Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en kille på 5,5 månader. På natten kan han sova ganska bra. Vi har fått till hyfsade rutiner på kvällen. Läggdags runt 19-20 , pyjamas, lite sång och han somnar i vår säng ganska fort ( vi brukar ligga brevid till han somnar)
Vi Samsover oftast. Ibland sover han några timmar i vagnen, sen ner i vår säng.
Han äter nån gång eller ett par ggr under natten och somnar lätt som en plätt om.
Men efter kl 05:00 då är han som ett annat barn.
Han vaknar mellan 05:00-06:00 sen börjar han bli trött vid 08:00 och då börjar den första striden för dagen, att söva honom dagtid.
Jag prövar vagga, ligga brevid, mata med gröt, hålla famnen osv det enda som fungerar det är att vara UTE och gå med vagnen. Men eftersom han endast sover ca 30 min i sträck och behöver sova efter högst 2 timmars vakenhet har vi problem. Efter två timmar vaken börjar han gnugga sig i ögonen och bli kinkig.
Vi har inga sovrutiner på dagen! Ibland sover han en kvart här en kvart där, nästa dag 1 timme i sträck ( händer inte ofta)
En annan sak som kan funka är att dra vagnen inne över en tröskel. Gör jag det i 20 minuter sover han ca 30 min ( går ej att fortsätta vagga honom när han vaknar, eller strax innan, han vaknar och SKA upp.
Det känns just nu som att mina dagar går åt till att på alla möjliga sätt få honom att sova.
För när 2 timmar har gått är han så övertrött att ALLT blir kaos.
Jag kan ju inte vara ute och gå ständigt heller.
Alltså: vagnar honom 20-30 min, han sover ca 30 min, vaken ett tag och sen börjar vi om..
Att lägga sig i sängen och gosa med mamma går bara inte. Han skriker i panik om vi lägger oss i sängen på dagen, på kvällen inga problem.
Jag har prövat att mörklägga , musik/ ingen musik. Snälla hjälp mig hur jag ska få in rutiner, för just nu känns våra dagar kaos!