inte att ha ett gemensamt pensionssparande om det sitter på ett pensionssparkonto t.ex. IPS eller motsvarande. 

Ett sådant sparande står bara på ett namn och det kan aldrig delas. Bara saker som står som gemensamma på pappret kan delas. 

Ah, det låter logiskt
  • Anonym (Undrande)

Nu googlade jag lite och hittade följande

"Gällande privat pensionssparande är dock huvudregeln att sådant sparande ska tas in i bodelningen och därmed delas lika mellan makarna i enlighet med 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Försäkringen kommer i bodelningen värderas till ett nuvärde, dvs. man kommer räkna ut vad pensionssparandet i nuläget har för värde, och värdet kommer alltså inte sättas till vad pensionssparandet i framtiden kan tänkas bli."

Vet dock inte om pensionsväxling räknas som en vanlig pensionsförsäkring. 

• Anonym (M)
    Är försäkringen enskild egendom?
    En tillgång kan bli enskild egendom genom ett äktenskapsförord, genom ett testamente, genom ett gåvovillkor eller genom ett villkor i ett förmånstagarförordnande. Om en försäkring är enskild egendom ingår den inte i en bodelning.
  • Maria 434

Märkligt, jag tycker det vore mer rätt om pensionssparandet var personligt. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (M) skrev 2014-12-16 10:44:05 följande:
    Är försäkringen enskild egendom?
    En tillgång kan bli enskild egendom genom ett äktenskapsförord, genom ett testamente, genom ett gåvovillkor eller genom ett villkor i ett förmånstagarförordnande. Om en försäkring är enskild egendom ingår den inte i en bodelning.
    Räknas pensionsväxling som en försäkring eller som nåt annat?
  • Anonym (M)

Låter som du borde gå till en jurist/bank eller motsvarande för att få hjälp i ditt speciella fall. Det går inte att svara på så här generellt. 

Svar på tråden Bodelning, räknas pensionsväxling in?