Inlägg från: Anonym (mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mm)

Bodelning, räknas pensionsväxling in?

Anonym (Undrande) skrev 2014-12-16 10:48:52 följande:
    Räknas pensionsväxling som en försäkring eller som nåt annat?
    Pensionsväxling, menar du att istället för lön betalar arbetsgivaren in mer till tjänstepensionen? Tjänstepension ingår normalvis INTE i en bodelning. (om han inte är egenföretagare, tror det är det enda undantaget)
  • Anonym (mm)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 12:57:12 följande:
    Ja, jag har förstått av svaren att så är fallet, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tämligen konstigt och orättvist. Den ena har låst pengarna i sin tjänstepension och den andra har låst pengarna på ett IPS-konto. Ingen kommer alltså åt pengarna innan pension, men i ena fallet ska pengarna räknas in och i det andra fallet inte.
    Sparar man privat så måste man göra det som enskild egendom så ingår det inte i bodelningen. 

Så kommer jag göra framöver när det blir aktuellt. Eftersom det kommer vara särkullbarn inblandat i min situation har jag satt mig in rätt så mycket i det hela eftersom det blir sämre läge för mig. Och mitt eget sparande, om så i pension eller annat sparande, skall vara mitt. Jag jobbar och drar in pengar och jag måste tänka på min framtid å kommande eget barn e.t.c.

Men man kan ju tycka att om ni levt ett långt äktenskap att mannen ( eller kvinnan) inte är så girig att kräva halva din pension som du sparat för dina pengar. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 13:19:50 följande:
    För det första så krävs en lön på 40 tkr för att det ska löna sig och för det andra så tvivlar jag på att alla företag ger den möjligheten. Om du vill hävda att varenda kotte har den möjligheten (=lön>40 tkr + arbetsgivare som har den förmånen) så låter det lika smart som... "Varför ropar folket efter bröd? Kan de inte äta bakelser istället?" .

Varför ska ett pensionsspar delas och inte det andra? Bättre i så fall att lagstifta om att inget pensionsspar ska ingå vid bodelning.
    Jag tror faktiskt alla företag kan tänka sig det. Man får prata med ansvarig på ekonomin. Det är ju ingen nackdel för dem, Men som du säger om man ska tjäna på det måste man ligga på 40.000 eller över. 

Här är en bra sida som visar hur det kan se ut www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/lonevaxla-lonar-sig-for-vissa/
Svar på tråden Bodelning, räknas pensionsväxling in?