• Thithi

Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en kille på 5,5 månader. På natten kan han sova ganska bra. Vi har fått till hyfsade rutiner på kvällen. Läggdags runt 19-20 , pyjamas, lite sång och han somnar i vår säng ganska fort ( vi brukar ligga brevid till han somnar)

Vi Samsover oftast. Ibland sover han några timmar i vagnen, sen ner i vår säng.

Han äter nån gång eller ett par ggr under natten och somnar lätt som en plätt om.

Men efter kl 05:00 då är han som ett annat barn.

Han vaknar mellan 05:00-06:00 sen börjar han bli trött vid 08:00 och då börjar den första striden för dagen, att söva honom dagtid.

Jag prövar vagga, ligga brevid, mata med gröt, hålla famnen osv det enda som fungerar det är att vara UTE och gå med vagnen. Men eftersom han endast sover ca 30 min i sträck och behöver sova efter högst 2 timmars vakenhet har vi problem. Efter två timmar vaken börjar han gnugga sig i ögonen och bli kinkig.

Vi har inga sovrutiner på dagen! Ibland sover han en kvart här en kvart där, nästa dag 1 timme i sträck ( händer inte ofta)

En annan sak som kan funka är att dra vagnen inne över en tröskel. Gör jag det i 20 minuter sover han ca 30 min ( går ej att fortsätta vagga honom när han vaknar, eller strax innan, han vaknar och SKA upp.

Det känns just nu som att mina dagar går åt till att på alla möjliga sätt få honom att sova.

För när 2 timmar har gått är han så övertrött att ALLT blir kaos.

Jag kan ju inte vara ute och gå ständigt heller.

Alltså: vagnar honom 20-30 min, han sover ca 30 min, vaken ett tag och sen börjar vi om..

Att lägga sig i sängen och gosa med mamma går bara inte. Han skriker i panik om vi lägger oss i sängen på dagen, på kvällen inga problem.

Jag har prövat att mörklägga , musik/ ingen musik. Snälla hjälp mig hur jag ska få in rutiner, för just nu känns våra dagar kaos!

• Svar på tråden Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)
  • Natulcien

Det låter som en ganska vanlig 5-månaders det där.
    Jag minns att vår lilleman var likadan i samma ålder. Sov ohyggligt bra på nätterna, men på dagtid hade han inte riktigt ro att sova. Det går över.
    Ta det lugnt, gilla läget och låt honom somna på det sätt som funkar bäst för stunden.
    Vår son kunde också bara somna i rullande vagn utomhus en period, och skulle helst sova 4x30 min per dag. Då valde vi att gå ut med vagnen fyra gånger trots att vi bodde i lägenhet, 3 tr upp. Knöligt som sjutton för oss, men sonen somnade gott i vagnen och livet blev ändå ganska harmoniskt eftersom vi slapp bli frustrerade av att försöka söva honom på diverse sätt som inte fungerade lika bra.
    En period somnade han lättast i min famn medan jag ammade. Då fick jag sitta med honom i famnen i favoritfåtöljen varje gång han skulle sova. Funkade det med. Jobbigt när man är mitt uppe i det, men när man ser tillbaka några år senare inser man hur försvinnande kort tid av ens liv det där handlade om.

• fannybk

Vi hade samma problem i den åldern men han sov väldigt dåligt på natten också. Blev inte mycket sömn för någon av oss då och att dessutom behöva gå ut med vagnen tre gånger per dag gjorde att jag höll på att bryta ihop av trötthet. Vi började då med tidsbundna rutiner vilket fungerade jättebra för oss. Det tog typ en vecka så hade sonen kommit in i det hyfsat. Det krävs en del jobb och tålamod från föräldrarna men för oss var det helt klart värt det! Han fick sova 45 min kl 9, 1,5 timme kl 12 och 45 min kl 15.45. I början gick jag ut när han skulle sova. Jag vagnade fram och tillbaka tills han var lugn och sedan lät jag vagnen vara stilla så att han skulle vänja sig vid att somna utan gung. Ibland fick jag vagna i omgångar men aldrig så han somnade mitt i vagnandet. De första gångerna kunde det ta runt 20 min innan han somnade men det gick förvånansvärt fort för honom att vänja sig. Vagnandet blev kortare och kortare och han somnade snabbare och snabbare. Efter ca en vecka räckte det med att skaka lite i handtaget och efter fem minuter sov han. När han hade somnat gick jag med honom. Hade liksom inget val för jag fick inte in vagnen i hissen så det var svårt att bara gå hem. Men när han hade vant sig kunde jag börja ha honom sovande i vagnen hemma i hallen. Vilken lättnad! Och jag fick äntligen lite sömn under dagen! Nätterna blev också mycket bättre av rutinerna och framförallt av att jag slutade nattamma. Nu har det gått ett år sedan dess och sonen är alltså 1,5 år. Han sover kl 19-7 i sin egen säng och 1,5 timme efter lunch, antingen i vagnen i hallen eller i sin säng.

• Amanda84

För tre veckor sedan började vår 5,5 månaders lille kille krångla jättemycket med sömnen dagtid. Vi fick en 15 år gammal briovagn som vi ställde på balkongen och i den sover han middag. Det verkar som att han accepterar att den vagnen "inte" går att köra, utan att i den ligger man bara och gungar (många äldre vagnar har ju riktigt bra gung även om de är bromsade. Den typen av vagn brukar ju inte vara särskilt dyr utan går ofta att hitta för någon hundralapp på blocket - dessvärre så är de inte särskilt vackra)

Sedan vi började lägga honom i den gamla vagnen så behöver vi oftast bara stå och gunga den i fem-tio minuter ute på balkongen innan han somnar. Innan vi började med det här, så var det precis som för er, att vi var tvungna att gå på långpromenad flera gånger om dagen.

Nu sover han plötsligt jättebra på dagen, men sedan en vecka tillbaka jättedåligt på natten, men det är ju en annan historia...

Svar på tråden Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)