linnéa001 skrev 2014-12-17 22:58:33 följande:
Tack för svar.
Att amma innan hon blir hungrig har jag försökt, men det fungerar inte. Alltså, jag lyckas inte vara så snabb som jag skulle behöva trots slit. Handmjölka testade jag idag, men det gick inte, hon var för upprörd. Dessutom tycker jag det är för svårt att göra det.
Jag vet inte, är ju omöjligt att veta varför, men jag upplever att det är en kombination av hunger och trötthet. Är hon mätt och utvilad är hon en jätteglad tjej så jag tror inte hon har ont i magen eller så. Jag längtar tills hon blir fyra månader och man kan börja med smakisar och kanske gröt. Mon dröm är att kunna ge henne riktig mat vid sex månader och sluta amma.
Jag har pratat med amningshjälpen en gång. Vet inte om jag tyckte de var så duktiga, men det skadar väl inte att testa igen.
Roligt att din dotter mår bra!
Prova att ringa till en annan hjälpmamma. Som inom alla organisationer finns det personer med olika kompetens och egenskaper inom amningshjälpen. Eller bvc. På en del ställen finns amningsmottagning, bland annat Södersjukhuset har. Ta gärna med din partner i diskussionen så att du får stöd hemma, det är viktigt. Det är inte han som ska besluta att du ska amma. Det underlättar amningen också att ha en stöttande partner. Min man var tvärtom, han undrade ibland då dottern skrek vid bröstet om det verkligen kom någon mjölk... han ville gärna ge flaska själv för han kände sig exkluderad. Prata med din kille och förklara hur du känner kanske kan hjälpa?
Ett alternativ är att prova att ge en mindre måltid med flaska och sen kolla om det går lättare med amning efter det. Att delamma kan vara en bra kompromiss. Eller med oxytocinspray som föreslagits, det kan hjälpa till om det är problem för mjölken att komma ut. Vill du fortsätta helamma senare så är det möjligt också.
Om jag var som dig hade jag hellre gett ersättning än börjat med mat vid fyra månaders ålder. Livsmedelsverket rekommenderar att börja med smakportioner vid 6 månader eller tidigast vid 4 månader men i det senare fallet så rör det sig om mycket små mängder, maximalt ett kryddmått. Till exempel att doppa fingret i lite sås och låta bebisen smaka - inget att bli mätt på med andra ord.
Själv hade jag motsatt problem med mitt barn då hon var bebis, hon kinkade med flaska och föredrog bröstet.
Lycka till!