• fannybk

Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)

Vi hade samma problem i den åldern men han sov väldigt dåligt på natten också. Blev inte mycket sömn för någon av oss då och att dessutom behöva gå ut med vagnen tre gånger per dag gjorde att jag höll på att bryta ihop av trötthet. Vi började då med tidsbundna rutiner vilket fungerade jättebra för oss. Det tog typ en vecka så hade sonen kommit in i det hyfsat. Det krävs en del jobb och tålamod från föräldrarna men för oss var det helt klart värt det! Han fick sova 45 min kl 9, 1,5 timme kl 12 och 45 min kl 15.45. I början gick jag ut när han skulle sova. Jag vagnade fram och tillbaka tills han var lugn och sedan lät jag vagnen vara stilla så att han skulle vänja sig vid att somna utan gung. Ibland fick jag vagna i omgångar men aldrig så han somnade mitt i vagnandet. De första gångerna kunde det ta runt 20 min innan han somnade men det gick förvånansvärt fort för honom att vänja sig. Vagnandet blev kortare och kortare och han somnade snabbare och snabbare. Efter ca en vecka räckte det med att skaka lite i handtaget och efter fem minuter sov han. När han hade somnat gick jag med honom. Hade liksom inget val för jag fick inte in vagnen i hissen så det var svårt att bara gå hem. Men när han hade vant sig kunde jag börja ha honom sovande i vagnen hemma i hallen. Vilken lättnad! Och jag fick äntligen lite sömn under dagen! Nätterna blev också mycket bättre av rutinerna och framförallt av att jag slutade nattamma. Nu har det gått ett år sedan dess och sonen är alltså 1,5 år. Han sover kl 19-7 i sin egen säng och 1,5 timme efter lunch, antingen i vagnen i hallen eller i sin säng.

Svar på tråden Hjälp och tips tack! ( sömn 5 månaders)