• Swek

Spice

Carnitas skrev 2014-12-20 16:00:23 följande:

Cannabis ger inga hjärnskador, dock har man sett att om man i unga år röker en del.
    Så får man några poäng mindre i IQ.
    Men i samma rapport, så sa man inte kunde se detta om man hade sin debut vid 18år eller senare.
    Denna Dunedin studien, är flitigt använt i Sverige.
    Men av någon konstig anledning, så glömmer man berätta detta varje gång.

Man behöver inte vara dödligt sjuk eller kroniskt sjuk, för få högre livskvalitet utav att använda medicinsk cannabis.
    Tyvärr har man plockat ur Sativex ur högkostnadsskyddet, så finns ingen som har råd med denna medicin.

fast det där är väldigt inviduellt. Många säger att man blir seg och dum i huvudet, skadad i hjärnan och kan inte sköta jobb, skola etc.

Jag började röka som 14 åring (är nu 23), har efter studenten aldrig varit arbetslös samt att jag både pluggar och har ett deltidsjobb idag.
    Gjorde MENSAS iq test och jag fick tillräckligt höga poäng för att kunna göra deras riktiga IQ-test för ett medlemskap.

Förespråkar absolut inte att folk ska börja röka cannabis, men det finns lika stora risker (om inte större) med att dricka t.ex alkohol. 

Har en pappa som är alkoholist och nu när han nått 60 år har han kraftiga hjärnskador och det händer titt som tätt att han blir inlagd på sjukhus då han får blackouts och tappar balanssinnet totalt. 
    Många säger även att cannabis inte är fysiskt beroendeframkallande och det är lite BS, men det är faktiskt enklare att hamna i alkoholträsket och bra mycket svårare att ta sig ur det.
  • Swek
    Carnitas skrev 2014-12-20 17:48:19 följande:

Man blandar ihop saker här.
    Där man pratar om de som sätter sitt liv på halt i kanske fem år, de kommer ju verka dumma.
    Några faktiska hjärnskador kan man inte se, vid debut vid 18år eller senare.
    Folk gillar att stigmatisera, därför säger man att man  blir dum och seg.
    Men det blir man på alla droger nästan(alkohol inkluderat), så inget unikt för cannabis.

Att tappa några punkter på IQ-test säger ingenting, men folk försöker säga det är skit viktigt.
    Och ens IQ säger inte mycket i hur smart man är.
    Såg faktiskt ett program om hög IQ-människor, som var socialt missanpassade och hade en jävla massa problem.
    Men just sin hjärna, lite lustigt det där.

Cannabis hamnar en rätt bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande.
    Psykiskt beroendeframkallande, ja det är allt skoj.

Fast nu var det ju faktiskt du som poängterade att man tappar några poäng i IQ om man börjar i tidig ålder och jag la fram ett motargument med mig själv som exempel, och då spelar det plötsligt ingen roll? 

Sen det med att Cannabis är en bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande är lite av en myt. Varför många forskningar inte klassar det som speciellt beroendeframkallande är just för att utsöndringsbeloppet är så pass mycket längre än andra droger, vilket gör att man inte känner av abstinensen på samma sätt som vid andra droger. Man brukar dela upp det i fas 1 (dag 1-12) och fas 2 (dag 13 - kan inte denna siffra i huvudet) där fas 2 anses ge större abstinensliknande symptom.

Kan tillägga att jag faktiskt beslutat mig för att lägga ner skiten efter 9 års daglig rökande (behöver lämna prover av diverse anledningar) och idag har jag varit drogfri i exakt 11 dagar, och det har väll varit lite upp och ner. Mest är det sömnen som påverkas samt att man lätt blir uttråkad och har svårt att sitta still och koncentrera sig på vissa saker. 

Så ska bli spännande att se hur kroppen reagerar när man går in i "fas 2" 
    Kan ju komma med en liten uppdatering om några dagar :) 
Svar på tråden Spice