• allakantralla

snart 40 - behöver råd

Hej!

Nu behöver jag all hjälp jag kan få. Min man och jag har tidigare haft lätt för att bli gravida (ett gemensamt barn, två missfall, två aborter), men nu verkar det inte fungera. Sista missfallet hade jag i maj, och efter det har jag inte blivit gravid, trots bra koll på ägglossning.

Jag oroar mig för att det är åldern, jag fyller 40 om några månader. Kan vi göra en infertilitetsutredning trots att vi redan har gemensamt barn? Vart vänder vi oss då?

Och vad kan jag göra själv för att öka chanserna? Har slutat röka och äter vitaminer, men bälgar i mig kaffe. Vet att jag ska motionera också. Annat?

/Desperat i december

• Svar på tråden snart 40 - behöver råd
  • Fundersam02

Din vanliga gynekolog kan göra ett enklare test för att kolla bl.a. AMH-värdet), tror jag att det heter. Man lämnar ett blodprov på labbet och efter några dagar får man veta hur det står till med äggreserverna.

• allakantralla
    Fundersam02 skrev 2014-12-17 21:57:21 följande:

Din vanliga gynekolog kan göra ett enklare test för att kolla bl.a. AMH-värdet), tror jag att det heter. Man lämnar ett blodprov på labbet och efter några dagar får man veta hur det står till med äggreserverna.

Ok, tack! Får googla vad AMH-värde är
  • DSA01

Möjligen kan du behöva göra en så kallad:
    Hss- Hystero-Salpingo-Sonografi (Undersökning av äggledarna) 

Länken nedan förklarar mer ingående vad den undersökningen går ut på

dev.ultragyn.se/

Lycka till hoppas på det bästa ;)

• Solkattan

FSH och AMH i all ära.. men det är inte alltid som de visar "korrekt". Är rätt trubbiga vapen som (svenska) läkare använder för att berätta för ett par att de är chanslösa i IVF/fertilitetsvärlden. Värdena ger bara en fingervisning...

Fertilitetsguiden.com är en supersida. Läs igenom det mesta och du lär dig mer än du nånsin kunnat!

Angående vitaminer. D-vitamin, Folsyra/B-vitamin, omega3.
    Har du anlag i släkten för blodpropp? Testa att ta barnalbyl (albyl minor) dela den på 3 (ca 80 mg) och ta efter ägglossning. Finns receptfritt på apoteket.
    (på Vårdcentralen kan man be om att få testa sig för tex apc resistens).

Finns något som heter munkpeppar. Ska få ordning på hormonstörningar,

Sen kan man ha progestronbrist. (ett tecken är att mensen inte startar igång med en gång utan man får rosa/bruna flytningar dagarna innan). Finns progestronkräm att köpa på nätet. Eventuellt få en läkare att testa hormonvärdet (progestron) och skriva ut lutinus/crinone. (progestron suppar).

Sen kan sköldkörteln ställa till det. Kan vara idé att testa TSH och T4 (ev T3) för att se vad dessa visar. TSH ska helst inte vara mer än 1.0.

Får du ingen läkare att ta prover så kan werlabs vara ett tips.

Sen kan immunförsvaret vara en bov i dramat när man blir äldre. Läser du tex Aten tråden här inne på FL så finns det löpmeter med information...
    För att minska effekten av ett starkt immunförsvar så används bla kortison och IL dropp.

Lycka till!

• Maramina

Detta är en gammal tråd, men jag svarar ändå. I de flesta landsting kan man få utredningen gjord via landstinget, dvs att man enbart betalar vanlig kostnad för läkarbesök. Skulle så vara fallet kan ni alltid vända er till en privat mottagning men då kostar det som du förstår betydligt mer.

Svar på tråden snart 40 - behöver råd