Bodelning, räknas pensionsväxling in?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
Det har jag mycket svårt att tro att den gör, den bör endast tillhöra försäkringstagaren
Det har jag mycket svårt att tro att den gör, den bör endast tillhöra försäkringstagaren
Yes. Ett pensionssparande är personligt. Det går inte att ha ett gemensamt pensionssparande om det sitter på ett pensionssparkonto t.ex. IPS eller motsvarande.
Ett sådant sparande står bara på ett namn och det kan aldrig delas. Bara saker som står som gemensamma på pappret kan delas.
Yes. Ett pensionssparande är personligt. Det går inte att ha ett gemensamt pensionssparande om det sitter på ett pensionssparkonto t.ex. IPS eller motsvarande.
Ett sådant sparande står bara på ett namn och det kan aldrig delas. Bara saker som står som gemensamma på pappret kan delas.
Nu googlade jag lite och hittade följande
"Gällande privat pensionssparande är dock huvudregeln att sådant sparande ska tas in i bodelningen och därmed delas lika mellan makarna i enlighet med 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Försäkringen kommer i bodelningen värderas till ett nuvärde, dvs. man kommer räkna ut vad pensionssparandet i nuläget har för värde, och värdet kommer alltså inte sättas till vad pensionssparandet i framtiden kan tänkas bli."
Vet dock inte om pensionsväxling räknas som en vanlig pensionsförsäkring.
Märkligt, jag tycker det vore mer rätt om pensionssparandet var personligt.
Låter som du borde gå till en jurist/bank eller motsvarande för att få hjälp i ditt speciella fall. Det går inte att svara på så här generellt.