• Wilman

Sitt o mys i höör

Hej!

För drygt en månad sen var mina föräldrar inne i butiken "sitt o mys" i Höör.

De valde där att köpa en soffa och ett soffbord som de hade kampanj på just då.

Soffan var beställningsvara och de var tvungna att betala allt direkt i kassan.

Det beräknade datumet var den 15/12, och de hade telefonkontakt fram till just igår.

Nu är företaget i konkurs.

Min fråga är, finns det fler drabbade?

Vad jag har undersökt så finns det en facebook grupp som startade för över ett år sensom heter "vi som blivit lurade av sitt o mys".

Men det måste varit fler som blivit drabbade av deras kampanj nu i höst?

Hur går man tillväga? Får de pengarna tillbaka?

Och kan man bestrida detta?

• Svar på tråden Sitt o mys i höör
  • Anonym (de jure)

Den kund som gjort ett köp utan att få varan har en fordran på företaget, men tyvärr får privatpersoner bara ut sin fordran efter att alla skatteskulder och prioriterade skulder som företaget hade betalts, så i praktiken är nog pengarna borta.

Se svar nedan för hur man gör om man vill lägga tid på att försöka få något tillbaka:

lawline.se/answers/11412

• Olem7882

Beställde en soffa och en matta 2014-11-23 soffan levererades 2014-12-06 men mattan är jag nog blåst på.Verkar vara en affärsidé att med jämna mellanrum gå i konkurs

• Cissi

Vill bara säga att jag också är drabbbad. Beställde och betalade en soffa för ca sex veckor sedan och i dag damp alltså ett brev ner om att företaget är satt i konkurs. 7000 upp i rök, jätterolig julklapp - NOT!!

• Anonym (Drabbad)

Hej,

Vi har också blivit drabbade av deras konkurs.
    Var och beställde en soffa i mitten av oktober (2014).
    Betalade en handpenning på halva priset av soffan. Blev lovad en leveranstid på 4-6 veckor. Veckorna gick och jag försökte få kontakt med företaget. När utlovad leveranstid hade passerat fick jag tag i dem och då meddelade de att vår soffa fanns att hämta på lagret i Höör. Vi åkte till butiken och betalade resterande belopp för soffan. Körde sedan bort till deras lager för att hämta soffan. När vi kom dit var det fel soffa (med vårt namn på). Företaget lovade då att de skulle köra hem rätt soffa inom en vecka - fraktfritt.
    När det hade gått en vecka försökte vi att kontakta dem då de inte hade hört av sig.
    Det var väldigt svårt att komma i kontakt med företaget. Vi åkte till butiken och då var det stängt pga inventering. Dagen efter fick vi reda på att de hade gått i konkurs.
    Jag kontaktade konkursförvaltaren och meddelade att vi hade betalt för en soffa som vi inte har fått.
    Har fått tips från arbetskamrater och konkursförvaltaren att göra en kortreklamation då vi betalade för soffan med vårt VISA kort.
    Som det ser ut nu så kommer vi att få tillbaka pengarna genom kortutställarens (VISA) försäkring. Var i kontakt med banken i förra veckan. Kortreklamationen är godkänd. Nu har de en handläggningstid på upp till 3 veckor på att betala ut pengarna till kontot.
    Så det är möjligt att få tillbaka pengarna om man gör en kortreklamation.
    Vet inte hur långt efter köpet man kan göra reklamationen.

Svar på tråden Sitt o mys i höör