Bodelning, räknas pensionsväxling in?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
Det har jag mycket svårt att tro att den gör, den bör endast tillhöra försäkringstagaren
Nu googlade jag lite och hittade följande
"Gällande privat pensionssparande är dock huvudregeln att sådant sparande ska tas in i bodelningen och därmed delas lika mellan makarna i enlighet med 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Försäkringen kommer i bodelningen värderas till ett nuvärde, dvs. man kommer räkna ut vad pensionssparandet i nuläget har för värde, och värdet kommer alltså inte sättas till vad pensionssparandet i framtiden kan tänkas bli."
Vet dock inte om pensionsväxling räknas som en vanlig pensionsförsäkring.
Lönen du växlar till pension sätts in i en tjänstepensionsförsäkring som inte ska med i bodelningen.
/hälsningar försäkringstjänsteman
Sparar man privat så måste man göra det som enskild egendom så ingår det inte i bodelningen.
Så kommer jag göra framöver när det blir aktuellt. Eftersom det kommer vara särkullbarn inblandat i min situation har jag satt mig in rätt så mycket i det hela eftersom det blir sämre läge för mig. Och mitt eget sparande, om så i pension eller annat sparande, skall vara mitt. Jag jobbar och drar in pengar och jag måste tänka på min framtid å kommande eget barn e.t.c.
Men man kan ju tycka att om ni levt ett långt äktenskap att mannen ( eller kvinnan) inte är så girig att kräva halva din pension som du sparat för dina pengar.