Anonym (01) skrev 2014-12-18 11:57:45 följande:
Människor är människor och djur är djur !!
Jag ville bara klargöra att det inte finns någon LAG som "styr" detta, som någon tidigare antydde/påstod.
Klart människor är människor och djur är djur, vad menar du?
Angående grundfrågan är det väl självklart att man inte tar sig rättigheter att bestämma sådant någon annans hem. Jag hade blivit skogstokig!
Att barn kan vara hemma själva är en helt annan fråga, som är rätt intressant i sig.
Mina barn blev "nyckelbarn" när de började i 2:an rep 6:års, något de valde själva. Storasyster gick från fritids och hämtade lillebror från hans fritids (byggnaden bredvid) runt kl 15 och maken kom hem vid 16-tiden. De hade ca 7 minuter promenad hem, inga stora vägar att korsa. Bara något år senare Utökades tiden hemma då de föredrog hemmet framför fritids (som båda upplevt som högljutt och stökigt).
Första utvecklingssamtalet i 2:an tog fröken upp detta med att våra barn just är nyckelbarn och berömde oss för att låter dem ta ansvar och att det märktes på barnen.
Visst, det kan alltid hända olyckor i hemmet, men den risken finns ALLTID och oavsett vart de befinner sig.
Men när sonen velat ta med kompisar hem så har jag sagt nej. De får leka på fritids istället tills jag eller pappan hämtar där i sådant fall. Vi vill inte ha ansvar för andras barn när vi vuxna inte är hemma.